انقلابیِ از انقلاب برگشته خطرناکتر از ضد انقلاب!
تفسیر سوره احزاب ـ ضد انقلاب موضع دارد و مقابل انقلاب ایستاده اما از کسی که ابتدا در جریان انقلاب بوده، در ردههای انقلاب قرار داشته و از انقلاب برگشته، آسیب بیشتری دیدیم.
به گزارش Alamolhoda.com، آیتالله علمالهدی ظهر امروز در پانزدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ماه مبارک رمضان، بابیان اینکه در تداوم تفسیر آیات مبارکه سوره احزاب، پس از پایان آیاتی که مربوط به جنگ احزاب بود، به آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» رسیدیم، اظهار کرد: خداوند در این آیه نتیجه مطالب گذشته را که تصویری از مسلمانان در مقابل برخورد با کفار و لشکریان دشمن بود را بیان میکند.
ایشان ادامه داد: این آیه از جمله آیات کلیدی قران است که میتوانیم ترسیم معنای واقعی مؤمنین، جریان خداباوری و جامعه خداباور را در این آیه را مشاهده کنیم؛ بعد از بیان آیات قبل، آن جامعه ناب اسلامی و بنده مخلص خدا مشخص میشود و آنان را خدا در این آیه تبیین میکند.
طبقات ایمان در اسلام
نماینده ولیفقیه در تفسیر این آیه افزود: خداوند میفرماید «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ...»، «من» در «من المؤمنین»، تبعیضیه است، یعنی بعضی از مردان صدق داشتند در آنچه با خدا پیمان بستهاند؛ یک تقسیمبندی در اسلام است که همه مسلمانان مؤمن نیستند، کسی تا خداباور نباشد، مؤمن نمیشود؛ گاهی در مقام مواجهه با برخی مشکلات در زندگی، خدا را فقط برای خودمان میدانیم درحالیکه خدای ما، همان خدای دشمن ما، همسایه ما و انسانها در دیگر نقاط عالم است، کسانی که به چنین خدا و معاد باور دارند، مؤمن هستند اما مؤمن نیز طبقهبندی دارد.
ایشان بابیان اینکه دوطبقه مؤمن مطلوب داریم، خاطرنشان کرد: یک طبقه «صادقین» و یک طبقه «مخلصین»، هر مؤمنی صادق نیست، بعضی مؤمنین صادق هستند؛ اینها راست میگویند و نسبت به عهدی که با خدا بستند صداقت به خرج دادند، «عاهدو» از باب مفاعله است، باب مفاعله فعل بین دو نفر است، «ما عاهد الله علیه»، یعنی به پیمانی که خدا با اینها و اینها با خدا بستهاند، صادق است.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه نماز و روزه مظهر عبادت است، یادآور شد: اگر خدا را در زندگی بندگی کردیم، در بندگی صداقت به خرج دادیم، باورمان با شک و تردید آمیخته نبود و در راه خدا از مال و جانمان گذشتیم، خداوند دنیا و آخرتمان را تأمین میکند، این عهدی است که خدا با ما بسته است؛ عبادت خدا این است که در باور کردن خدا تردید نکنم و در مقابل خداباوری خودم در درگاه بندگی و خدمت خدا، مال و جان برای من ارزش نداشته باشد.
سرانجام انسان صادق با خدا، شهادت است
ایشان اظهار کرد: کسی که با خدا با صداقت برخورد میکند، از دو حال خارج نیست، یا شهید میشود یا انتظار شهادت دارد یعنی طوری پای پیمان با خدا ایستاده که منتظر است اگر مصلحت اسلام و دفاع از دین به نقطهای رسید که جانش را بدهد، او نیز جانش را بدهد؛ اگر تصمیم دارد جان و مالش را در راه خدا بدهد، میشود مؤمن صادق؛ صادقین کسانی هستند که یا هستیاش را ازدستداده و یا منتظر شهادت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه دو نوع شهادت، شهادت ارادی و شهادت غیر ارادی وجود دارد، افزود: زمانی وجود دارد که فرد برای شهادت به میدان نرفته اما در دل آماده شهادت است و انتظار شهادت را میکشد، چنین افرادی اگر غیر ارادی نیز شهید بشوند، صادق هستند.
ایشان ادامه داد: خصوصیت دیگر مؤمنین صادق این است که تغییر نمیکنند، «... وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، در اخلاص و صداقتی که دارند، مقاوم ایستادهاند و در جریان حرکتی خود ریزشی نمیشوند؛ اینطور نمیشوند که آقایی جلودار انقلاب بود و بسیاری دنبالهروی او بودند اما امروز عوضشده و در خط ضد انقلاب و ضد دین قرارگرفته است.
انقلابیِ از انقلاب برگشته خطرناکتر از ضد انقلاب!
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه بیشترین مشکلات از جانب انقلابیونی که تغییر کردهاند به انقلاب وارد شده است، گفت: مشکلی که از ریزشیهای انقلاب ایجاد میشود از سوی ضد انقلاب نداریم، ضد انقلاب موضع دارد و مقابل انقلاب ایستاده اما از کسی که ابتدا در جریان انقلاب بوده و در ردههای انقلاب قرار داشته است، آسیب بیشتری دیدیم.
ایشان، به طبقه بالاتر از صادقین اشاره کرد و افزود: مقام مخلصین بالاتر از صادقین است، این افراد ذوب در اراده و علاقه به حق هستند؛ عرفا در خداباوری 6 درجه دارند، درجه تخلیه که خود را از هر صفت، اخلاق، معاصی و سلسله نافرمانیهای خدا تخلیه کنند، درجه دوم، تهلیه است، زینت آرایی کردن، روحیات و سجایای خوب را در خط رضای خدا در خورد ایجاد کردن است و درجه سوم، مقام تجلیه است یعنی به مقامی میرسند که ذات مقدس حق در آنان تجلی پیدا میکند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به سه مقام دیگر عرفانی، خاطرنشان کرد: فنای در افعال، فنای فی الصفات و فنای فی الذات، سه مقامی است که هرکس غیر از ائمه حرفش را زد، دروغ میگوید، حرفهایی که کسانی به ادعای عرفان، قطب و این حرفها میزنند، دروغ میگویند، ممکن است خوب تصویر کنند اما ادعایش دروغ است چون کسی غیر از معصوم نمیتواند به این حد برسد.
خدا در مؤمنینِ مخلص تجلی پیدا میکند
ایشان ادامه داد: مخلصین، مقامی است که آدم وقتی به مقام سوم تجلیه برسد، میشود مقام مخلصین، همه خرابیها، همه میولات نفسانی و همه گرایشهای حیوانی در او از بین رفته و فلج شده است، در چنین بندهای جز خدا هیچچیز وجود ندارد و حق در او تجلی پیداکرده است.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه کسی که خود را به خدا سپرده باشد، در مقابل حوادث و وقایع، ترس و وحشتی ندارد، گفت: اگر آدم چنین باورمندی نسبت به خدا در برابر همه حوادث زندگیاش داشته باشد، دیگر هراس و اضطراب در وجود او راه پیدا نمیکند اما اگر با همهچیز ساختیم، به همهکس دست دادیم جز خدا، به همهچیز امید داشتیم جز خدا، در مواجهه هر حادثهای با محاسبات خودمان نسبت به آن با هراس روبرو شدیم، به چنین موقعیتی نمیرسیم.