۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

مدرسه ی علمیه ی نرجس

شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۵۱ ق.ظ

اگر فاطمه (سلام الله علیها) نبود، همه چیز اسلام از بین رفته بود

این جلوه فاطمی تا ظهور حضرت سلامت باقی خواهد ماند و شما می بینید که روز به روز این جلوه بیشتر می شود و اوج می گیرد و وسعت پیدا می کند و جهانی می شود.

مدرسه علمیه ی نرجس

آیت الله علم الهدی امروز در مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) حضور یافته و بیان کردند: از هر دیدگاهی که بخواهیم شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را بیندیشیم کامل تر از دیدگاه وحی نیست. تمام فرمایشات ائمه معصومین (علیهم السلام) به این است که بیان آنها مستند به وحی است و چه بهتر که ما از خود کلام خدا بدست بیاوریم.



ایشان در ابتدا با اشاره به شخصیت حضرت عنوان داشتند:  دو عنوان و دو لقب برای فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در قرآن بیان شده: 1) لیلة القدر 2) کوثر. سوره قدر معمولاً در شبهای قدر مورد بحث قرار می گیرد و به شأن نزول کمتر توجه می شود. مفسرین شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در عالم رؤیا مشاهده کردند که تعدادی بوزینه بر منبر حضرت بالا می روند و در محراب حضرت آمد و شد دارند. از این خواب حضرت متأثر شدند و متوجه شدند این بوزینه ها بنی امیه هستند و رسول الله (صلی الله علیه و آله) از این قضیه فوق العاده ناراحت بودند.


ایشان تصریح کردند: خداوند برای تسلی خاطر حضرت سوره قدر را نازل کرد. لیلة القدر از هزار ماه بهتر است (هزار ماه اشاره به دوران بین امیه). و خاصیتش در هر نسلی و در هر سالی آنقدر است که آثار خسارت بار حکومت بنی امیه را از بین می برد. امام صادق (علیه السلام) در این زمینه می فرمایند: «اما لیلة فهی فاطمة و اما القدر فهو الله» حضرت زهرا(علیهاالسلام) شب خدا هستند.



آیت الله علم الهدی در رابطه با علت نامگذاری حضرت زهرا (علیهاالسلام) به لیله القدر افزودند: در شب تمام زرق و برق مادی زندگی بشر رنگ می بازد و رونق ندارد، وقتی در شب به آیات الهی همچون کوه، دریا ، آسمان و ... نگاه کنید به یاد عظمت خدا می افتید. شب مظهر عظمت خداست. لذا امام (علیه السلام) می فرمایند: زهرا(علیهاالسلام) شب خداست. چون به هر بعدی از ابعاد حضرت نگاه کنیم به یاد عظمت خدا می افتیم، جمال، جلال و بقیه صفات فاطمه(علیهاالسلام) مظهر عظمت خداست. صدای حضرت همین که در مسجد بلند شد، جمعیت چنان مجذوب شدند که خودشان را خرد شده‌ی این عظمت احساس می‌کردند. همه سرنوشت اسلام به زهرا(علیهاالسلام) وابسته است، همانطور که سرنوشت‌ها در شب قدر رقم می خورد. اگر فاطمه(علیهاالسلام) نبود، همه چیز اسلام از بین رفته بود.



آیت الله علم الهدی در ادامه افزودند: هر مظلومی با شهادتش مظلومیتش تمام می شود اما امیرالمؤمنین(علیه السلام) مظلومیتش بعد از شهادت تمام نشد، بعد از شهادتشان، سبّ و لعنش در نماز سنت شده بود. اما آنچه باعث شد این دولت هزارساله بنی امیه از بین برود، آثار وجودی حضرت زهرا (علیهاالسلام) بود. یعنی مظلومیت حضرت همیشه در نظر مردم بود و نهایتاً توانست بنیاد بنی امیه را درهم بریزد. در پایان سوره می خوانیم «سلام هی حتی مطلع الفجر» که این طلوع فجر به ظهور تعبیر شده. این جلوه فاطمی تا ظهور حضرت سلامت باقی خواهد ماند و شما می بینید که روز به روز این جلوه بیشتر می شود و اوج می گیرد و وسعت پیدا می کند و جهانی می شود.

ایشان تصریح کردند: امام صادق(علیه السلام) ذیل حدیث می فرمایند: «فمن عَرَفَها حقّ معرِفتها فقد أدرک لیلة القدر» کسی که ایشان را به حق معرفت درک کند، شب قدر را درک کرده است. کسی که فاطمه شناس شد، سرنوشت دین مداری و اعتقادی او تضمین شده و تثبیت شده است. کسی که حضرت زهرا(علیهاالسلام) را شناخت دیگر کوچک ترین انحرافی چه در عرصه‌ی بینش و چه در عرصه‌ی گرایش برای او دست نخواهد داد.شهادت حضرت از دم در خانه شروع شد و تا سه ماه امتداد یافت. تمام مجاهدت حضرت، به بیت الاحزان رفتن، خطبه فدک، صحبت هایشان بین زنان مدینه و غیره در همین سه ماه بود. همه سرنوشت اسلام نیز در همین دوران رقم خورد. لذا شهادت حضرت، یک شهادت قهرمانانه بوده است، نه یک شهادت مظلومانه فقط.
>

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی