۱۴۰۳ پنجشنبه ۳۰ فروردين

مسؤولان قضایی استان ـ مشکل فعلی ما مشکل معیشتی مردم است، عنایت داشته باشید به تعزیرات که وابسته به دولت است، کمک شود، سودجویی‌ها حرکت ضد امنیتی است که دارد انجام می‌شود، دستگاه قضا به دولت در این زمینه کمک کند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در دیدار با مسؤولان قضایی استان به مناسبت هفته قوه قضاییه، بابیان این‌که یک بخش مسائل قوه قضاییه مسائل اجتماعی هست که مدام در فراز و نشیب است، اظهار کرد: شاید قوه قضاییه از دستگاه‌هایی است که ناخواسته دچار حادثه می‌شود و این جزر و مدهای اجتماعی، قوه قضاییه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ایشان ادامه داد: اگر در قوه قضاییه مرّ فقه اجرا بشود، خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود و خود آقایان در دستگاه قضایی می‌توانند مشکلات را جوابگو باشند؛ در مسئله ازدواج‌های غیررسمی و معاملات، در فقه مسئله‌ای داریم به اسم «مقاوله» که همان قول‌نامه است، در این شرایط، عقد معامله صورت نمی‌گیرد و در عمل چیزی خرید یا فروخته نمی‌شود، می‌بینیم در دستگاه‌های قضایی به قولنامه ترتیب اثر می‌دهند درحالی‌که مقاوله‌ای که نفوذ شرعی ندارد، نمی‌تواند ملاک باشد.

وجود مشکلات اجتماعی امید مردم به نظام را کم می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به وجود مشکل در برخی ازدواج‌ها اشاره کرد و گفت: هر نوع حرکت غیررسمی در کشور، مخالفت با قانون و نظام است و مخالفت با نظام جرم است، اگر فردی دختر و پسری را به‌طور غیررسمی عقد کرده، به‌عنوان تخلف از قانون باید تحت تعقیب قرار بگیرد.

ایشان بابیان این‌که مشکلات اجتماعی به وجود آمده، نهاد مقدسی که ضامن اجرای قانون است را زیر سؤال می‌برد و امید مردم را به نظام کم می‌کند، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه باید در مقابل مطلق انحرافات و جرم‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، بایستد، وقتی مردم در صفحه حوادث روزنامه خبر جرمی را می‌خوانند، اولین سؤالشان این است که قوه قضاییه برای آنچه کرده است؟

دستگاه قضایی ذهن مردم رو روشن کند

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: از نظر مردم، اولین پاسخگو در برابر همه جرم‌ها، دستگاه قضایی است به همین جهت موضع‌گیری‌های قوه قضاییه در جهت روشن شدن ذهن مردم اثرگذاری بسیاری دارد.

ایشان تصریح کرد: در مشهد و استان، مصداق کامل «الخائن خائف» برقرار است، برای هر هنجارشکنی و منکراتچی اول قوه قضاییه مطرح است و حساب کار خود را می‌کند، یک عده جریان‌های سیاسی سعی می‌کنند در اینجا فساد ایجاد کنند، یک عده در مدیریت‌ها و مسؤولیت‌ها عقب‌نشینی کردند و با این قضایا سیاسی برخورد می‌کنند اما به‌هرحال مردم حساب می‌کنند دستگاه قضایی استان در مقابل هنجارشکنی‌ها، یک دستگاه ایستا است که این حالت در سایر استان‌ها دیده نمی‌شود.

امام‌جمعه مشهد بابیان این‌که صبغه دستگاه قضایی در استان به خاطر موضع‌گیری شما، صبغه ارزشمندی است، افزود: آقای رییسی در مصاحبه روز گذشته خود گفتند «اعتماد مردم تابع امیدشان است»، هرچه امید مردم زیاد شود، اعتمادشان نیز افزایش پیدا می‌کند یعنی وقتی قوه قضاییه در مقابل جرم موضع می‌گیرد، مردم امیدوار می‌شوند و اعتماد می‌کنند.

اعتماد سرمایه‌گذار ارزشی را جلب کنید

ایشان به اقدامات دستگاه قضایی استان در مقابل ضد انقلاب و جریان‌های سیاسی معاند اشاره و بیان کرد: در مسئله مقابله با منکرات شرعیه، حرکت‌های ضد انقلاب و جریان‌های سیاسی، در قشر حزب‌اللهی و متدین استان امید فوق‌العاده‌ای ایجاد شده، اعتماد و امید جریان قدرت و ثروتی که در جهت چاپیدن مردم آمده و فقط به دنبال سود خودش هست، به قوه قضاییه موضوعیت ندارد، آن‌که سرمایه‌گذار ارزشی اعتماد کند اهمیت دارد نه سرمایه‌گذاری که فکر کند مسیر انحرافی ضد دین، بازار سود دارد، در این جهت حرکت کند و اطمینان داشته باشد که با پشتوانه دادستانی کسی جلودارش نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که جریان‌های اقتصادی و سرمایه‌ای با تکیه بر ورود 32 میلیونی زائر به مشهد، به فکر سود کلان از طریق توسعه امکانات گردشگری، عیاشی و تفرجی هستند، متذکر شد: نمی‌توانیم بگوییم در این شهر و کشور، مورد اعتماد همه جریان‌ها باشیم، اکثریت عامه مردم که انقلاب را سرپا کردند و پای انقلاب ایستاده‌اند باید به قوه قضاییه اعتماد کنند، موضع‌گیری‌های شما به حفظ هویت امام رضا (علیه‌السلام) در این شهر کمک کرده.

دستگاه قضا در حل مشکلات معیشتی به دولت کمک کند

ایشان به اهمیت همراهی و همکاری قوه قضاییه با دولت در حل مشکلات معیشتی مردم تأکید کرد و گفت: مشکل فعلی ما مشکل معیشتی مردم است، عنایت داشته باشید به تعزیرات در مشهد که وابسته به دولت است، کمک شود، قضیه دارد به حدی می‌رسد که امنیت مردم را به هم می‌زند، سودجویی‌ها حرکت ضد امنیتی است که دارد انجام می‌شود، دستگاه قضا به دولت در این زمینه کمک کند تا مسئله معیشتی و گران‌فروشی در شهر و استان حل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: گاهی جنس ارزان وارد بازار می‌شود اما در فروش به مردم، کنترل نمی‌شود که در حق مردم اجحاف نشود و گران‌فروشی انجام نشود، به هر اندازه مردم به قوه قضاییه اعتماد کنند، به همان اندازه به نظام امیدوار می‌شوند و به هر مقدار به نظام اعتماد کنند، به دین اعتماد می‌کنند.

ایشان بیان کرد: دستگاه قضایی ما میدان دو جریان بوده، میدان علم و میدان دیانت، خوشبختانه جو دستگاه قضایی ما جو دینی بوده که اگر «جبهه جهادی» نیز به این دو جبهه علم و تقوا اضافه شود، دستگاه قضایی در استان نمونه خواهد شد.

انتقال تجربه پیشکسوتان به قضات جوان

آیت‌الله علم‌الهدی ضمن تمجید از جوان‌گرایی در دستگاه قضایی کشور، تصریح کرد: مسئله جوان‌گرایی و تکیه بر جوانان نظر مقام معظم رهبری هست و به این مسئله معتقدیم، این نسل پرورش‌یافته انقلاب است و در عرصه کارگزاری نظام بیشتر می‌تواند اثرگذار باشد اما به هر مقدار مقام علمی‌شان بالا باشد، در جهت کارآموزی و تجربیات عملی ضعیف هستند.

ایشان ادامه داد: بنا نیست نیروهای جوان به عرصه بیایند و کل کار را در دست بگیرند، این‌طرف نیز اموال و حق مسلمین است، جوانان حتماً باید به کار گرفته شوند اما نباید میان کار رها و از افراد با تجربه خالی شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: آقایان به جوانان کمک کنند تا آنان را وارد میدان کار کنند، جزو وظایف فردی بدانند که در کنار خود، چند جوان حضور داشته باشند، تجربیاتشان را به آنان منتقل کرده و جوانان نیز با توان و لیاقت وارد عرصه شوند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی