۱۴۰۳ پنجشنبه ۳۰ فروردين

اهدای لوازم‌خانگی سیل‌زدگان ـ مسئله سیل، حادثه ناگواری بود، ویران شدن بخشی از کشور و بی‌خانمان شدن انسان‌ها و خانواده‌های عزیز و ستم دیده اما درعین‌حال به یک میدان مسابقه برای خدمت‌رسانی بین مردم و مسؤولان شکل گرفت.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم اهدای 500 بسته لوازم‌خانگی به سیل‌زدگان خراسان رضوی، با بیان این‌که ستاد اجرایی فرمان امام، در مدت کوتاهی بخش عظیم خانواده‌های آسیب‌دیده کشور را با قاطعیت، جدیت و فعالیت جهادی مدیریت کرد، اظهار کرد: در مسئله حادثه سیل هرچند که چهره حادثه ناگوار و خشن در محرومیت افزایی بخش عظیمی از خانواده‌های جامعه و کشور ما بود، اما سه جریان خودش را نشان داد که تأمل در این سه جریان در تداوم انقلاب اسلامی ما نقش‌آفرین است.

بروز احساس مسؤولیت عمومی در بحران‌های جمعی

ایشان به اولین جریان به وجود آمده در کنار حادثه سیل اشاره کرد و ادامه داد: جریان اول، استعداد عظیم و سرشار مردمی ما در احساس مسؤولیت در عرصه‌های اجتماعی و موقعیت‌های بحران‌های جمعی است که نمونه‌اش را طی 8 سال دوران دفاع مقدس تجربه کرده بودیم و علی رقم این‌که عده‌ای معتقد بودند دوره دفاع مقدس گذشت، نسل عوض شد و دیگر زمینه فعالیت و احساس نسبت به انقلاب، اسلام، جامعه و مردم در نسل‌های بعدی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: این حادثه ثابت کرد آن احساسات و خصوصیت، عظیم‌تر در نسل‌های بعدی انقلاب وجود دارد و خودش را نشان داد، ایثارگران 8 سال دفاع مقدس در بستر یک جامعه انقلاب به دنیا نیامده بودند، میراث بر انقلابگران نبودند و معلوم شد نسل‌های سوم و چهارم انقلاب که در بستر جامعه انقلابی به دنیا آمدند، عوامل وراثتی به‌عنوان یک عامل اصلی، مسئله ایثارگری را در آنان نهادینه کرده است.

میدان مسابقه خدمت

ایشان، تبدیل‌شدن کشور به میدان مسابقه خدمت به آسیب دیدگان سیل را دومین جریان دانست و گفت: مسئله سیل، حادثه ناگواری بود، ویران شدن بخشی از کشور و بی‌خانمان شدن انسان‌ها و خانواده‌های عزیز و ستم دیده اما درعین‌حال یک میدان مسابقه برای آزمایش و امتحان مردم، مسؤولان، نهادها و موقعیت‌های خاص اجتماعی نظام و انقلاب شکل گرفت.

آیت‌الله علم‌الهدی به ایجاد محدودیت‌های امدادی بین‌المللی برای کشور اشاره و تصریح کرد: از یک طرف عظمت انقلاب و جامعه انقلابی را به دنیا نشان داد که اگر این حادثه و کوچک‌تر از این حادثه در برخی کشورها با داشتن ثروت‌های کلان مثل آمریکا به وجود آمد، آسیب دیدگان نابود شدند، هستی‌شان با خاک و خاکستر یکسان شد و کسی به فریاد آنان نرسید اما در کشور تحت محاصره اقتصادی و مورد تهاجم قدرت‌های استکباری و شیطانی دنیا، این حادثه به وجود آمد، بدون امدادی که از پشت دروازه‌های این کشور برسد، همت، عظمت و حرکت‌های جهادی مدیریت‌های نظام این مصیبت را جمع کرد.

ایشان، بخش عمده فداکاری‌ها را از سر حرکتی باطنی و انگیزه وجدانی دانست تا وظایف تشکیلاتی و افزود: در عرصه مدیریت‌های نظام این مسابقه را داشتیم، بعضی نهادها خوب درخشیدند و مجاهدانه و با احساس حرکت کردند، آنچه ما در حوزه نهاد مقدس هلال‌احمر، کمیته امداد، این نهادهای مردمی و برخی دیگر قسمت‌های مدیریتی نظام شاهد بودیم، حرکت‌های وظیفه‌مند تشکیلاتی نبود بلکه حرکت‌ها برخاسته از یک انگیزه وجدانی باطنی، احساس درد در درون خود اشخاص بود.

عده‌ای خدمت رسان، عده‌ای فرصت‌طلب!

امام جمعه مشهد به برخی سوءاستفاده‌ها و موقعیت طلبی برخی جریان‌ها و مسؤولان اشاره و بیان کرد: این میدان مسابقه هم برای مدیران و مسؤولان خدوم و جریان‌های نظام شکل گرفت و هم برای جریان‌های سیاسی که جز نق زدن و حرکت در جهت قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی کاری ندارند، در این موقعیت‌ها کنار کشیدند، به میدان نیامدند و فقط درصدد تفحص از یک نقطه‌ضعف بود که آن را نشان دهند.

ایشان، ارائه نمونه عملی تحقق وعده مقام ولایت را سوم جریان قابل‌توجه در جریان سیل اخیر کشور بیان و تصریح کرد: جریان سوم، برکت عظیم مقام ولایت و رهبری در این نظام بود، مردم وجود مقدس اهل‌بیت پیغمبر و معصومین را به‌عنوان یک پایگاه عظیم رفع دردها، مشکلات و سختی‌های خودشان از نسل‌های قبلی معتقد بودند اما نمونه عملی آن‌که مقام ولایت در این عرصه‌ها و موقعیت‌ها از مردم فریادرسی کنند و به سراغ مردم بیایند را در این حادثه لمس کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: «سجیتکم الکرم» از مبانی اعتقادی ما نسبت به ولایت پیغمبر است اما حرکت عظیمی که موقعیت‌های تشکیلاتی منتسب به دفتر مقام معظم رهبری در این حادثه انجام دادند، نسبت به همه دستگاه‌ها و حرکت‌های عظیم مردمی از درخشندگی خاصی برخوردار بود.

نمود عینی اعتقاد شیعه در امدادرسانی

ایشان، حرکت به‌جا، مدیریت به‌موقع، حضور با سرعت و قاطعیت در صحنه امدادرسانی را نقطه برجسته در فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت برشمرد و یادآور شد: خانواده‌ای که سیل خانه‌اش را خراب کرده، وقتی ببیند جریانی ظهور پیدا کرد و بگوید زندگی شما را تأمین می‌کنیم، آن‌هم وابسته به مقام ولایت و رهبری و بعد صداقت این احساس خود را نیز دید، یعنی مفاد قطعی، عینی و اعتقادی مردم شیعه ما را که «سجیتکم الکرم» هست را لمس و احساس می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: عمق فاجعه خیلی عظیم است، شما در خانه نشستید و برق می‌رود، نیم ساعت خاموشی خانه شما، چقدر در زندگی‌تان اخلال ایجاد می‌کند؟ حساب کنید خانواده‌ای چشم باز کنند و ببیند از زندگی‌شان هیچ‌چیز باقی نمانده، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین مسائل زندگی آنان فلج و فشل شده است، زمانی که باید طی کنند تا زندگی به حالت اول برگردد، چه می‌کشند؟

ایشان یادآور شد: در این عرصه [خدمت‌رسانی] همه ما مسؤول هستیم، آنچه برای ما لازم است، توجه به عمق این فاجعه و توجه به آثار سوء آن است.

آیت‌الله علم‌الهدی ضمن تقدیر از سرعت عمل و قاطعیت ستاد اجرایی فرامین امام و جوان‌گرایی که در این بنیاد ایجادشده، ابراز امیدواری کرد با اتکای به جوانان، گام دوم انقلاب را قوی‌تر از گام اول برداریم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی