۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

سیدالشهدا در مقابل انحراف در خط رهبری قیام کرد

يكشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۵۹ ق.ظ

شب اول محرم ـ جریان انقلاب پیغمبر با انحراف رهبری از خط امامت دچار ارتجاع شد، سیدالشهدا مقابل این ارتجاع قیام کرد.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی شب گذشته در مراسم عزاداری شب اول ماه محرم در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان، اظهار کرد: زیارت و عزاداری برای اهل‌بیت (علیه‌السلام) باید با معرفت همراه باشد.

ایشان با بیان این‌که از شرایط پذیرش زیارت، داشتن معرفت به حق اهل‌بیت (علیه‌السلام) است، ادامه داد: در حدیثی آمده «مَنْ بَکی اَواَبْکی اَوتَباکی وَجِبَتْ لُه الْجَنَّة»، کسی که بر ابی‌عبدالله گریه کند، بگریاند و یا به حالت اندوه و گریه دربیاید، بهشت بر او واجب است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که اشک بر سیدالشهدا باید از روی عشق باشد، خاطرنشان کرد: عزیزان، به شرطی که اشک از روی عشق باشد، اشک برای حسین (علیه‌السلام) باشد، یک آدمِ کشته و یک زنِ اسیر را توهم نکنی و برای او اشک بریزی، حسین را بشناسد، عاشقش بشود و به‌قدری که برایش یک قطره اشک بریزد، راه و جاده‌اش می‌شود مسیر ابی‌عبدالله (علیه‌السلام).

تأثیر اشک بر اباعبدالله

ایشان با بیان این‌که اگر از گناه، انحراف و نفسانیات دست بکشی، به راه دیگر می‌روی که انتهای آن بهشت است، گفت: معنای این حدیث این نیست که در زندگی هر کار کردم روز عاشورا یک قطره اشک بریزم و مرا به بهشت ببرند، مقصود اشکی است که از روی عشق بر وجود من حاکم می‌شود؛ جاری شدن اشک از چشم تو، تو را در راهی قرار می‌دهد که هم مظالم گذشته‌ات جبران می‌شود و هم در مسیری قرار می‌گیری که آخر آن بهشت است.

آیت‌الله علم‌الهدی با طرح این سؤال که امام حسین (علیه‌السلام) برای چه قیام کرد، افزود: آیا برای براندازی حکومت قیام کرد و آیا برای براندازی حکومت، امام حسین (علیه‌السلام) باید این هزینه سنگین را می‌پرداخت؟ هزینه‌ای که امام حسین (علیه‌السلام) دادند هزینه کمی نبود، حجت بالغه الهی را تکه‌تکه کنند، سر از بدن جدا کنند و بدن را زیر سم اسب بکوبند، این جنایت و این اهانت هزینه کمی نیست.

چرا شخصیت‌های برجسته اسلام هزینه شدند؟

ایشان با بیان این‌که شهدای کربلا آدم‌های عادی نبودند، اظهار کرد: امام حسین (علیه‌السلام) در رابطه با علی‌اکبر می‌فرمایند «کسی رفت به سمت این‌ها که از همه خلق به پیامبر شبیه‌تر بود»، چنین فردی برود فدایی شود، هزینه است، یکایک شهدای کربلا را در نظر بگیرید، حتی کسانی که وابسته به بیت عصمت و طهارت نبودند، از نظر تقوا، دیانت، اندیشه، اوج خداباوری، عرفان و دلدادگی به خدا، شخصیت‌های برجسته‌ای بودند، این‌ها هزینه بشوند که یزید حکومت نکند؟ این خیلی هزینه سنگینی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این جمله‌ای که بر سر زبآن‌همه می‌شنوید که «اگر قیام امام حسین (علیه‌السلام) نبود، اسلام و دین باقی نمی‌ماند»، یعنی چه؟ یعنی اگر امام حسین (علیه‌السلام) کشته نمی‌شد؟ مگر با کشته و اسیر شدن، اسلام می‌ماند؟ این حرف‌ها نیاز به تبیین و بحث دارد، این مسئله باید در عمق جان و فکر شما قرار بگیرد که اصلاً کاری که پیغمبر کرد، آن کار چه شد، بعد از پیغمبر به کجا رسید و امام حسین (علیه‌السلام) در مقابل چه چیزی قیام کرد؟

پیامبر (صلوات‌الله‌علیه) ارزش‌های مادی را به حاشیه برد

ایشان، انحراف رهبری امت از خط ولایت را عامل قیام سیدالشهدا دانست و گفت: امام حسین (علیه‌السلام) برای خلافت و حکومت قیام کرد یا در مقابل یک انحراف در مسیر رهبری امت؟ پیامبر کاری کرد که مردم فهمیدند دیگر شکم و پول ارزش نیست، دیگر زندگی مادی ارزش نیست که برخی آن را نپذیرفتند.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: اعیان قبایل مدینه و عرب آمدند خدمت پیغمبر و عرض کردند «این آدم‌های گدا و فقیر اصحاب صفه را اگر از اطراف خودت دور کنی، ما بیاییم، هم مشاور تو در مملکت‌داری و حکومت هستیم و هم امکانات مالی و انسانی ما در استخدام شما هست اما با این آدم‌های فقیری که اطراف تو هستند، نمی‌توانیم زندگی کنیم»؛ آیه نازل «وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ یُریدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَیْناکَ عَنْهُمْ تُریدُ زینَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً»(28 کهف)، خدا فرمود ای پیغمبر، با همین اصحاب صفه زندگی کن، با همین فقرا بنشین و چشمت را به خاطر یک مشت آدم گردن‌کلفت از آنان برنگردان، این‌ها به درد تو نمی‌خورند.

ایشان ادامه داد: پیغمبر از بین مردم حاضر بین آنان رفتند و فرمودند «مرگ و زندگی من بین شماست»، پیغمبر این کار را کردند برای این‌که پول و مادیات ارزش نباشد، قدرت و مقام ارزش نباشد، هرچه هست در استخدام عامه مردم باشد.

امام جمعه مشهد به بیان مثالی از دگرگونی ارزش‌های مادی در امت اسلام پرداخت و گفت: خلیفه سوم، شب عروسی دخترش بود، حواله داد از بیت‌المال مسلمین 200 هزار درهم به‌عنوان رونمایی داماد پرداخت شود، زید بن ارغم که خزانه‌دار بود، کلید خزانه بیت‌المال را انداخت جلوی او و گفت من خزانه‌دار تو هستم یا مسلمین؟ آقا دامادی که دیشب داماد شما شده، چه سهمی از اسلام دارد که 200 هزار درهم به او رونمایی دادی آن‌هم از بیت‌المال مسلمین، یعنی ارزش‌ها زیرورو شد.

سیدالشهدا در مقابل انحراف خط رهبری قیام کرد

ایشان با تأکید بر این‌که قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) در مقابل انحراف ارزش‌های اسلامی بود، تصریح کرد: جریان انقلاب پیغمبر با انحراف رهبری از خط امامت دچار ارتجاع شد، سیدالشهدا مقابل این ارتجاع قیام کرد، این را امام حسین بخواهد به انقلاب پیغمبر برگرداند، هزینه‌ای می‌طلبد که باید عزیز و خودش را بدهد، بالاترین هزینه را تحمل کند تا این انقلاب از ارتجاع نجات پیدا کند و اگر این نبود، امروز ما دین نداشتیم و از ارزش‌های اسلام خبر نداشتیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی