۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

دیدار با فعالان فرهنگی خراسان رضوی

يكشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۲۰ ق.ظ

لازمه ی برطرف شدن نگرانی رهبری ، حرکت پدافندی در عرصه ی فرهنگ است

مصاحبه‌ای اخیرا از آقای حاتمی‌ کیا دیدم و بسیار امیدوار شدم از اینکه بچه مذهبی‌ها در این عرصه خود وارد عمل شده‌اند و برای مقابله با تهاجم فرهنگی به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند.

دیدار با فعالان فرهنگی خراسان رضوی

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در جمع فعالان فرهنگی خراسان رضوی در محل دفتر امام جمعه مشهد مقدس بعد از شنیدن سخنان چند تن از ایشان بیان داشتند: بحث‌های فرهنگی و به‌ویژه ناهنجاری‌های فرهنگی در اجلاس اخیر مجلس خبرگان رهبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مسائلی مانند حجاب، اختلاط زن و مرد، فیلم‌ها و سریال‌ها و کالاهای فرهنگی و ناهنجاری‌های شکل گرفته در این حوزه بخشی از نگرانی‌های مجلس خبرگان رهبری بود. 

 ایشان افزودند:برخی افراد انقلابی، سیاسی شده‌اند به این معنا که کار آنها بده و بستان سیاسی شده و دیگر به فعالیت‌فرهنگی در کنار کار سیاسی اعتقاد ندارند.پیش از انتخابات مجلس نهم جریانی در کشور ایجاد شد که می‌خواست کار فرهنگی را در کشور کم‌رنگ کند و وجهه فرهنگ را از سیاست جدا کند. اکنون نیز در جامعه محوری وجود دارد که به کار فرهنگی معتقد است و عده‌ای می‌خواهند اینها را کنار بزنند.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: این جریان می‌خواهد جوانان ارزشی را از عرصه فرهنگی کنار بزند و دو راهکار نیز برای این اقدام دارد، اول بدبین کردن افراد به این معنی که کار در عرصه فرهنگی از دست در رفته و دیگر امکان اصلاح وجود ندارد و دوم دیگران را نسبت به این جوانان بدبین کنند، بخشی از این اتفاق به اسم و شعار اعتدال دارد اتفاق می‌افتد.

ایشان تصریح کردند: توقیف روزنامه‌ها یکی از این موارد است، توقیف روزنامه به بهانه توهین به دولت در حالی که رئیس جمهور و زیر ارشاد خود معتقدند که نباید روزنامه‌ها را توقیف کرد یکی از این مصادیق است.اکنون عده‌ای به دنبال این هستند که جریانات و جوانان انقلابی را تندرو جلوه دهند و با این کار ضمینه حذف این افراد را از عرصه فرهنگی و سیاسی فراهم آورند.رخنه فرهنگی از کانال ناهنجاری فرهنگی وارد می‌شود و ضربه خود را به کشور می‌زند، لذا برای حل آن باید پدافند فرهنگی را طراحی کرد و بدون پدافند فرهنگی کار در این عرصه پیش نمی‌رود.

ایشان افزودند: پس از آنکه گزارش این مسائل به مقام معظم رهبری ارائه شد ایشان نیز فرمودند من هم نگرانم و نگرانتر هستم و باید عنوان کنیم که در حقیقت دغدغه مقام معظم رهبری نیز مربوط به ناهنجاری‌های فرهنگی است که بخش عمده آن از طریق رخنه فرهنگی ایجاد می‌شود. 

  آیت الله علم الهدی با اشاره به دیدار خود با وزیر ارشاد بیان کردند: در دیدار با وزیر ارشاد به ایشان گفتم که کسی نمی‌گوید که شما بی‌دین هستید، بلکه مشکل اصلی ما در ناهنجاری‌های فرهنگی است و مشکل مهمتر این است که دولت در زمینه مسائل فرهنگی و به‌ویژه پدافند فرهنگی خود را صاحب رسالت نمی‌داند. 

ایشان افزودند: در طرف مقابل شاهد هستیم که سیل مهاجم بنیان‌کن فرهنگی از سوی دشمن روانه شده است و حتی یک سنگ نیز جلوی این سیل نمی‌اندازیم. مسئله‌ای که الان و در شرایط فعلی به شدت به آن نیازمند هستیم مسئله حرکات حساب شده در حوزه فرهنگی و به‌ویژه پدافند فرهنگی است، باید همچنان‌که فعالیت‌های ایجابی انجام می‌شود حرکت‌های سلبی و فرهنگی نیز در حوزه پدافند فرهنگی انجام شود. 

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: عرصه پدافند فرهنگی گاهی اوقات آدم اتوکشیده نمی‌پذیرد بلکه در این عرصه باید آستین‌ها را بالا زد و وارد عمل شد و ممکن است فرد در این راه برچسب‌ها و تهمت‌های زیادی بخورد اما اگر ما معتقد به وجود اقدس امام زمان(عج) و ولایت فقیه هستیم باید همه جوره و با همه ابزار پای مقام معظم رهبری بایستیم. 

 ایشان افزودند: گاهی افراد در عرصه پدافند فرهنگی ابتدا وضعیت خود و آینده خود را محاسبه می‌کنند و براساس آن تصمیم می‌گیرند که وارد عمل شوند یا خیر، اما باید عنوان کرد که عرصه پدافند فرهنگی با محاسبه سازوکاری ندارد. حرکت‌های فرهنگی تاثیرگذاری انجام شده یکی از بهترین این حرکت‌ها جشنواره فیلم عمار بود که برای نخستین بار بعد از سال‌ها که جشنواره فجر برگزار می‌شد به این جشنواره سمت و جهت داد. 

آیت الله علم‌الهدی افزودند: جامعه دچار برخی ناهنجاری‌های فرهنگی است و در این شرایط، فعالیت فرهنگی بدون پدافند جواب نمی‌دهد.

حرکت دانشگاه فردوسی مشهد در دعوت از زیباکلام و سخنان وی در این دانشگاه بسیار جای نقد دارد. این فرد نشان‌دار در یک میزگرد به همراه دو نفر دیگر تمام مقدسات را زیر سؤال برد و اهانت کرد در حالی که در این دانشگاه هم بسیج دانشجویی، هم بسیج اساتید و هم جامعه اسلامی دانشجویان وجود دارد.این اقدام اگر با اطلاع مسئولان دانشگاه صورت گرفته که «و علی‌الاسلام والسلام» و اگر بدون اطلاع مسئولان بوده که عذر بدتر از گناه است.

 ایشان با اشاره به اینکه سنگر دفاعی کشور در عرصه مدیریت کشور (دولت)، تولیت فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی، خالی است، افزود: باید برخی اقدامات سلبی نیز در این زمینه انجام شود و به اقدامات ایجابی بسنده نگردد.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه بیان داشتند:مصاحبه‌ای اخیرا از آقای حاتمی‌کیا دیدم و بسیار امیدوار شدم از اینکه بچه مذهبی‌ها در این عرصه خود وارد عمل شده‌اند و برای مقابله با تهاجم فرهنگی به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند. قبل از انقلاب اسلامی در مشهد همه امور تحت کنترل ساواک و نیروهای رژیم بود و اجازه فعالیت فرهنگی داده نمی‌شد. اما در این میان آیت‌الله واعظ طبسی و شهید هاشمی‌نژاد دو نیرویی بودند که جریان انقلاب را هدایت کردند به نحوی که کل جریان روحانیت نیز خواسته یا ناخواسته وارد جریان انقلاب شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی