۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

دین زدایی از اندیشه، اسباب انحراف می‌شود

چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۴۵ ب.ظ

تفسیر سوره احزاب ـ دین زدایی از اندیشه و فکر، اسباب انحراف ما می‌شود در مقابل توطئه و تحلیل دشمن عده‌ای جا می‌خورند که برویم با دشمن بسازیم و تسلیم شویم، مذاکره کنیم و بخشی از خواسته آنان را انجام دهیم اما باید ببینید دین چه می‌گوید، در چنین وضعی اسلام برای ما چه وضعی مشخص می‌کند، به آن عمل کنیم.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در سومین جلسه از تفسیر سوره مبارکه احزاب در مهدیه مشهد، با بیان این‌که در این جلسه به تفسیر آیات دوم و سوم سوره مبارکه احزاب می‌پردازیم، اظهار کرد: خداوند در این دو آِیه می‌فرماید: «وَ اتَّبِعْ ما یُوحی‏ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیراً؛ وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ کَفی‏ بِاللَّهِ وَکیلاً»، اوامری که پروردگار در این دو آیه صادر نموده است، یکی متابعت از وحی و دوم، توکل بر خدا است.

ایشان به آیه اول این سوره اشاره کرد و با بیان این‌که خداوند فرمود «...وَ لا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ الْمُنافِقینَ...»، افزود: امری که خدا بر آن تأکید می‌کند، نهی است؛ خداوند می‌فرماید «پیغمبر به آنچه از سوی خدا به تو وحی می‌شود عمل کن» که مربوط به آیه اول این سوره است که شأن نزول آن نیز بیان شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به این‌که بنده‌ای در عالم وجود در بندگی حق به رسول‌الله نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره می‌خوانید «شما در مقام بندگی و عبودیت خدا آن‌قدر اوج گرفتید، آن موقعیتی که در بندگی خدا شما در درگاه خدا دارید، هیچ‌کس تاکنون به این موقعیت نرسیده و به بعد هم هیچ‌یک از انبیا، فرشتگان و مقربین به این حد نمی‌رسند...»؛ در عبودیت، پیغمبر نفر اول خلقت و آفرینش است اما وقتی پروردگار می‌خواهد به پیغمبر دستوری بدهد، با منطق توجیهی برخورد می‌کند نه با اعمال قدرت.

ایشان اضافه کرد: بر خلاف ما که تا یک نفر گوش به حرف کن می‌بینیم، سریع از بالا با او برخورد می‌کنیم، وقتی پروردگار می‌فرماید «به اخلاق خدا متخلق بشوید»، یعنی با قهاریت و بالا به پایین برخورد نکنید.

نسل جوان بدون توجیه دنباله‌رو دیگران می‌شود

آیت‌الله علم‌الهدی به علم و حکمت پروردگار اشاره کرد و ادامه داد: خداوند هم آگاه و هم حکیم است پس آنچه به شما وحی می‌شود، همان را اجرا کنید؛ آقایی صاحب قدرت است، بیماری پیدا می‌کند، به دکتر مراجعه می‌کند و دکتر به او می‌گوید باید این داروها را بخوری و عمل جراحی انجام دهی، چنین مقام بالا و صاحب قدرتی می‌شود مطیع این طبیب به خاطر تخصصش در تأمین سلامتی، یعنی با توجیه از او پیروی می‌کند، انسان باید توجیه شود تا عملی را انجام دهد.

ایشان بیان کرد: مشکل ما در نسل جوان همین است، جوانان ما توجیه نشده دنبال آدم‌ها راه می‌افتند، احساساتی می‌شوند، دکور قشنگی از یک آدم می‌بیند، از قیافه و حرف‌های او خوشش می‌آید و دنبال او راه می‌افتد، این درست نیست، پیروی باید تابع توجیه باشد و بیشتر عوامل و عناصر ناپاکی که در قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی خودشان در عرصه سیاسی جوانان را فریب می‌دهند، با ابزار فریب دادن عمل می‌کنند.

منطق توجیهی در مقابل برخورد قهری

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که منافقین در ابتدای انقلاب جوانان را از طریق احساسات جذب می‌کردند، یادآور شد: در سال‌های اول پیروزی انقلاب بزرگ‌ترین حرکتی که منافقین در مقام قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی سیاسی انجام می‌دادند، این بود که جوانان را با احساسات به دنبال خود بکشند درحالی‌که خدای با این عظمت، با منطق توجیهی با پیامبر خود حرف می‌زند؛ همیشه ضامن اجرای هر پیروی، منطق توجیهی است، خدا که عالم‌تر و حکیم‌تر است می‌داند باید چطور با دشمن مواجه شد پس با منطق توجیهی به پیامبر می‌گوید با دشمن این‌گونه عمل کن.

تحلیل شخصی حوادث نوعی سکولار سازی است

ایشان، با بیان این‌که خداوند می‌فرماید «در مقابل دشمنان باید به وحی رجوع کنید»، در تفسیر این عبارت، متذکر شد: یکی از ابعاد سکولار سازی جامعه این است که مسئله بینش‌ها، تحلیل‌ها و اندیشه‌های سیاسی را از دین جدا کنیم، این هم یک نوع سکولار سازی است، نگوییم دین از سیاست جدا اما در حوادث، توطئه‌ها و فتنه‌هایی که دشمن انجام می‌دهد، تکیه‌مان به تحلیل‌های خودمان باشد، خودمان بنشینیم فکر کنیم و به آنچه به نظر خود یا تحلیل دیگران می‌رسد، عمل کنیم؛ تحلیل شخصی حوادث یک نوع سکولار سازی است درحالی‌که خداوند می‌فرماید زمانی که با توطئه روبرو می‌شوید، به وحی رجوع کنید.

دین زدایی از اندیشه، اسباب انحراف است

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: دین زدایی از اندیشه و فکر، اسباب انحراف ما می‌شود؛ با جریانی روبرو شدیم که دشمن علیه ما توطئه و تحلیل دارد، چه‌کار کنیم؟ عده‌ای جا می‌خورند که برویم با دشمن بسازیم و تسلیم شویم، مذاکره کنیم و بخشی از خواسته آنان را انجام دهیم، شما که تجربه کردید و نتیجه تسلیم شدن را دیدید، حالا ببینید دین چه می‌گوید، در چنین وضعی اسلام برای ما چه وضعی مشخص می‌کند، به آن عمل کنیم.

در تصمیم‌گیری‌ها به دین و وحی رجوع نمی‌کنیم

ایشان ادامه داد: این‌که خداوند می‌گوید از منافقین تبعیت نکن، یعنی تحت تأثیر عملیات روانی، تهدید و تهاجم آنان قرار نگیری، روی پای خودت بایست، جایی که باد می‌آید باید روی پایش محکم‌تر بایستد نه این‌که خودش را رها کند تا باد هر جا خواست او را ببرد؛ ما به دین و وحی مراجعه نمی‌کنیم، اگر مراجعه کنیم، تحلیل و برنامه‌ریزی‌مان فرق می‌کند، این مشکل را در بعضی افراد و مسؤولان داریم، به دستورات و فرمان‌های قرآنی مراجعه کنید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که مراجعه ما به دین، مثل بعضی دعا کردن‌های ماست، افزود: خدا را کنار چیزهای دیگر قرار می‌دهیم و توقع داریم خدا خواسته ما را برآورده کند، وقتی همه‌چیز را رها کردی یا از همه‌چیز ناامید شدی، به سراغ خدا رفتی و تنها ملجأ تو خدا شد، خدا جوابت را می‌دهد؛ در مراجعه به دین نیز همین است، وقتی آدم به دین مراجعه کرد، باید گوشش را بگیرد و فقط ببیند خدا و دین چه می‌گوید.

در مقابل وحی و دین، اندیشه ارائه نکنید

ایشان تصریح کرد: خداوند می‌فرماید وقتی قرآن خوانده می‌شود، سکوت کنید اما می‌گوید «انصتو»، یعنی ساکت بودن همراه با توجه کردن اما در تفسیری آمده وقتی قرآن خوانده می‌شود یا می‌خوانید، لب ببندید، یعنی چون‌وچرا نکنید و در مقابل قرآن نظریه ندهید، در آنچه خدا می‌گوید نظر ندهید؛ این‌که عده‌ای بگویند متحجر، فناتیک و هر بار از یک فکر و گرایش، حرف و مکتب و اندیشه جدیدی برای ما اظهار کنند، اگر دنبال آنان راه بیفتیم، سرنوشتمان هلاکت است.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که دینت را یاد بگیر و با اصالت دینی بپذیر نه با التقاط در اندیشه‌های دیگر، گفت: در عبارت «...إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ...» نکته‌ای وجود دارد، مگر وحی غیر از جانب پروردگار هم وجود دارد؟ در مورد پیغمبر این‌گونه است اما در مورد سایر انسان‌ها، این‌طور نیست؛ هر نوع ارتباط نامحسوسی را وحی می‌گویند که خداوند در آیه 121 سوره انعام می‌فرماید «شیاطین به نزدیکان خودش وحی می‌کند»، یا در مورد زنبورعسل خداوند به زنبورعسل وحی فرستاد تا در درخت‌ها و جایگاه‌هایی که به‌عنوان کندو برایت می‌سازند، کندو بساز؛ خدا ارتباط فطری را به وحی تعبیر می‌کند.

تنها از خدا کمک بخواهید

ایشان بیان کرد: در زندگی به‌خصوص در مسائل اجتماعی با مشکلاتی مواجه می‌شویم که حل آن به‌وسیله فکر و امکانات ما ممکن نیست، به قدرت مافوقی احتیاج داریم که برای ما مشکل را حل کند و قدرتی بالاتر از قدرت خداوند نیست، اگر انسان کارش را به خدا وا‌گذاشت و از خدا کمک خواست، همه قدرت پروردگار در خط حل مشکل او برمی‌آید منتها توکل لازم است یعنی کارم را به خدا بسپارم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که باورمندی به ربوبیت حق یعنی بدانید من، خدا دارم و او زندگی مرا مدیریت می‌کند، یادآور شد: ربوبیت حق، مدیریت حق است، اگر باور کردم زندگی من مدیر دارد اما در این مدیریت، مرا آزاد گذاشته تا خودم انتخاب کنم، وقتی زندگی را به مدیریت خدا وا‌گذاشتم، مقابل هر فتنه، توطئه و مشکلی قرار گرفتم، دیگر هراس و ترسی ندارم و مطمئن هستم.

ایشان اضافه کرد: گاهی در مسائل روز کشور و جامعه می‌بینید دشمن حرکت‌هایی انجام می‌دهد که مردم هراسناک می‌شوند و حتی مسؤولان می‌ترسند و تصمیم‌هایی می‌گیرند اما در مقابل، مقام معظم رهبری با آرامش و اطمینان خاطر برخورد می‌کند که برخی خیال می‌کنند نظری غیر واقعی است درحالی‌که دلیلش توکل است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی