۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

بزرگداشت گوهرشاد خانم ـ گوهرشاد خاتون نه به‌عنوان بانی مسجدی از مساجد معظم جهان اسلام و مبدأ خیرات پر پهنه است، بلکه به‌عنوان عنصری که عمده تأثیر او در تحول سازی فکری، فرهنگی و سیاسی جامعه هست مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی شب گذشته در مراسم بزرگداشت بانو گوهرشاد در تالار فرهنگی نور، ضمن گرامیداشت مقام این بانوی با فضیلت، اظهار کرد: موضوع مورد توجه برای ما، مؤلفه و معیار عظمت و شخصیت زن در اسلام است.

ایشان با اشاره نگاه به زن در جوامع مختلف، ادامه داد: امروز در دنیا مسئله‌ای به‌عنوان مسئله حقوق زن در بینش‌ها و اندیشه‌های مختلف مطرح است ولی هنگامی‌که در مجموعه این اندیشه‌ها و بینش‌ها تعمق بشود، کسی از حقوق انسانی زن دفاع نمی‌کند و همه دفاعیات یا از حقوق مادی زنان است و یا از سلسله ولنگاری‌ها و بی‌بندوباری‌هایی است که این ولنگاری‌ها را تحت عنوان آزادی مطرح می‌کنند.

تلاش برای یکسان‌سازی زن و مرد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در همه آنچه به‌عنوان دفاع از حقوق زن گفته می‌شود و جریان فکری با لایه پهناور تحت این عنوان در خط یکسان‌سازی زن و مرد برآمده است که زن و مرد را در یک موقعیت و وضعیت می‌پندارد و به‌عنوان دفاع از حقوق زن به یکسان‌سازی زن و مرد پرداخته، هیچ‌کدام دفاع از حقوق انسانی زن نیست.

ایشان با تأکید بر این‌که نگاه اسلام به حقوق زن، دفاع از حقوق انسانی است، تصریح کرد: آنچه ما در اسلام به‌عنوان مسئله حقوق زن داریم، دفاع از حقوق انسانی زن هست، زن به‌عنوان مجموعه و توده‌ای از استعدادها، توانمندی‌ها در عرصه علم و هنر و در موقعیت‌های اندیشمندانه و نخبگی در حوزه اراده، تصمیم، سیاست و مدیریت اجتماعی در دنیای لائیک و بی‌بندوبار امروز مطرح نیست و تحت این عنوان از حقوق زن دفاع نمی‌کند.

اسلام، تنها مکتب مدافع حقوق انسانی زن

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: اسلام مقدس از روز اول به‌عنوان تنها مکتب مدافع حقوق انسانی زن در حوزه تعالیم و معارفش، این نگاه خاص را مورد توجه قرار داده است و شخصیت‌های برجسته‌ای که در زنان اسلام ظهور و بروز کرده‌اند، برجستگی آنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، نه در حوزه شجاعت، نه در حوزه صنعت و نه در حوزه مدیریت اقتصادی نبوده، زنان برجسته اسلامی، آنانی که با آرم دین و نشان مکتب و وابستگی به پیغمبر در دنیا ظهور و بروز داشته‌اند، عظمت و شخصیتشان در تحول سازی‌های اجتماعی، فرهنگی و انقلابی بوده است.

ایشان یادآور شد: وجود اقدس زینب کبری و صدیقه اطهر به‌عنوان شخصیت‌های برجسته در جهان اسلام، تنها در شجاعت، وفاداری، تحمل و مقاومت برجسته نبودند، وقتی افراد می‌خواهند عظمت زینب کبری و یا نقش‌آفرینی صدیقه اطهر را در ابقای دین بیان کنند، به مسئله شجاعت، شهامت و ایستادگی آنان متمرکز می‌شوند اما آنچه باعث می‌شود زن را در اسلام به‌عنوان عنصر یک‌دانه خاص قرار بدهد، قدرت تحول سازی آنان است.

زن، شخصیت تحول‌ساز جامعه

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت زهرا در زمانی که جریان‌ها، جامعه را به سمت پرت شدن از اسلام قرار داده بودند، برخلاف جریان انحطاط بخش نظام سیاسی قیام کرد، نهضتی ایجاد کرد، ایستاد و هم جامعه را از شیب خطرناک جدایی از دین نجات داد و هم اساس دین و مبنای ارزشمند فکری اسلامی را در حوزه سیاست در جایگاه خودش حفظ کرد، این نقش‌آفرینی که اگر بخواهیم آن را در یک معنا و واژه محدود کنیم، باید بگوییم واژه «تحول ساز» که عین همین مسئله در جریان اثربخشی حضرت زینب کبری وجود داشت.

عظمت گوهرشاد خانم در تحول سازی فکری، فرهنگی و سیاسی است

ایشان با تأکید بر این‌که این نمادسازی مخصوص مکتب اسلام است، بیان کرد: گوهرشاد خاتون نه به‌عنوان بانی مسجدی از مساجد معظم جهان اسلام و مبدأ خیرات پر پهنه است، بلکه به‌عنوان عنصری که عمده تأثیر او در تحول سازی فکری، فرهنگی و سیاسی جامعه هست مورد توجه قرار می‌گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: سلسله تیموریان به‌عنوان جریانات حاکم آدم کش و بی‌رحم معروف بودند، حدفاصل بین صفویه و مغول، جریان حاکمیت سلسله تیموریان است که فرهنگ آدمکشی قدارانه‌ای که مغول راه انداختند، امیر تیمور نسبت به عداوت و عناد با شیعیان نیز خصوصیتی داشت، فوق‌العاده دشمن بود و برای او مهم‌ترین مسئله شیعه کشی بود، وقتی به‌جایی وارد می‌شد که در آنجا شیعیان بودند، تحت عنوان رافضی همه آنان را می‌کشت.

تبدیل حکومتی آدم کش به حکومتی فرهنگی

ایشان به نقش گوهرشاد خانم در ایجاد تحول در آن جامعه اشاره کرد و گفت: نقش این خانم، ایجاد تحول در اندیشه و نظام سلسله تیموری بود، جریان تیموریان آدم کش و لشکرکش قتال را مبدل کرد به یک حاکمیت فرهنگی، هنردوست و علم دوست که جریان حاکمیت در توسعه علم و فرهنگ وارد شد؛ او با ورود به حکومت و سیاست، بعد از مرگ امیر تیمور، حکومت شاهرخ میرزا را به حکومتی فرهنگی تبدیل کرد و بارها می‌گفت من باید کاری کنم که مردم برحسب خیرات و مبراتی که ما انجام می‌دهیم، کشتار بی‌رحمانه قبلی را جبران کنند؛ در کنار فعالیت‌های فرهنگی داشت مقید بود فعالیت‌های خدماتی زیادی هم انجام دهد، موقوفاتی را هم که وقف می‌کرد، عمدتاً برای اجرای برنامه‌های خدماتی بود.

نماینده ولی‌فقیه یادآور شد: انگیزه‌اش برای ساختن این مسجد با این عظمت، علاقه‌اش به اهل بیت پیغمبر بود، گوهرشاد احتمالاً شیعه بوده ولی به دلیل جو حاکم بر تیموریان، شیعه بودن خود را بروز نمی‌داد.

3129275.1

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی