۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

رفاه‌طلبی مردم، عامل انحراف امت اسلامی

دوشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰ ق.ظ

شب دوم محرم ـ در زیارت عاشورا قبل از لعنت شمر، یزید و عمر سعد، می‌خوانیم «لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْکَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً ظَلَمَتْکَ...»، خدا لعنت کند مردمی که تو را کشتند و به تو ظلم کردند، مردم برگشتند، فکر کردند باید بنشینند یک جا زندگی کنند، امن‌وامان، رفاه داشته باشند و پول و زندگی و لذتشان به جا باشد، حالا هرچه خواست بر سر اسلام بیاید.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی شب گذشته در دومین مراسم عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به فرازی از وصیت‌نامه اباعبدالله (علیه‌السلام)، اظهار کرد: شب گذشته عرض شد عالی‌ترین عرض ارادت‌ها به ساحت ولایتمدار سیدالشهدا (علیه‌السلام)، عارفأ به‌حقه بودن هست، با عرفان به‌حق ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) برای حضرت عزاداری کنید و بعد عرض شد عارفأ به‌حقه در مقام عزاداری، یک معرفت‌شناسی کامل از انقلاب سیدالشهدا (علیه‌السلام) هست.

ایشان با تأکید بر این‌که هدف از برگزاری این محافل و مجالس، تنها بیان تاریخ اهل‌بیت (علیه‌السلام) نیست، ادامه داد: این‌که تنها جریاناتی که در صدر اسلام به وجود آمده، مظالمی که دشمنان خدا نسبت به عزیزان پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) وارد آوردند، آن‌ها را نقل کنیم و برای آن مظالم اشک بریزیم و دلمان برای مصائبی که 1400 سال پیش بر عترت رسول‌الله وارد شده است، بسوزد، هدف برگزاری این محافل نیست بلکه هدف از این محافل و مجالس این است که در مقام تبیین سیره اهل‌البیت (علیه‌السلام) برآییم.

سیره اجتماعی و سیاسی اهل‌بیت (علیه‌السلام)، راهبرد امروز جامعه

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: یعنی با تبیین مظلومیت اهل‌بیت (علیه‌السلام) در محافل اجتماعی و سیاسی آن زمان که به شهادت مظلومانه آمیخته با صدها جنایت و ستم از سوی جریان‌های قدرت یاب آن روز ختم می‌شد، تکلیف امروز خودمان را بفهمیم و راهبرد حرکتی خود را در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی درک کنیم.

ایشان با یادآوری این نکته که ماهیت انقلاب سیدالشهدا (علیه‌السلام)، مقابله با جریان ارتجاع در انقلاب ارزش‌ها بود، خاطرنشان کرد: انقلاب ارزش‌هایی که پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) به وجود آمده بود، دچار ارتجاع شد و سیدالشهدا (علیه‌السلام) در مقابل آن قیام کردند، سخن امروز ما درباره ماهیت این انقلاب است.

آیت‌الله علم‌الهدی به تشریح انواع انقلاب‌ها در جوامع مختلف پرداخت و گفت: انقلاب‌ها بر دو قسم‌اند، قسم اول، «انقلاب انفجاری» است؛ گاهی جنایت، ظلم و تبعیض در میان مردم آن‌قدر توسعه پیدا می‌کند که مردم منفجر می‌شوند و برحسب فشار مظالم و ستمگری‌ها، دست به انقلاب می‌زنند، این انقلاب، انقلاب انفجاری است مثل انقلاب‌هایی که در کشورهای کمونیستی شکل‌گرفته، انقلاب کبیر فرانسه و اکتبر روسیه ازاین‌دست انقلاب‌ها است.

انقلابی برای حاکمیت ارزش‌ها بر جامعه

ایشان بیان کرد: در مقابل انقلاب انفجاری، «انقلاب ارادی» است؛ انقلابی است که گاهی یک جریان برای تثبیت یک جریان فکری، اقتصادی و سیاسی دست به انقلاب می‌زند برای این‌که به سلسله اهداف از پیش تعیین‌شده در جامعه برسد، واژگونی نظام حاکم هدف نیست، تنها تغییر رژیم سیاسی در این انقلاب هدف نیست بلکه اصل این انقلاب برای این است که سلسله مبانی، اندیشه‌ها و آرمان‌هایی بر جامعه و مردم حاکم شود؛ در واقع انقلاب برای حاکمیت بخشی به آن آرمان‌ها و ایده‌ها و بافت اجتماعی را به‌طرف آن آرمان‌ها و ایده‌ها تغییر دادن، انقلاب به این منظور است.

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که انقلاب انبیاء، انقلاب ارادی بود، تصریح کرد: پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) انقلاب نکردند که بر مردم عرب و مکه حکومت کنند، انقلاب کردند برای این‌که جریان اجتماعی جاهلی به جریان انسانی مبدل شود و یکسری آرمان‌ها و ایده‌های فضیلت انسانی به‌جای ارزش‌های مادی و شیطانی جامعه جاهلی در جامعه عرب و دنیا اجرا و پیاده شود؛ این انقلاب با یک اراده به‌منظور تثبیت و حاکمیت سلسله ایده‌ها و آرمان‌ها در جهت انسان‌سازی صورت گرفت و به این جهت، انقلاب سیدالشهدا، انقلاب ارادی بود.

نقطه اشتراک انقلاب اسلامی و انقلاب کربلا

ایشان ادامه داد: وجه اشتراک انقلاب اسلامی ما و کربلا در ارادی بودن آن است، انقلابی که امام بزرگوار در اینجا برپا کردند و همچنان ادامه دارد، انقلاب انفجاری نبود، این نبود که مردم در مقابل مظالم یک رژیم به تنگ آمده باشند و بخواهند رژیم را عوض کنند، یک عده مردم بر حسب فشاری که بر حسب فشار ظلم رژیم به انقلاب کمک کردند اما انقلاب، انقلاب ارادی بود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: انقلابی که امام بزرگوار به‌عنوان حجت امام زمان (علیه‌السلام) و مجتهد جامع‌الشرایط پی‌ریزی کرده و به پیروزی رساندند، ارادی بود، نهضت ایجاد کردند، انقلاب شود، ارزش‌ها عوض شود، آرمان‌ها بر زندگی مردم حاکم شود و با پیدایش یک جامعه با فضیلت انسانی و نظام عدل پرورِ تضمین‌کننده عدالت اجتماعی، دنیا این نمونه را ببیند، عطش پیدا کند، حاکمیت چنین ایده‌ای را در دنیا مطالبه کند و زمینه فرج بقیه‌الله فراهم شود، این انقلاب، انقلاب ارادی بود.

ایشان با بیان این‌که سه عنصر در انقلاب سیدالشهدا (علیه‌السلام) وجود داشت، ادامه داد: عنصر اول، عنصر تدافعی بود؛ جریان یزید از حضرت مطالبه می‌کرد با یزید بیعت کنند و حاکمیت یک عنصر ناپاک کافر و مشرک به‌تمام‌معنا به‌جای پیغمبر میان جامعه مورد پذیرش سیدالشهدا قرار بگیرد، ایشان زیر بار این بیعت نمی‌رفتند و آنان تا اینجا پای حرف خود ایستادند که یا امام بیعت کنند و یا ایشان را به شهادت برسانند.

سه عنصر قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام)

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که تنها هدف سیدالشهدا (علیه‌السلام)، انگیزه تدافعی نبود، افزود: ابن عباس خدمت امام رسید و گفت به کربلا نروید، اگر نمی‌خواهیم با یزید بیعت کنید، با خانواده به یمن بروید، آنجا دست یزید به شما نمی‌رسد و خانواده شما در آسایش زندگی می‌کنند اما امام نپذیرفت، اگر انقلاب تنها برای این بود که فقط با یزید بیعت نکنند، باید پیشنهاد ابن عباس را قبول می‌کرد پس مشخص می‌شود انقلاب ایشان تنها بر مبنای عنصر تدافعی نبود.

ایشان به دومین عنصر قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) اشاره کرد و گفت: عنصر دوم، تعاونی بود، تعداد زیادی نامه و طومار آمد، امام حسین را به کوفه دعوت کردند تا مردم در رکاب امام قیام کنند و آنان را از شر مظالم بنی‌امیه و حاکمیت یزید نجات دهد، این نامه‌ها به دست سیدالشهدا رسید و دومین عنصر شکل گرفت که به‌عنوان همکاری با مردم کوفه، با مردم همکاری کنند، انقلاب کنند و نظام جائر جنایتکار حاکم را سرنگون کنند اما این تنها عنصر انقلاب نبود.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: اگر آن روز امام به کوفه نمی‌آمدند و جای دیگر قیام می‌کردند، مردم می‌گفتند مردم کوفه که خواستند امام به کوفه بیاید، اگر به کوفه می‌آمد، مردم کمک می‌کردند و انقلاب به پیروزی می‌رسید، چون به کوفه نیامد، انقلاب پیروز نشد اما سیدالشهدا می‌دانستند آخر سرنوشت این مردم چیست، اگر این انقلاب فقط برای کمک مردم کوفه و همکاری مردم کوفه قیام کردند، پس وقتی خبر شهادت حضرت مسلم به امام حسین رسید و معلوم شد مردم کوفه از بیعت خود بازگشتند، باید همان‌جا برمی‌گشتند.

انقلاب کربلا برای مقابله با بزرگ‌ترین منکر

ایشان، عنصر سوم در قیام اباعبدالله (علیه‌السلام) را عنصر تهاجمی بیان کرد و ادامه داد: امام حسین (علیه‌السلام) فرمود «ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر...» من اراده می‌کنم امربه‌معروف و نهی از منکر کنم، این عنصر، عنصر اصلی و قطعی قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) بود، کدام امربه‌معروف و نهی از منکر؟ چه منکری را امام می‌خواست نهی کند؟ آیا حکومت یزید منکری از منکرات بود؟ آیا بی‌تفاوتی مردم در برابر انحراف سیاسی منکر بود؟ آیا قیام برای اقامه عدل و انصاف و عدل اسلامی، یک معروف بود که برای این معروف می‌خواست قیام کند؟ همه این‌ها بود اما امربه‌معروف و نهی از منکری که سیدالشهدا در نظر گرفتند، از همه این‌ها گسترده‌تر بود، آن منکر بزرگ، ارتجاع انقلاب ارزش‌ها بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: ارزش‌ها در زمان جاهلیت به پول، ثروت، زندگی و رفاه بود و مظالم و جنایات مقتدرانه بر بردگان ضعیف و انسان‌های تهی‌دست فقیر وارد می‌شد، پیغمبر قیام کردند این ارزش‌ها از بین رفت، بعد از رحلت ایشان، حاکمیت از مسیر ارزش‌ها منحرف شد و ارزش‌های جاهلیت دوباره بر امت حاکم شد.

ایشان با بیان این‌که مردم زندگی راحت را ترجیح دادند، اضافه کرد: مردم می‌خواستند روز و شبشان بگذرد، حالا به سر عدل اجتماعی هر بلایی آمد و بر سر اسلام هرچه آمد، مهم نیست، این‌که مردم، معاویه را بر امام حسن (علیه‌السلام) ترجیح دادند، این‌که لشکر امام حسن (علیه‌السلام) شب خوابیدند و صبح، 80 هزار نفر از لشکر به معاویه پیوستند، برای زندگی راحت بود، مسئله اصلی در مردم بود.

لعنت بر مردمی که رفاه و پول را ترجیح دادند!

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: برادران و خواهران، در زیارت عاشورا قبل از لعنت شمر و یزید و عمر سعد، می‌خوانیم «لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْکَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً ظَلَمَتْکَ...»، خدا لعنت کند مردمی که تو را کشتند و به تو ظلم کردند، مردم برگشتند، فکر کردند باید بنشینند یک جا زندگی کنند، امن‌وامان، رفاه داشته باشند و پول و زندگی و لذتشان به جا باشد، حالا هرچه خواست بر سر اسلام بیاید؛ در جامعه جاهلی شکم ارزش بود تا جایی که از خرما خدا می‌ساخت، مقابل خدای خرمایی سجده می‌کرد، وقتی بنا شد شکم معبود شد، بخورند، بخوابند و لذت ببرند، تمام انسانیت و عدالت نابود شود و کشور بشود میدان رقابت برای چاپیدن، بردن و مظلوم را نابود کردن، امام حسین (علیه‌السلام) با ارتجاع انقلاب ارزش‌ها مبارزه کرد، اگر این مردم این‌طور نمی‌شدند، معاویه و یزید بر این مردم مسلط نمی‌شد.

ایشان با بیان این‌که باید ببینیم در تاریخ اسلام چه گذشت، افزود: با هیچ منطقی سازگار نیست یک عنصر نابکار شهوت‌ران سگ‌باز و می‌گسار را بر سرنوشت یک مملکت ولو ملت کفر مسلط کنند اما معاویه حساب کرد هدف اصلی، براندازی پیغمبر و اسلام است، یزید را از روز اول به‌عنوان ناپاک‌ترین عنصری که قدرت را به دستش بدهد و پیغمبر را براندازی کند، زمانی که معاویه تصمیم گرفت یزید را جانشین خودش قرار دهد، مردم را امتحان کرد که ببیند آیا مردم می‌پذیرند یا نه.

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که جامعه ساکت در مقابل تبعیض‌ها و فساد، جامعه سقوط کرده است، خاطرنشان کرد: مردم بودند که یزید آمد و مسلط شد، در زیارت عاشورا می‌خوانیم «لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْکَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً ظَلَمَتْکَ...»، اگر مردمی ‌شدیم که در برابر تبعیض‌ها، فقرها، قشر آسیب‌پذیر و فسادهای جانکاهی که بخورند، ببرند و بخورند و مردم سکوت کنند و بپذیرند، ما آن مردم جهنمی هستیم، امام حسین (علیه‌السلام) در مقابل ارتجاع ارزش‌های انقلاب قیام کرد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی