۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

تفسیر سوره احزاب ـ اگر مسؤولان و بزرگان ما فکر کنند، به‌راحتی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند، تار عنکبوتی از چند عامل درست شده و برای مردم مشکل ایجاد کرده اما در این مشکلات، سهم آمریکا حتی 20 درصد هم نیست.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در یازدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ماه مبارک رمضان که در مهدیه مشهد برگزار شد، به تفسیر آیات مربوط به جنگ احزاب پرداخت و اظهار کرد: خداوند از آیه 9 تا 19، ماجرای جنگ احزاب را بیان کرده است که در جلسه گذشته، زمینه شکل‌گیری اتحاد میان اعراب و یهودیان برای براندازی اسلام بیان شد.

ایشان ادامه داد: خداوند می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیراً (9)»؛ خداوند می‌فرماید در جنگ احزاب نعمتی برای شما از باد فرستادیم زمانی که لشگریان انبوه از قبایل به سمت شما روی آوردند، خداوند این باد تند و سرد را در کنار سپاهیانی که دیده نمی‌شدند را نعمت بیان کرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بابیان این‌که این نعمت الهی امروز هم برای ما جریان دارد، افزود: یک مصداق این نعمت جنگ احزاب بود، خدا می‌گوید از جنگ احزاب یاد بیاورید، این جنس نعمت خداست که امروز هم جاری است و در ادامه آیه خداوند می‌فرماید «...جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیراً»، لشگریان به سراغ شما آمدند، ما به‌طرف آنان بادی فرستادیم و لشگریانی که شما آنان را نمی‌دیدید، آخر جنگ خداوند باد و فرشتگان را فرستاد.

ایشان با تأکید بر این‌که پیروزی مؤمنین و مسلمین بر کفار دو صورت دارد و در هر دو صورت امداد پروردگار است، خاطرنشان کرد: یک صورت جنگ‌های پیغمبر که پیروز می‌شدند اما با مسلمانان پیروز می‌شدند مثل جنگ خیبر، بدر و احد که در طلیعه پیروزی‌ها، فقط یک چهره پدیدار بود و آن نیز چهره امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به ماجرای جنگ خیبر و بلند کردن در قلعه به دست امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، افزود: به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) گفتند با کدام زور در خیبر را بلند کردید؟ فرمود با قوت الهی که به من داد، در را جابجا کردم، با زور بازو این کار را نکردم، گاهی پیروزی که خداوند نصیب مسلمانان می‌کرد اما گاهی مسلمانان در خود پیروزی نیز مباشرت نداشتند مثل واقعه طبس، ما در خانه‌هایمان راحت نشستیم، شن‌های بیابان طبس آمریکایی‌ها را به هم ریخت و کارشان تمام شد.

ایشان به آیه دهم سوره مبارکه احزاب «إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا» اشاره کرد و گفت: خداوند می‌فرماید «زمانی که دشمن از بالای سر شما که قبایل اعراب بودند و از پایین به سر شما آمد که یهودیان بودند...»؛ اعرابی که در جنگ احزاب شرکت کرده بودند، با سازوبرگ جنگ آمده بودند اما یهودیان با نقض عهد با پیغمبر آمدند، آنان دشمن بودند اما یهودیان با عهدشکنی با پیغمبر به کمک دشمنان اسلام آمدند، خدا از این‌ها تعبیر اسفل می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به ماجرایی یکی از رزمندگان اسلام که به جبهه دشمن نفوذ کرد، اشاره و اظهار کرد: پس از کاری که او انجام داد، بین دو جبهه دشمن در آستانه جنگ نزاع شد و نتیجه اختلاف یهود و لشکر ابوسفیان، تضعیف آنان بود و نتوانستند کاری بکنند؛ خداوند می‌فرماید «... وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا»، «زمانی که چشم‌ها کاملاً از حدقه درآمد، جان‌ها به حلقوم رسید و به خدا گمان بد بردید»، «هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدیداً (11)».

عده‌ای با کوچک‌ترین مشکل متزلزل می‌شوند

ایشان ادامه داد: عده‌ای در لشکر اسلام منافقین بودند و عده‌ای نیز کسانی که قرآن از آنان به «کسانی که در دل‌هایشان مرض بود» تعبیر کرده است، یعنی کسانی ایمانشان کامل نبود یعنی منافقین که از ابتدا به پیغمبر ایمان نیاورده بودند و کسانی که ایمان آورده بودند اما به پیغمبر و خدا باور قطعی پیدا نکرده بودند، امروز ما نیز همین‌طور هستیم، در مشکلات سیاسی امنیتی و اجتماعی، عده‌ای که منافق هستند اما عده‌ای که ایمان دارند اما به خدا باور قوی ندارند، با کوچک‌ترین بادی که از سمت آمریکا بوزد، دچار مشکل شویم و در کشور مشکل اقتصادی پیدا کنیم، دلشان می‌لرزد، باورشان قطعی نیست و کاملاً به خدا توجه ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که پس از نزدیک شدن سپاه دشمن به سپاه اسلام، سه منطق در بیان سپاهیان پیدا شد، افزود: یک منطق که عده‌ای از منافقین گفتند توطئه کنیم و پیغمبر را دست بسته تسلیم ابوسفیان کنیم تا از ما دست بردارد، منطق دوم، کسانی که گفتند اسلام نابود شد و از بین رفت و منطق سوم، گفتند جاهلیت برگشت و چند روزی پیغمبر دم از خدا و دین زد، امروز تمام شد و جاهلیت بازگشت؛ در انقلاب نیز خیلی‌ها این حرف‌ها را می‌زدند.

نظر یک رجُل سیاسی کشور در ابتدای انقلاب!

ایشان بابیان این‌که اول گفتند انقلابی آمده، شاه را بیرون کردند و وضع را تغییر دادند اما نمی‌توانند کشور را اداره کند، تصریح کرد: آیت‌الله مصباح نقل می‌کردند سال‌های اول انقلاب، شهید بهشتی برنامه‌ای در تلویزیون با توده‌ای‌ها راه انداخته بود با موضوع مارکسیسم که گفت‌وگوی آزاد با آنان انجام می‌داد، شهید بهشتی مجری این برنامه بود و معمولاً یک ساعت زودتر می‌رفتم تا با شهید بهشتی صحبتی داشته باشم، قبل از برنامه با شهید بهشتی بحث می‌کردیم و به این سؤال رسیدیم که سرانجام انقلاب چه خواهد شد، از قول یکی از کسانی که متأسفانه الآن مسؤولیتی هم ]در کشور[ دارد، گفتند «امام که هفت هشت سال دیگر بیشتر زنده نیست، این مدت همین‌طور می‌گذرد، ما که نمی‌توانیم حکومتی را اداره کنیم، آن‌وقت ایران می‌شود لبنان»؛ آن زمان لبنان درگیر جنگ داخلی شده بود و در این شرایط، اسرائیل تا بیروت پیشروی کرده و آن را تصرف کرد.

امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: این حرف را آقایی می‌زد که متأسفانه الآن در کشور مسؤولیت دارد، آن زمان آن آقا که جزو رجال انقلاب بود، نظرش این بود.

ایشان به آیات 12 و 13 سوره احزاب اشاره کرد و افزود: در جنگ خندق عده‌ای می‌گفتند دیگر تمام شد، پیامبری آمد، هجرت و قران و دینی آورد و تمام شد، دسته دیگری می‌گفتند خدا و پیغمبر سر ما را کلاه گذاشتند، همه وعده‌هایی که خدا نصرت می‌دهد، پیروز می‌کند و بر دشمن غالب می‌کند، وعده دروغی بود، حالا در چنگ 10 هزار عرب هستیم و قتل‌عام می‌شویم، دسته دیگری می‌گفتند بیخود ایستاده‌ایم، ما که نمی‌توانیم بجنگیم پس جنگ را رها کنیم و به خانه‌هایمان بازگردیم، دسته دیگری از سپاهیان آمدند پیش پیغمبر، گفتند خانه‌هایمان در و دیوار درستی ندارد، زن و بچه‌مان در خطر است، اجازه دهید برگردیم و زن و بچه‌مان را حفظ کنیم!

عمده مشکل کشور داخلی است

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که وضعیت آن زمان جنگ احزاب با وضعیت امروز ما مشابهت زیادی دارد، متذکر شد: اگر وضعیت خودمان را از نظر مشکلات و سختی‌ها ارزیابی کنیم، دشمن به ما فشار اقتصادی وارد کرده و جنگ اقتصادی ایجاد کرده اما سهم دشمن در این وضعیت خیلی ضعیف و کم است، اشکال عمده‌ای وضعیت مربوط به خودمان است؛ مشکلاتی در کشور داریم که مربوط به دو عامل منافقین و یا کسانی است که در دلشان ایمان قطعی وجود ندارد.

زمزمه‌های ناامیدی از زبان منافقان و چپاولگران

ایشان ادامه داد: نظام ما 4 میلیون کارگزار دارد، در این 4 میلیون کارگزاری که در ابعاد گوناگون نظام فعال هست، هستند افرادی که یا اصلاً انقلاب را قبول ندارند و یا در دلشان ایمان قطعی ندارند؛ زندگی معمولی در کار خودشان داشتند، استاد دانشگاه و معلم مدرسه بودند، یک کاسب یا کارمند اداره محض بوده، معلوم است این افراد با تشر آمریکا جا می‌خورند چون معتقد و انقلابی نیستند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: عده‌ای منافق هستند، دشمن هستند و دست در دست دشمن داشتند، تلاش می‌کنند به نفع دشمن کار کنند و عده‌ای نیز می‌بینند گردوغباری شده و در این گردوغبار می‌توانند خوب بدزدند، بچاپند و به نفع خودشان استفاده کنند ازاین‌رو، زمزمه‌های اطراف شروع می‌شود که بگویند این حمله آخر آمریکاست، دیگر مثل دفعات قبل نیست، مردم زیر فشار اقتصادی طاقت نمی‌آورند و از این قبیل سخنان.

سهم آمریکا در مشکلات کشور 20 درصد هم نیست!

ایشان افزود: زمزمه‌ها اطراف این قضیه است که یک عده می‌خواهند بدزدند، یک عده نمی‌خواهند کار جهادی کنند، یک عده هم مدیریت بلد نیستند، سهم آمریکا در مشکلات ما سهم 20 یا 30 درصدی هم نیست، اگر مسؤولان و بزرگان ما فکر کنند، به‌راحتی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند، تار عنکبوتی از چند عامل درست شده و برای مردم مشکل ایجاد کرده اما در این مشکلات، سهم آمریکا حتی 20 درصد هم نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که امداد غیبی خداوند همیشه شامل حال مسلمانان می‌شود، یادآور شد: برخی می‌پرسند پس چرا در روز عاشورا امدادی در کار نبود؟ فجایعی که در عاشورا اتفاق افتاد در تاریخ بی‌نظیر است اما باید دانست سیدالشهدا می‌خواهد مظهری از عداوت و شقاوت در تاریخ را به عالمیان نشان دهد که این‌ها ضد بشر و ضد انسان هستند و از درنده هم بدترند به همین دلیل با طفلک 6 ماهه و مادر شیرده به کربلا آمد.

ایشان با تأکید بر این‌که امام حسین شکست نخورد و مغلوب نشد، گفت: بنا بر این نبوده که آن بچه شیرخواره و آن نوجوان حفظ شود، هدف این بود که این رسالت را به گوش همه مردم برساند و این اتفاق افتاد، واقعه عاشورا جزو همان «جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیراً» است، لشگری که خداوند می‌گوید شما نمی‌بینید، همان بچه شیرخواره ایست که جلوی 120 هزار نفر سرباز ایستاد و همه آنان را شکست داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی