۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

دیدار هتلداران ـ باید در صنعت زیارتی و هتل داری مشهد این مسئله روشن شود، زیارت و پذیرایی زائر فرهنگ خاصی دارد، رسپشن شما که با زائر روبرو می‌شود، باید حرمت خاصی را رعایت کند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی پیش از ظهر امروز در دیدار با هتلداران و مدیران مرازک اقامتی مشهد مقدس، ضمن تمجید از فعالیت آنان در دهه آخر صفر و میزبانی از زائران علی‌بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، اظهار کرد: هر کسی که شناخت الفبایی به مسائل کشور داشته باشد به‌خوبی می‌داند سرمایه‌گذاری در جریان هتلداری و مهمان‌پذیری مشهد و اصولاً در این تشکیلات زیارتی، از نظر جریان اقتصادی، توجیه مناسبی ندارد.

ایشان ادامه داد: عده‌ای سرمایه‌دارها از خارج و داخل کشور به مشهد آمده‌اند تا به‌عنوان یک کانون گردشگری، برای توسعه دستگاه‌ها، وسایل و محیط‌های تفریحاتی و گردشگری در مقابل سود کلانی که در آن به دست می‌آورند، سرمایه‌گذاری کنند؛ امکانات خود را در خارج کشور فروخته‌اند و به داخل کشور منتقل کردند، امکانات داخلی خود را برای ساخت دیزنی لند، پارک‌های تفریحاتی و عیاشی در مشهد تجمیع کردند تا سود کلان به جیب بزنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که این حرکت‌ها جنگ با امام رضا (علیه‌السلام) و برهم زدن هویت این شهر است، گفت: می‌خواهند هویت امام رضا (علیه‌السلام) را برای سود بردن خود به هم بزنند، اگر کسی بخواهد با حیثیت امام رضا (علیه‌السلام) در این شهر برهم بزند، در همین دنیا نتیجه آن را می‌بیند.

ایشان اضافه کرد: در مقابل کسانی که به دنبال بهره و سود فوق‌العاده از راه سرمایه‌گذاری به‌عنوان صنعت گردشگری هستند، شما عزیزان کسانی هستید که سرمایه را روی پای امام رضا (علیه‌السلام) ریختید و برای زائر امام رضا (علیه‌السلام) ریختید، شما با کسی که آن‌طور سرمایه را وارد شهر کرده تفاوت دارید.

اختلاط فرهنگی در مواجهه با هتلداری در مشهد

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که در مسئله هتل داری، مدیریت هتل و برخورد با مدیریت هتل دچار یک پارادوکس و اختلاط فرهنگی هستیم، خاطرنشان کرد: ریشه همه مشکلاتی که در برخوردهای دستگاه‌های مسؤول با نوع عملکرد و مدیریت شما عزیزان احساس می‌کنید، یک اختلاط فرهنگی است که باید همه دستگاه‌های مسؤول کشور به این مسئله معتقد بشوند که مشهد شهروند و گردشگر ندارد، مجاور و زائر دارد.

ایشان ادامه داد: کدام شهر در کشور وجود دارد که وقتی وارد آن شهر غریب شوید، یک نفر بگوید شما چند نفرید؟ به خانه ما بیایید؛ دیروز خانواده‌هایی اینجا بودند که در جریان دهه آخر صفر، زائران امام رضا (علیه‌السلام) را در خانه خود پذیرایی کردند.

نظام هتلداری مشهد متفاوت از سایر شهرها

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مشکلی با وزارت گردشگری داریم و آن، اختلاط فرهنگی در مواجهه با هتلداران مشهدی است؛ وقتی با یک مدیر هتل روبرو می‌شوند، جوری برخورد می‌کنند که در اصفهان با ]مثلاً[ مدیر هتل عالی‌قاپو برخورد می‌کنند، هر طور با آن مدیر برخورد می‌شود، با همین مدیر هم برخورد می‌شود چون متأسفانه در نظام مدیریتی، هتل داری مشهد با هتل داری دیگر نقاط کشور فرقی ندارد.

ایشان با بیان این‌که هتل‌های پنج ستاره توجه کنند که اینجا مهمان‌خانه امام رضا (علیه‌السلام) است و ایشان همه جور مهمان‌دارند، یادآور شد: رسم امام رضا (علیه‌السلام) در زمان حیاتشان این بود که از همه نوع مهمانشان مطابق خود او پذیرایی می‌کردند، حتی پذیرایی حضرت از مردمی که به زیارت می‌آیند، یک‌جور نیست، مطابق با شئون مهمان او پذیرایی می‌کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: آقایی از کشور خارجی می‌آید که در شرایط خاص زندگی هست، باید در همان شرایط از او پذیرایی کرد، شما در هتل پنج ستاره، مهماندار و مهمان‌خانه امام رضا (علیه‌السلام) هستید، بر حسب شئون مسافرانی که به شما مراجعه می‌کنند، پذیرایی کنید.

پذیرایی از زائر فرهنگ خاص خود را دارد

ایشان گفت: باید در صنعت زیارتی و هتل داری مشهد این مسئله روشن شود، زیارت و پذیرایی زائر فرهنگ خاصی دارد، رسپشن شما که با زائر روبرو می‌شود، باید حرمت خاصی را رعایت کند، هتل تهران، اصفهان و شیراز نیست که با یک گردشگر روبرو باشد، متأسفانه این مسئله روشن نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با انتقاد از نوع برخورد با مهمانداران علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) در مشهد، تصریح کرد: برخورد مسؤولان ما چه در اداره امکان، گردشگری و دیگر مراکز اجرایی، برخورد با یک نظام سرمایه‌داری گردشگری است که در یک صنعت، یک سرمایه‌دار آمده، سرمایه‌گذاری کرده و باید با او چطور برخورد کرد، اگر این اختلاط فرهنگی حل شود و عنوان گردشگر و زائر ممزوج نشود، تمام این مشکلات حل می‌شود.

واحد فرهنگی هتلداران فعال شود

ایشان بر لزوم اقدام فرهنگی قوی در هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد تأکید کرد و گفت: وجود واحد فرهنگی قوی در اتحادیه هتل داران ضرورت دارد، اگر خودتان این اختلاط فرهنگی را حل کنید که ما اینجا هتلدار نیستیم، مهماندار امام رضا (علیه‌السلام) هستیم، اگر هتل شما، مهمانخانه امام رضا (علیه‌السلام) شد، ظاهر رسپشن شما فرق می‌کند، لباس مأمور شما فرق می‌کند، حجاب خانمی که آنجا کار می‌کند فرق می‌کند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: امروز کارمان به‌جایی رسیده که پررونق‌ترین بازار اجناس خارجی کشور، بازارها و پاساژهای مشهد است، هیچ کجا این‌قدر فروش اجناس خارجی و تجملی رونق ندارد، مشکل  فرهنگی است که در مشهد با آن روبرو هستیم و تا حرفی می‌زنیم، سریع تهمت، افترا و توهین می‌کنند.

نمی‌شود زائر امام رضا (علیه‌السلام) را محدود کرد

ایشان خاطرنشان کرد: به من گفتند این حرف‌هایی که علیه تو در بی‌بی‌سی و آمدنیوز گفته می‌شود، از مشهد ارسال می‌شود؛ مشکل دیگری که داریم، مسائل امنیتی است، ما در کشورِ دشمن‌دار زندگی می‌کنیم و طبیعی است که اجرای برنامه‌های امنیتی در رفت‌وآمدها کار مشکلی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: مسافران خارجی با یک ویزا وارد کشور می‌شوند، یک مهر که در فرودگاه روی گذرنامه بزنند، تمام می‌شود، هیچ دستگاهی دیگر پیگیری نمی‌کند که کجا می‌رود و چه می‌کند، همین فرد اگر در شهر و کشور خودش بخواهد ویزا بگیرد، سفارت اطلاعاتی کسب می‌کند که چه کسی می‌خواهد ویزای رفتن به ایران بگیرد اما بااین‌حال، نمی‌شود زائر امام رضا (علیه‌السلام) را محدود کرد.

در برخوردها و ملاحظات امنیتی حوصله به خرج دهید

ایشان به اهمیت توجه به ملاحظات امنیتی تأکید و اظهار کرد: روبروی دفتر ما یک مهمان‌پذیر است که در همین مهمان‌پذیر مسئله‌ای اتفاق افتاد، آمدند گرفتند و بردند، معلوم شد که وابسته به یک جریان تروریستی قوی بود؛ شما عزیزان مقداری در برخوردهای امنیتی از طرف دستگاه‌های امنیتی حوصله و تحمل بیشتری به خرج بدهید که خدایی نکرده از این راه ضربه نخوریم.

آیت‌الله علم‌الهدی با یادآوری این نکته که نظام هتلداری در مشهد باید با هتلداری در سایر نقاط کشور تفکیک شود، گفت: از فعالیت و مجاهدت ارزشمند شما در ایام شهادت امام رضا (علیه‌السلام) تشکر می‌کنم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی