۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

خطبه دوم ـ جوان با امید و تکیه بر قدرت خودش کشور را بسازد، در مقابل دشمن در جنگ اقتصادی بایستد، معیشت را بالا ببرد و این امکان و استعداد در جوان امروز ما هست، این فضا را برای او باز کنید و او این‌طور نشاط پیدا کند، این نشاط جوان ارزش دارد.

گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته، 3 خرداد در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که امروز روز سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر است، اظهار کرد: امام بزرگوار فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، این جمله از ابعاد مختلف قابل‌تحلیل و تبیین است، یعنی چه خرمشهر را خدا آزاد کرد، کجای خرمشهر اراده، قدرت و عنایات پروردگار بود، این را باید توجه کنیم؛ در ظاهر فتح خرمشهر با برنامه‌ریزی فرماندهان و نقشه‌ای که در عملیات بیت‌المقدس تنظیم کردند، فداکاری، قدرت و شهامت رزمندگان اسلام فتح شد.

ایشان ادامه داد: نه طوفانی، نه بادی، نه سیلی، نه حادثه طبیعی و نه جریانی که بگوییم در دست این‌ها نبود و همان باعث شد خرمشهر فتح شد و درعین‌حال اولین مرحله‌ای که اعلام فتح خرمشهر شد، امام اعلام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد، نقش خدا کجای قضیه بود؟

اعتقاد و اطمینان به خدا سبب فتح خرمشهر شد

امام جمعه مشهد مقدس با یادآوری این نکته که پس گرفتن خرمشهر از دست رژیم بعثی با معادلات نظامی امکان‌پذیر نبود، خاطرنشان کرد: آنانی که در عرصه فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس اقدام کردند، دو جریان بودند، یکی فرماندهانی که برنامه‌ریزی کردند و نقشه جنگ و دفاع را تنظیم کردند و یکی رزمندگان از جان گذشته‌ای که وارد عملیات شدند، آنچه باعث شد آنان جرأت کنند و در محاسبه نظامی با وجود همه معادله‌ها و موازنه‌های نظامی آن روز فتح خرمشهر امکان نداشت، آنچه باعث شد جرأت کنند و اقدام کنند، اعتقاد و اطمینانشان به خدا بود، با اعتقاد و اعتماد به خدا اقدام کردند.

ایشان تصریح کرد: جریان عملیاتی و رزمندگان نیز اراده کردند پیروز بشوند و پیروز شدند، چرا اراده کردند؟ چون به خدا مطمئن بودند، انسان‌هایی با عشق به خدا و اراده برخاسته از ایمان و اعتقاد خدا، به کاری که برحسب موازنه و معادله‌های نظامی امکان نداشت، دست زدند، خدا هم کمک کرد، کمک خدا این بود که خدای رزمندگان ما خدای بعثی‌ها هم بود، دل آنآن‌هم دست خدا بود، اراده آنان نیز دست خدا بود، این‌ها اراده کردند با اعتماد و ایمان به خدا، خدا نیز در دل آنان اولاً غفلت انداخت که در مرحله اول، آنان غافلگیر شدند، وقتی رزمندگان خرمشهر را فتح کردند در بعضی سنگرها در خرمشهر، بعثی‌ها با لباس زیر خوابیدند و با حمله لشکر اسلام از خواب پریدند، خدا غفلت را بر این‌ها مسلط کرد و رعب و ترس را نیز خدا در دل آنان انداخت.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که خداوند در برابر اراده رزمندگان اسلام، دو کار انجام می‌دهد، افزود: 50 هزار آدم اسلحه به دست رزمنده و جنگجویی که مجهز به همه تسلیحات و تجهیزات هستند، دست روی سر تسلیم رزمندگان اسلام بشوند، وقتی اراده‌ها برخاسته از اعتقاد، اعتماد و ایمان به خدا بود، خدا نیز در دل طرف مقابل دو کار می‌کند، اول غافلگیری و دوم، ایجاد رعب از قدرت اسلام در دل دشمنان می‌اندازد، با این کیفیت خرمشهر فتح شد؛ کسی که در همان لحظه اول با عمق عرفانی و بینش دقیق توحیدی این واقعیت را درک کرد، امام بزرگوار بود.

خدای فتح خرمشهر، خدای جنگ اقتصادی هم هست

ایشان اظهار کرد: خدای سال 63، خدای سال 98 هم هست، خدای جنگ نظامی که مسلمانان را پیروز می‌کند در فتح خرمشهر، خدای جنگ اقتصادی و جنگ نرم امروز دشمن نیز هست؛ مقام معظم رهبری فرمودند این جنگ، جنگ اراده‌هاست و ما پیروزیم چون دشمن که اراده می‌کند، تکیه‌اش بر منافع، تجهیزات، توان اقتصادی و سلطه اقتصادی جهانی‌اش است اما ما که در مقابل دشمن ایستاده‌ایم و اراده می‌کنیم مقاومت کنیم، تکیه و توکلمان به خدا است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: در جنگ احد کفار شعار می‌دادند «ما بت عزا داریم، شما بت عزا ندارید»، پیغمبر فرمودند به مسلمانان شما نیز شعار دهید «خدا مولای ماست و شما مولا ندارید»، دشمن مولا ندارد، تکیه‌اش بر خود و امکاناتش است، ما مولا و خدا داریم، تکیه‌اش بر هر اراده‌ای با خداست منتها اراده با ماست، ما باید اراده کنیم کمک پروردگار در اراده برخاسته از ایمان و توکل به خدا به نفع ما قرار بگیرد، تمام گیر ما همین اراده است.

مردم اراده کردند بایستند، مسؤولآن‌همراهی کنند

ایشان خطاب به مسؤولان و مدیران اجرایی کشور، گفت: امروز مردم اراده کردند مقاومت کنند در سختی‌ها و تنگناهای معیشتی، آنچه مربوط به دشمن هست با تمام قدرت در مقابلش بایستند اما عزیزانی که می‌خواهند این جامعه و کشور را اداره و مدیریت کنند، این‌ها هم اراده کنند، اراده کنند با تمام قدرت بیایند این تنگنای معیشتی را از سر راه مردم بردارند و مشکلات گرانی را حل کنند، در مسیر مدیریتشان اراده مبتنی بر اراده پروردگار کنند و با اراده این‌چنینی مدیریت را انجام دهند.

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: اگر چنین اراده‌ای نباشد، تنها اراده مقاومت از سوی مردم مشکل را حل نمی‌کند هرچند مردم ما در هر شرایطی پیروز هستند کما این‌که در دوران دفاع مقدس مردم پیروز شدند؛ برخی جریان‌های مدیریتی از اول به امام گفتند به ما اختیار و فرماندهی بدهید، برای این‌که عذرشان موجه باشد و نگویند اختیار نداشتیم، امام اختیار دادند، آخرش چه شد؟ مسیر 70 کیلومتری را 2 ساعته در مرزهای ما طی کرد و دشمن خاک ما را گرفت چون آنان اراده‌ای نداشتند، قدرت می‌خواستند و فکر کردند با این اختیار به قدرت رسیدند، این را به کار نبردند در مقابل دشمن اما مردم ما خواستند بر دشمن پیروز شوند، اراده کردند خدا را کمک کنند و در خط بندگی خدا، دین خدا را کمک کنند؛ از همه مشکلاتی که آن روز داشتیم، مشکلات سیاسی و اقتصادی داشتیم، شیطنت‌های گروهک‌های الحادی و التقاطی در این مملکت بود، یک عده از جان گذشته به عشق و فرمان امام رفتند، جبهه‌ها را پر کردند و دشمن را با دست‌خالی شکست دادند.

آنان که اختیار بیشتر خواستند، سر در دامن استعمار گذاشتند!

ایشان به درخواست اختیارات بیشتر از سوی بنی‌صدر در ایام آغازین جنگ تحمیلی اشاره و بیان کرد: آنانی که گفتند به ما اختیار و فرماندهی دهید، چهار پنج ماه نگذشته، سرخ آب سفید آب کرده، توالت کرده مثل از مملکت فرار کردند و سر در دامن استعمار اروپایی و آمریکایی گذاشتند و هنوز که هنوز است، دارند با نظام می‌جنگند، آنان که آن روز اختیار می‌خواستند، این مردم و امام بودند که جنگ را تمام کردند آن‌هم با این عزت و احترام که 30 سال است آمریکا اطراف ما مثل سگ پارس می‌کند و جرأت نزدیک شدن به ما ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به تلاش برخی جریان‌ها و افراد برای انحراف مسیر نشاط جوانان در جامعه اشاره کرد و افزود: امروز یک عده دنبال نشاط جوانند، نشاط جوان با تار و مزقون، با رقص‌های نامشروع یک‌مشت زن و دختر هرجایی، با اجرای ناهنجاری و بی‌بندوباری ضد دینی مگر ممکن است؟

نشاط جوان با امید و ساخت کشور ایجاد می‌شود نه بی‌بندوباری

ایشان خاطرنشان کرد: مثل امشبی که بعد از روز فتح خرمشهر بود، جوانانی که در خرمشهر نشاط داشتند، آن نشاط جوانان فاتح خرمشهر را در سال 63 امروز چطور می‌شود در نسل جوان به وجود آورد؟ آن نشاط را به وجود بیاورید، آن روز جنگ نظامی بود جوان فتح خرمشهر کرد، امروز جنگ اقتصادی است، جوان وارد جنگ اقتصادی شود، امیدوار و امیدآفرین با امید به آینده قدم بردارد و قدرت حرکت خودش را ببیند، فضا را برای این جوان آماده کردن ایجاد نشاط برای جوان است نه با بی‌بندوباری و ولنگاری، این‌که نشاط نمی‌آورد.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: جوان با امید و تکیه بر قدرت خودش بیاید، کشور را بسازد، در مقابل دشمن در جنگ اقتصادی بایستد، معیشت را بالا ببرد و این امکان و استعداد در جوان امروز ما هست، شما بیایید این فضا را برای او باز کنید و او این‌طور نشاط پیدا کند، این نشاط جوان ارزش دارد.

ایشان ادامه داد: روزی خدمت امام بودم با جمعی از علمای تهران، امام مشغول فرمایشاتی بودند، یک عده از بسیجیان و رزمندگان آمادند امام را زیارت کنند و بروند، صدایشان که بلند شد «امام منتظر شما هستیم»، متوجه شدم امام منقلب شدند، امام در تملک نفس بی‌نظیر بودند، در مهم‌ترین مسائل حساس کنترل خودشان را حفظ می‌کردند اما اینجا منقلب شدند و صحبتشان قطع شد، سرشان را بلند کردند و گفتند این صدا را شنیدید؟ اگر 10 نفر از این‌ها آن روز بودند، امیرالمؤمنین غریب نمی‌شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی