۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

شب قدر اول ـ پیغمبر یک ضامن اجرا برای اجرای دو اصل «عظمت چشم‌انداز آینده اسلام» و «عظمت نیروی امت» که باید در مسیر تحقق این چشم‌انداز فعالیت کند، مبانی اسلام جهانی شود و درعین‌حال اصول و ارزش‌های دین در دنیا حاکمیت پیدا کند، نیاز داشت و آن ضامن اجرا، مسئله امامت و رهبری امیرالمؤمنین بود.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی شب گذشته در مراسم ویژه عزاداری شب احیای 19 ماه رمضان در حرم امام رضا (علیه‌السلام) ، با بیان این‌که در این شب قدر باید سرنوشتمان را با استمداد و عنایت مولا تأمین کنیم، اظهار کرد: شب ضربت خوردن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) با امداد و استمداد از دل‌های آکنده از عشق و محبت مولا که در درون سینه شما عزیزان می‌تپد، سخن و کلام امشب ما باید در مسئله مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) باشد تا با دل‌های مصیبت‌زده و چشمان اشک‌بار در عزای امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و در مظلومیت جان‌گداز آن حضرت در این شب پرفضیلت قدر در خانه خدا برویم و تمام سرنوشت خودمان را با استمداد از عناست مولا امشب تأمین کنیم.

ایشان با بیان این‌که بیان مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) مثل بیان فضائل امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) از عهده انسان عادی خارج است، ادامه داد: آنچه باید به آن توجه کنیم آن است که مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) یک آینده تمام‌نما از مظلومیت اسلام و پیغمبر است، اگر کسی می‌خواهد بفهمد پیغمبر اکرم در مقام تبلیغ دین، ارشاد مردم و نجات انسان‌ها از جریان جاهلیت آن‌همه زحمت کشید و درعین‌حال مظلوم واقع شد، مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) آینه‌ای از مظلومیت پیغمبر است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به‌سختی کار پیامبر اسلام در ارسال رسالت و هدایت مردم اشاره کرد و گفت: حضرت نوح بعد از 950 سال مردمش را نفرین کرد اما پیغمبر اکرم در عرض 23 سال، قلمرو قدرتش تمام شبهه جزیره عربستان را فراگرفت و تن تنه عظمت و شریعت پیغمبر دنیاگیر شد.

تحلیلی بر مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)

ایشان افزود: بسیاری مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را در شهادت حضرت زهرا، در غصب حق حضرت، نبردهایی که قاسطین، مارقین و ناکسین راه انداختند، در اینجا مظلومیت علی (علیه‌السلام) را می‌دیدند اما آن‌طور که ما باید این مظلومیت را تحلیل کنیم، با تکیه بر 40 سال تجربه انقلاب و رشد سیاسی که شما مردم در سایه این انقلاب و تعالیم امام و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب پیدا کردید، این مظلومیت به‌عنوان مظلومیت اسلام و پیغمبر برای شما قابل‌تحلیل است و شما قصه را درک می‌کنید.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان، نکاتی را در تبیین واقعیت بیانیه گام دوم فرمودند، اضافه کرد: فرمودند اصل بیانیه گام دوم در حقیقت ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب مقدس اسلامی است که در آن چهار نقطه اصلی و کلیدی قابل‌توجه است؛ نکته اول، عظمت وقوع و ماندگاری انقلاب اسلامی، مملکت چه بود، با انقلاب به چه صورت درآمد، موقعیت اسلام در دنیا چه بود و با مسئله انقلاب اسلامی، جایگاه اسلام در مقابل معادلات بین‌المللی جهان در کجا قرار گرفت؟

ایشان افزود: نکته دوم، عظمت کارکرد انقلاب مقدس اسلامی، ما در چه شرایطی زندگی می‌کردیم؟ اختلاف طبقاتی در جامعه ما در چه وضعی بود، امروز در چه وضعی است، توسعه منکرات و ناهنجاری‌های شرعی و دینی در کشور و جامعه به چه صورت بود، الآن به چه صورت است؟ مظهر عظمت اسلام در درودیوار این مملکت در چه شرایطی بود و الآن در چه شرایطی است؟ منطقه جهانی ما به‌عنوان یک نقطه زیر چکمه‌های صهیونیست‌ها و مستکبرین در چه وضعی بود، الآن قدرت نیروهای رزمنده با دشمن و نیروهای انقلاب منطقه در عرصه مقاومت در برخورد با صهیونیست و استکبار به کجا رسیده است؟

عضو مجلس خبرگان رهبری به بیان سومین نکته تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: نکته سوم، عظمت چشم‌اندازی که انقلاب اسلامی باید به آن برسد، 40 سال دیگر باید زمینه فرج و ظهور ولایت عظما، حضرت بقیه‌الله با فعالیت و برنامه‌های انقلابی مردم به وجود بیاید و نکته چهارم، عظمت نیروی جوان متعهد در پیش برد این مسئله و هدف.

ضامن اجرای چشم‌انداز اسلامی، رهبری در خط وحی است

ایشان یادآور شد: آدم وقتی این 4 نکته را بررسی می‌کند، اگر مجموعه فرمایشات پیغمبر اکرم در روزهای آخر عمر آن حضرت را در نظر بگیریم، آنچه درباره گذشته، آینده و چشم‌اندازی که اسلام باید در مسیر جهانی‌شدن قدم بردارد، همه در فرمایشات پیغمبر اکرم نسبت به اساس اسلام بود منتها پیغمبر یک ضامن اجرا برای اجرای دو اصل «عظمت چشم‌انداز آینده اسلام» و «عظمت نیروی امت» که باید در مسیر تحقق این چشم‌انداز فعالیت کند، مبانی اسلام جهانی شود و درعین‌حال اصول و ارزش‌های دین در دنیا حاکمیت پیدا کند، نیاز داشت و آن ضامن اجرا، مسئله امامت و رهبری امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اگر بنا شد علی (علیه‌السلام) زمام قدرت را در جامعه دینی به دست بگیرد و اگر جریان رهبری اسلام در خط تداوم وحی در جریان امامت قرار بگیرد، این چشم‌انداز که اسلام مثل یک رودخانه جاری در عرض کره زمین راه بیفتد، اصولش، ارزش‌هایش، تعالیمش در دل‌وجان مردم دنیا موردپذیرش قرار بگیرد و همه قدرت‌ها در برابر او خاضع شوند و همه جریان‌های استکباری از بین برود، منحصر است.

ایشان با بیان این‌که تمام مظالمی که بر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) وارد شد، مظالمی بود که بر اسلام وارد شد، اضافه کرد: مصیبت‌ها و مظلومیت‌هایی که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) مبتلا شدند، چشم‌انداز ترسیم‌شده از پیغمبر را نسبت به سرنوشت اسلام تغییر داد و آن چشم‌انداز را عقب انداخت پس مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، مظلومیت خود پیغمبر بود.

انحراف رهبری از خط امامت، اولین مظلومیت علی (علیه‌السلام)

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اول مظلومیت علی (علیه‌السلام)، انحراف رهبری از خط امامت و ولایت مداری امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بود، سرنوشتی که پیغمبر در چشم‌انداز دین ترسیم کرده بودند، به‌عکس شد، وضعیت به جایی رسید که وجود مقدس امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند «تبعیض‌ها، تغییرها، استکبارها در اجرای منویات دین در امت اسلام به وجود آمد، مرا بین دو چیز مخیر گذاشت که آیا صبر کنم با همین وضع بسازم یا این‌که با یک دست بریده وارد جنگ بشوم، با یک دست قطع‌شده بخواهم بجنگم»، دست قطع‌شده علی (علیه‌السلام) یعنی اگر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌خواست دست به ذوالفقار ببرد، نیش ذوالفقار ریشه دین را از جا می‌کند.

ایشان، دومین مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را بیعت مردم با ایشان به‌عنوان یک حاکم عادل دانست و اظهار کرد: مردم بعد از 25 سال دیدند همه عظمت و فضیلت اسلام کنار زده شده، عدالت‌های پیغمبر اکرم زیرخاک رفته است، مردم بیچاره و مستضعف در فقر و فلاکت قرار گرفتند، وقتی وضع را این‌طور دیدند، ریختند به سر مولا با ایشان بیعت کنند، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) اول بیعت نمی‌کرد چون مردم نیامدند به‌عنوان امام و حجت خدا بیعت کنند، مردم به‌عنوان حاکمی که عدالت دارد و جلوی این تبعیض‌ها را می‌گیرد به سراغ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) آمدند.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمود «حکومت من یک نظام سازی برای اسلام است، این‌طور نیست تنها اقتصاد و سیاست و امنیت شما را تأمین کنم، باید برای اسلام نظام سازی کنم، نظامی که خدا بر پیغمبر وحی کرده است و باید صورت عینی و وجود خارجی نظام را در دنیا نشان دهم، برای نظام سازی حاضرم حکومت را به دست بگیرم» ولی این نظام سازی با منافع مادی عده‌ای درست درنیامد، صحابه‌ای که در رکاب پیغمبر بودند، شمشیری که به روی دشمنان پیغمبر کشیدند، در جنگ جمل به روی مولا کشیدند.

تنهایی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، آخرین مظلومیت

ایشان خاطرنشان کرد: کار به جایی رسید که در مرحله سوم مظلومیت، دیگر مولا تنها بود، کسی به سراغ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نمی‌آمد، طوری اطراف مولا را خالی گذاشتند که هرچه مولا از آنان طلب یاری می‌کرد که با جریان‌های مفسد جامعه بجنگند، از مولا حمایت نمی‌کردند، مولا در نهایت ناراحتی اعلام کرد «ای آدم‌هایی که مثل سوسمار به زمین کشیده می‌شوید و هرچه از شما می‌خواهم بیایید در مقام اقامه حق و عدل قیام کنید، جلوی جریان‌های فاسد و مفسدی که می‌خواهند کشور، مملکت و تمام منابع و مبانی را به نفع خود مصادره کنند، با این‌ها مقابله کنید، شما می‌گویید الآن هوا سرد است بگذار گرم شود، تابستان می‌گویید هوا گرم است در گرما طاقت نداریم».

امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: وقتی مولا در این شرایط قرار گرفت، دیگر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) حتی کسی که با او درد دل کند پیدا نمی‌کرد، مظلومیت علی (علیه‌السلام) بعد از شهادتش تمام نشد، بعد از شهادت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) تا چندین سال روی منابر به علی (علیه‌السلام) دشنام می‌دادند، در خطبه‌ها علی (علیه‌السلام) را لعن می‌کردند.

ایستادگی پای ستون خیمه انقلاب، حفظ سرنوشت اسلام

ایشان با تأکید بر این‌که این مظلومیت‌ها قصه نیست، تصریح کرد: قرآن می‌فرماید عبرت در تاریخ است واقعیت‌هایی است که به وجود آمده و شما مردم باید عبرت بگیرید، 40 سال عمر انقلاب ما تمام محورش یک واقعیت است و آن واقعیت، ایستادگی و مقاومت مردم در پای ستون خیمه نظام و مقام ولایت و رهبری است، آن روز اگر مردم پای ستون خیمه نظام اسلام، اسلام سرنوشت و واقعیت دیگری پیدا می‌کرد.

نگذارید سرنوشت اسلام دوباره منحرف شود

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: تمام مصائب امروز اسلام بر حسب انحراف از خط رهبری بود، در گام دوم انقلاب با 40 سال تجربه، با عبرتی که از مظلومیت مولا می‌بینید، به من و شما اعلام می‌کند مردم ما به‌عنوان محور نظام و انقلاب تا وقتی پای ستون خیمه نظام هستند، این انقلاب و نظام ادامه دارد، نگذارید مصائبی که بر سر اسلام در پرتوی مظلومیت مولا آمد، دوباره تکرار شود؛ این عبرت برای امروز ما هست و این جریان‌ها به امروز ما خط می‌دهد، برای امروز ما را هدایت می‌کند که اگر مقاوم ایستاده‌ایم پای ستون خیمه این نظام، همه‌چیز جای خود می‌ماند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی