۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

تقویت اثرگذاری نمازجمعه با تکیه بر خدمات گذشته

چهارشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۸، ۰۴:۳۶ ب.ظ

تکریم و معارفه ـ باید در جست‌وجوی نقش‌های تازه نمازجمعه در جامعه پردازی باشیم و گام‌های مؤثری در تمدن سازی نوین اسلامی برداریم.

به گزارش Alamolhoda.com، مراسم تکریم و معارفه مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی صبح امروز با حضور آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و همچنین مسؤولان سابق و جدید این شورای در استان برگزار شد.

در این مراسم که مسؤولان شهر و استان و همچنین ائمه جمعه شهرستان‌های خراسان رضوی حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع ائمه جمعه استان، اظهار کرد: به لطف خدا نهضت اسلامی توانسته نظام برخاسته از خودش را وارد چله دوم کند که معجزه‌ای بزرگ‌تری از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی، تداوم نهضت و رسیدن به چنین مقطعی بعد از فرازوفرودها فراوان را دارای اهمیت دانست و ادامه داد: در این میان شاهد جلوه‌های گوناگون و فراوانی از این نهضت بزرگ هستید که یکی از دیگری، زیباتر و دلنوازتر است و آنچه وسط این منظومه ستاره درخشان است، نمازجمعه است که خداوند به برکت نهضت اسلامی چنین هدیه بزرگ و عطیه پر نوری را به جامعه اسلامی و به‌ویژه به جهان تشیع کرامت کرده است.

تریبون نمازجمعه، صدای رسای انقلاب اسلامی

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان این‌که نمازجمعه، مادر بسیاری از نعمت‌هاست، خاطرنشان کرد: به برکت نمازجمعه، انسجام ملی و انقلابی‌مان و خط مستقیم انقلاب اسلامی در بین مؤمنین صیانت شد، به برکت تریبون‌های نمازجمعه صدای انقلاب اسلامی رساتر از همیشه به گوش رسید، حوزه‌های علمیه رونق پیدا کرد، دفاع مقدس ما پشتیبانی شد، مساجد ما در بسیاری نقاط کشور رونق پیدا کرد، با جریان‌های فتنه گون در مقاطع گوناگون به‌خصوص جریان فتنه 88 مواجهه شبکه‌ای فراگیر اتفاق افتاد، خدمات اجتماعی فراوانی انجام شد و مشکلات اجتماعی مردم در بسیاری از شهرها حل‌وفصل شد.

وی به جایگاه و اهمیت نمازجمعه در مکتب اسلام و همچنین انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در آستانه چهلمین سال تأسیس نمازجمعه در ایران اسلامی‌مان هستیم و در جایگاه این فریضه همین بس که از امام راحل شنیدیم «اگر این نهضت چیزی جز نمازجمعه را به دنبال نمی‌داشت، کافی بود».

تأثیر نمازجمعه بر تمدن سازی اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری تصریح کرد: نمازجمعه در چله دوم انقلاب باید بتواند با نشاط و شور و حال بیشتر، کیفیت بهتر و جذب بیشتر جامعه جوان، نشر زیباتر و مناسب‌تر معارف الهی، فضیلت و اخلاق، با صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و حفظ و تقویت روحیه، گفتمان و ادبیات انقلاب در کشور، اثرگذاری گسترده‌تری هم بر محور خودسازی، هم جامعه پردازی و هم تمدن سازی اسلامی داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که باید در جست‌وجوی نقش‌های تازه نمازجمعه در جامعه پردازی باشیم و گام‌های مؤثری در تمدن سازی نوین اسلامی برداریم، یادآور شد: باید با روحیه جوان‌پسند و بسیج نیروهای انقلاب اسلامی بتوانید نقش‌آفرینی نمازجمعه را در مناطق خود بیش‌ازپیش گسترش دهید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: با داشتن سرمایه بزرگ ولایت‌فقیه ذیل ولایت الهیه، امروز جامعه ما بیش‌ازپیش به وجود رهبر عزیز و حکیم افتخار می‌کند و اقتدار اسلام و انقلاب اسلامی را به رخ دشمنان می‌کشد که در روزها اخیر نیز جلوه‌ای از آن را بشریت تجربه کرد، این پیام مقاومت و درهم پیچیدن طومار حیله‌های استکبار است به‌خصوص پیام دیدار با نخست‌وزیر ژاپن که همه را به شگفتی آورد.

مشکلات کشور با انسجام مؤمنانه حل می‌شود

وی افزود: با وجود چنین نظام و رهبری و چنین انسجام مؤمنانه‌ای، مشکلاتی که در کشور هست حل‌وفصل خواهد شد همان‌طور که رهبری بشارت دادند سال 98، سال گشایش‌ها و بشارت‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری به خدمات حجت‌الاسلام معادی در دوره تصدی ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اشاره و اظهار کرد: ایشان در ساماندهی، حمایت و شکل‌گیری نمازجمعه در سه استان به‌خصوص خراسان رضوی در سال‌های اخیر نقش مؤثری داشتند، در ایامی که با ایشان آشنا شدیم، در چهره ایشان مدیری قاطع با سبک مدیریتی خاص دیدیم.

تقویت اثرگذاری نمازجمعه با تکیه بر خدمات گذشته

وی اضافه کرد: در مدتی که با آقای ایزدی آشنا شدیم، تبار خاندان ارجمندشان باعث روشنی چشم است و هر شهری را اداره می‌کردند، احساس خوبی داشتیم، ان‌شاءالله با طراوت، نشاط و روحیه خوبی که از ایشان سراغ داریم با تجربه امامت جمعه‌ای که دارند، حتماً موفق خواهند بود و زحمات آقای معادی را حفظ و تکمیل کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به اهمیت و تأثیرگذاری نمازجمعه مشهد اشاره کرد و گفت: هر وقت به مشهد مشرف هستم، نمازجمعه را از دست نمی‌دهم، مقید بودم در همه این سال‌ها در نمازجمعه شرکت کنم به‌خصوص حلاوتی که در نمازجمعه ‌آیت‌الله علم‌الهدی است، نکته‌پردازی‌ها و استخراج‌های دل‌پذیر از معارف الهی که با لسان نافذ و بیان بلیغ و زیبای ایشان ارائه می‌شود، در شکل‌گیری نهاد ارجمند نمازجمعه مؤثرند.

ائمه جمعه در خدمت حوزه‌های علمیه

پیش از آن، حجت‌الاسلام ابراهیم معادی، رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مشهد به بیان گزارشی از عملکرد قریب به 15 ساله خود در این نهاد پرداخت و گفت: شورای سیاستگذاری سه استان خراسان را در کف خیابان تحویل گرفتم، ماشینی که به‌وسیله آن امام جمعه را جابجا می‌کردیم خراب بود و در جاده ما را گرفتار می‌کرد، قریب به 9 سال در ساختمان استیجاری مستقر بودیم اما از فرصت‌ها حسن استفاده را کردیم و بدون این‌که دستمان را به‌سوی تهران، استانداران و هیچ شخص دیگری دراز کنیم، امکانات مورد نیاز را تأمین کردیم.

وی افزود: در دوره مسؤولیتم قریب به 1030 سفر به شهرستان‌های استان داشتم که بیشتر این سفرها به مناطق محروم استان بود.

رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی متذکر شد: ائمه جمعه ما در خدمت حوزه‌های علمیه هستند.

نمازجمعه، مظهر همدلی و وحدت

در ادامه، حجت‌الاسلام محمد حسین ایزدی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی اظهار کرد: غفلت همه ما را تهدید می‌کند، امام صادق می‌فرماید غفلت این است که انسان پایش را از فعالیت‌های اجتماعی سیاسی مسجد بیرون بکشد، اگر این اتفاق افتاد، درگیر مفاسد می‌شود.

وی به جایگاه نمازجمعه اشاره کرد و گفت: پیامبر فرمودند «اگر مردم قدر سه چیز را می‌دانستند، برای رسیدن به آن تعارف نمی‌کردند، برای گفتن اذان، برای رساندن خود به صف اول جماعت و شتافتن به‌سوی نمازجمعه».

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نمازجمعه مظهر همدلی و وحدت است، هم نماد توحید و هم نماد استکبارستیزی است؛ یکی از ثمرات زیبای نظام و از یادگاران امام برای انقلاب، همین نمازجمعه است.

آیت‌الله علم‌الهدی نیز در ابتدای این مراسم، با بیان این‌که موقعیت ائمه جمعه سه استان مخصوصاً در نقاط دوردست از نظر وضعیت مصلی، دفتر امام جمعه و وسیله ایاب و ذهاب، به زمین‌مانده بود، گفت: امروز تقریباً در همه استان همه مصلی ها، منزل و وسیله ایاب و ذهاب امام جمعه حتی در دورترین نقاط تأمین‌شده، امروز نهاد شورای سیاستگذاری را در عرض و طول شایسته در جهات مختلف می‌بینیم.

ایشان با بیان این‌که حجت‌الاسلام ایزدی از شایستگی بالایی برخوردار است، اضافه کرد: آقای ایزدی، از یک تبار فوق‌العاده ارزشی روحانی است و ابوی ایشان از علمای مشهد و شخصیت‌های دارای قدرت تربیتی و نقش پرورشی در حوزه علمیه هستند.

در پایان این مراسم، از زحمات حجت‌الاسلام ابراهیم معادی تقدیر و حجت‌الاسلام محمد حسین ایزدی به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی معرفی شد.

اخبار مرتبط

 آیت‌الله علم‌الهدی مطرح کرد: تحول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در سال‌های اخیر

گزارش تصویری مراسم تکریم و معارفه رئیس نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی