۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

اختتامیه مفلحون ـ اگر اصناف مظهر منکرات شدند، هویت امام رضا (علیه‌السلام) در این شهر را به هم زدند، در مسئله اصناف، منکرات و نا مشروعات نباید مظهر داشته باشد.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره مفلحون، تقدیر از برترین‌های امربه‌معروف و نهی از منکر اصناف و اتحادیه‌های خراسان رضوی، با بیان این‌که مسئله بازار در توسعه فرهنگ دینی جامعه ما از دوران گذشته مطرح بوده است، اظهار کرد: باید گفت یکی از پایگاه‌های عظیم فرهنگ دینی ما و توسعه آن، بازار بوده است.

ایشان ادامه داد: جلوی هر صفی که برای اسلام تشکیل می‌شد، بازاریان حضور داشتند، چه آغاز و چه اوج‌گیری نهضت که منجر به پیروزی انقلاب مقدس اسلامی ‌شد، قشر بازاری در صف مقدم همه این حرکت‌ها حضور داشته و علتش، آن ساختار سنتی بازار بوده است.

هنجارهای اخلاقی بازار سنتی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: در گذشته در همه شهرها، منطقه سرپوشیده‌ای وجود داشته که بازار نامیده می‌شد، همه اصناف در آن حضور داشتند، در این بازار، فرهنگ خاصی بین کسبه وجود داشت، ارتباطات افراد و اصناف باهم در جریان فرهنگی ویژه‌ای تفسیر می‌شد، حرکت‌های هنجاری جامعه در بازار شکل می‌گرفت و به تمام ظواهر و مظاهر اجتماعی ما توسعه پیدا می‌کرد.

ایشان با بیان این‌که بازارها در گذشته از هنجارهای خاصی برخوردار بود که همه به آن عمل می‌کردند، خاطرنشان کرد: هر کاسبی مقید بود ابتدای روز که مغازه‌اش را باز می‌کند، چند صفحه قرآن تلاوت کند و آن را مؤثر در کسب‌وکار و کاسبی‌اش می‌دانست، به‌مجرد این‌که اذان ظهر گفته می‌شد، تمام صفوف جماعت مسجد گوهرشاد و دیگر مساجد از بازاریان تشکیل می‌شد، اگر کسی زمین می‌خورد، سایر کاسبان و بازاریان با کمک هم او را دوباره بلند می‌کردند، این هنجارها از مرکز بازار منتشر می‌شد.

بازار قدیم، صحنه معروفات شرعی و اجتناب از منکرات

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: در تمام اصناف و بازار، اگر جریانی به وجود می‌آمد که با مبانی دینی و شرعی اختلاف داشت، چه از نوع منکرات شرعیه و چه از نوع بعضی برخوردهای ضد اخلاقی، همه در مقابلش می‌ایستادند و تذکر می‌دادند ازاین‌رو بازار، صحنه معروفات شرعی و اجتناب از منکرات بود.

ایشان اضافه کرد: ممکن بود فرد بازاری در زندگی شخصی خود هزاران مشکل و مسئله داشته باشد یا در عرصه‌های کاسبی، برخی محرمات هم به جا می‌آورد اما ظاهر قضیه، ظاهر شرعی بود اما امروز آن تمرکز بازار در شهر به هم خورد و الآن در حاشیه همه خیابان‌ها بازار است، فضای صنفی مشهد نسبت به گذشته بیش از 100 برابر شده است.

اتحادیه صنفی مؤثر و معتبر

امام‌جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که اگر اتحادیه‌ها توانستند نقش آن بازار مرکزی و حفظ آن هنجارها را ایفا کنند، می‌توانند تأثیرگذار باشند، یادآور شد: اگر اتحادیه در شکل ریش‌سفید به‌عنوان معتبرترین و متدین‌ترین در آن صنف نفوذ معنوی نداشته باشد، مسلم بدانید این اتحادیه و تشکیلات صنفی موفق نخواهد بود.

ایشان با بیان این‌که در مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر در بازار نمی‌شود بر شخص نظارت داشت، ادامه داد: چون مردم، دینشان، اعتقاد و باورمندی‌شان نسبت به معاد مطرح است که هرچه باورمندی‌اش بالا باشد از حرام اجتناب می‌کند و هرچه این باورمندی کم شود، مرتکب فعل حرام می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: نمی‌خواهیم بگوییم ناظر بر اعمال و رفتار باطنی افراد هستیم، بر هر دل و مغزی ذات مقدس پروردگار احاطه دارد و حساب‌وکتابش با خداست اما آنچه اهمیت دارد این است که در مسئله اصناف، منکرات و نا مشروعات مظهر نداشته باشد.

منکرات را از عرصه اصناف حذف کنید

ایشان خاطرنشان کرد: اگر اصناف مظهر منکرات شدند، هویت امام رضا (علیه‌السلام) در این شهر را به هم زدند، اگر بنا شد در یک راسته خیابان همه‌اش مظاهر نامشروع و منکر باشد، دیگر نمی‌توانیم این شهر را شهر امام رضا (علیه‌السلام) بنامیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر اهمیت حفظ ظواهر شهر در شأن علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) تأکید کرد و ادامه داد: مردمی که از خارج شهر وارد شهر امام رضا (علیه‌السلام) می‌شوند، توقع دارند هویت این شهر، هویت امام رضا (علیه‌السلام) باشد اما وقتی وارد شهر می‌شوند، در یک سری جریانات فسق و منکرات شرعیه گرفتار می‌شوند.

اصناف مشکلات صنف خود را حل کنند

ایشان اضافه کرد: به یکی از مسؤولان گفتم این‌که می‌روید درِ یک لبنیاتی را به خاطر قصور در بهداشت پلمب می‌کنید، درست نیست، نمی‌شود کشور و شهر را مرکز مأمورین قرار دهیم، بروید با صنف و اتحادیه‌شان صحبت کنید، شرایط بهداشت را به آنان بگویید خودشان بر صنف خودشان نظارت کنند، آنان مسلمان هستند، ما هم مسلمان هستیم، ما که نمی‌خواهیم با زور بر مردم حاکمیت کنیم، به‌وسیله چند نفر آدم معتبر و ریش‌سفید صنفی می‌شود این مسئله را حل کرد که قضیه به دستگاه قضایی و پلمب کردن کشیده نشود.

آیت‌الله علم‌الهدی با انتقاد از وضعیت بازار پوشاک، تصریح کرد: مسئله پوشاک مسئله منکرات شرعیه شده است به خاطر این‌که در همه فروشگاه‌ها اگر یک خانم متدینه محجبه بخواهد یک لباس متناسب با حجابش پیدا کند، پیدا نمی‌شود، مانتوی شیشه‌ای در ویترین فروشنده پوشاکی که در بازار اسلامی و شهر امام رضا (علیه‌السلام) کار می‌کند، پیدا می‌شود اما یک مانتو شرعی مناسب پیدا نمی‌شود!

مسئله منکرات صنف پوشاک را درون خودتان حل کنید

ایشان یادآور شد: مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر در اصناف یعنی صنف مظهر فسق، فجور و منکر شرعی نباشد، صنف پوشاک الآن مظهر منکرات شریعه است که شما اتحادیه‌ها باید آن را درون خودتان اصلاح کنید، با مبنای اجتماعی و جامعه دینی ما سازگار نیست که چنین موضوعاتی به دستگاه‌های اجرایی و قضایی بکشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: عرصه کاسبی، میدان جنگ با خدا نیست، اگر فردی در میدان کاسبی بخواهد با خدا بجنگد، از لحظه اول سقوط کرده است چون خدا برکت را از این کاسبی می‌گیرد، توجه داشته باشید اگر بنا شد برای یک درآمد بیشتر، کاسبی را با منکرات شرعیه آراسته کردید و خریدوفروش و تبادل شما به منکرات شرعیه آلوده شد، برکت از کاسبی شما دور می‌شود.

ایشان ابراز امیدواری کرد تمام مراکز صنفی مرکز اجرای اخلاق شرعی، فضائل دینی و سجایای اخلاقی باشد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی