۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

حوادث تلخ زندگی، شکوفا کننده استعداد است

پنجشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۱۷ ب.ظ

تفسیر سوره احزاب ـ سختی در زندگی سبب می‌شود تلاش بیشتری انجام دهیم تا آن سختی را پشت سر بگذاریم، حوادث تلخ در زندگی شکوفا کننده استعداد است، در عرصه‌های اجتماعی نیز همین است.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در شانزدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد، با بیان این‌که در تفسیر آیات این سوره و در تفسیر آیات مربوط به جنگ احزاب، به آیه 23 این سوره «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً» رسیدیم، اظهار کرد: خداوند در آیات 23 و 24، وضعیت سرنوشت عملکردی سه جریان گرفتار در جنگ احزاب را مشخص می‌کند.

ایشان ادامه داد: گروه اول صادقین که خداوند پاداش داد، گروه دوم منافقین بودند که عقاب می‌بینید و جریان سوم کفار؛ اینجا که خدا می‌خواهد نتیجه کار را مشخص کند، از مؤمنین، به صادقین تعبیر می‌کند و علتش این است که این‌ها خداباور بودند، مؤمن بودند اما درنتیجه این جنگ، ترفیع پیدا کردند، ارتقا پیدا کردند و مؤمنین ابتدای سوره، شدند صادقین.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که ظاهر برخی حوادث تلخ است اما نتیجه آن، شکوفا شدن استعداد و توانایی است، خاطرنشان کرد: در مسائل دنیایی و اجتماعی نیز همین‌طور است، سلسله حوادثی در زندگی به وجود می‌آید که ظاهر آن حادثه تلخ است اما در جریان این حادثه تلخ، استعداد آدم‌ها شکوفا می‌شود و شما می‌بینید دو جوان، دو بچه، در دو خانواده به دنیا می‌آیند، در این دو خانواده رشد می‌کنند، یک خانواده مرفه است و بچه در دل ناز و نعمت بزرگ می‌شود، یک خانواده فاقد افق زندگی، پدر و مادر مسن و خانواده فقیر و نادار است.

حوادث تلخ زندگی، شکوفا کننده استعداد است

ایشان افزود: بعد از 20 سال، استعداد آن بچه 20 ساله در سختی به‌مراتب بیشتر از آن فرزند 20 ساله در ناز و نعمت است چون انسان هرگاه به‌سختی می‌افتد، تلاش بیشتری می‌کند تا آن سختی را پشت سر بگذارد؛ حوادث تلخ در زندگی شکوفا کننده استعداد است، در عرصه‌های اجتماعی نیز همین است؛ 8 سال دفاع مقدس برای ما حادثه تلخی بود که خانواده‌های ما داغ‌دار شدند و مشکلات اقتصادی و چالش‌هایی ایجاد شد اما از دل این جنگ، مایی که ابتدای جنگ یک لوله توپ نداشتیم، «موشک‌ساز» بیرون آمدیم. شهید طهرانی مقدم نه تحصیلات بالای دانشگاهی داشت و نه در مرکز تحقیقاتی کار کرده بود، نابغه‌ای بود که وقتی به شهادت رسید، روی کره زمین بی‌نظیر بود، نابغه موشکی با این قدرت فکر و استعداد، در جنگ پرورش‌یافته بود.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: در مسئله معنویت نیز همین است، جنگی پیش آمد و مسلمانان در تنگنای معیشتی و اقتصادی، مجبور شدند دور شهر را خندق کندند، چشمشان به جمعیت عظیم متشکل شده کفار و یهودیان بیفتد و در چنین وضعیتی استعداد باطنی‌شان شکوفا شد، آن مقام بندگی نسبت به خدا، مقام باورمندی نسبت به معاد، توحید و یکتایی حق، عرصه وابستگی و دلدادگی به خدا، همه در این‌ها شکوفا شد، دیگر این‌ها مؤمنین نیستند، بالا آمدند و شدند صادقین.

خداوند صدق در عمل را می‌سنجد نه حجم اعمال

ایشان گفت: خدا می‌گوید صادقین به صدقشان پاداش داده می‌شوند، آنچه در درگاه خدا مورد محاسبه قرار می‌گیرد، عمل نیست، روز قیامت نمی‌گویند چند میلیون رکعت نماز خواندید، تهجد و اعمالتان چقدر بوده، آنچه وزن می‌کنند، صدق در عمل است، ما در صداقت کم می‌آوریم؛ مؤمنینی که این‌طور مقابل احزاب مقاومت کردند و خود را در سعادت دیدند، وقتی این صداقت را نشان دادند، خداوند به خاطر این صدق به آنان پاداش می‌دهد.

امام جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که افراد بیچاره ساقط شده، صددرصد جهنمی نیستند، اظهار کرد: گاهی در زندگی به آدم‌هایی می‌رسیم که می‌گوییم الحمدالله مثل او نشدیم و بعد می‌بینید او رفت بهشت و مرا بردند جهنم، خیلی وضع افراد شما را گول نزند، به‌جز شرک، یک گناه وجود دارد که خدا هیچ‌وقت نمی‌بخشد و آن گناهی که در نظر انسان آن‌قدر ریز باشد که بگوید کاش جز این گناه، گناه دیگری در پرورنده من نباشد، خداوند این گناه را هیچ‌گاه نمی‌بخشد.

ایشان با بیان این‌که حتی منافق هم می‌تواند بازگردد و بهشتی شود، افزود: خدا وقتی به منافق رو آورد، او را زیرورو می‌کند، دل دست خداست؛ گاهی این آدم منافق، فاسد و فاسق در زندگی یکجا تکان می‌خورد، خداوند آمرزنده و مهربان است، غفورأ رحیما مخصوص یک جمع یا نسل خاص نیست، مثل یهودی‌ها که می‌گویند نسل ما نسل خاص است، غفور بودن و رحیم بودن خدا برای همه است، غفران و رحمت پروردگار عمل عام است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی