۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

خطبه دوم ـ در سال 97 مردم به میدان آمدند و فعالیت در اقتصاد مقاومتی را توسعه دادند، با حرکت‌هایی که در سال 98 پی‌ریزی شده و ان‌شاءالله انجام بگیرد، یقیناً وابستگی ما به نفت در بودجه 98 بسیار کمتر خواهد بود و ممکن است به 4 درصد برسد.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته، 6 اردیبهشت‌ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، ضمن تقدیر از مردم برای حضور در اجتماع عظیم منتظران ظهور در مشهد، اظهار کرد: قبل از هر چیز و هر سخن، از حضور پر برکت شما برادران و خواهران در روز میلاد مسعود امام زمان (علیه‌السلام) در اجتماع منتظران و راهپیمایی که از میدان شهدا تا حرم مطهر انجام دادید، برق اشک خودتان را در استغاثه به درگاه خدا برای تعجیل فرج مولا به امام هشتم نشان دادید، تشکر می‌کنم؛ امیدوارم قدم‌های شما بر صراط نلرزد و چشمان شما قبل از این‌که خاک قبر آن را پر کند، به جمال دل‌آرای مولایمان بقیه‌الله ارواحنا فداه ان‌شاءالله روشن شود.

ایشان ادامه داد: امیدواریم امام زمان گرایی، مهدی گرایی و عشق به این آقا، راه گشای ما در همه مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و زندگانی ما قرار بگیرد.

امام جمعه مشهد مقدس به تمدید نشدن معافیت خرید نفت از ایران از سوی آمریکا اشاره کرد و افزود: در روز بعد از روز میلاد که این حرکت‌های فوق‌العاده مؤثر در نقاط مختلف کشور و جوامع شیعی صورت گرفت، استکبار جهانی، کاخ سفید آمریکا بیانیه صادر کرد مبنی بر این‌که معافیت کشورهایی که آنان را معاف کرده بود نفت ایران را بخرند، این معافیت را دیگر تمدید نمی‌کند، در ماه می این معافیت تمام می‌شود، تمدید نخواهد کرد و هر کشوری از ایران نفت بخرد، رابطه مالی، اقتصادی و بانکی‌اش را آمریکا با او قطع می‌کند.

دو بعد بیانیه آمریکا

ایشان به بیان ابعاد مختلف بیانیه نفتی آمریکا پرداخت و گفت: آمریکا در بیانیه دو حرف زده بود، اول این‌که وقتی نفت ایران از بازار جهانی حذف شود، برای این‌که حذف نفت ایران جبران شود، عربستان و امارات، دو گاو شیرده آمریکا وعده دادند تولید نفتشان را زیاد کنند و کمبود نفت ایران را در بازار جهانی جبران کنند که قیمت نفت بالا نرود.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: حرف دومشان نیز این بود که ما این عمل را انجام دادیم تا صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم و ایران را از همه درآمدهایی که برای اداره کشور است، محروم کنیم آمریکا در بیانیه خود این دو مورد را تصریح کرده بود؛ صدور این بیانیه در بعد از نیمه شعبان از دو جهت برای ما موضوعیت داشت، جهت اول این‌که مردم ما گرفتار سیل هستند و بخش عمده امکانات تولیدی و کشاورزی ما در این سیل عظیم در ]شمال[، جنوب و غرب کشور از بین رفته است، برای این‌که بر اضطراب و نگرانی‌شان افزوده شود و فشار بیشتر به مردم بیاید، این بیانیه را صادر کرد.

هراس استکبار از انتظار ظهور

ایشان تصریح کرد: در شب نیمه شعبان، توجهات، استغاثه‌ها و وابستگی به عشق امام زمان در دل مردم تولید امید کرده و برای این‌که به خیال خودش این امیدها را با یک شوک ناامیدی تقابل کند، این بیانیه را در روز بعد از نیمه شعبان صادر کرد؛ یک جهت مثبت صدور این بیانیه این است که استکبار جهانی از ظهور امام زمان ما ترسیده و استکبار جهانی از انتظار ما وحشت کرده یعنی دقیقاً رعب لازمی که قبل از ظهور حضرت در دل‌های مستکبران کره زمین می‌افتد، این بیانیه حکایت می‌کند آن رعب را خدا در دل آنان قرار داده و القا این رعب در دل مستکبرین، نشان این است که فرج نزدیک شده، اشک‌ها اثر گذاشته، الغوث‌ها به نتیجه می‌رسد وعرض ارادت‌ها دارد نتیجه خودش را نشان می‌دهد.

بررسی دقیق بین‌المللی و داخلی روی این بیانیه داشته باشیم که آیا واقعاً صادرات نفت ما به صفر می‌رسد و ما مشکل بودجه پیدا خواهیم کرد؟ مسائل اقتصادی ما با این تهدید آمریکا دچار مشکل می‌شود؟ زمانی ما شعار «مرگ بر آمریکا» می‌دهیم اما وقتی هم باور می‌کنیم «مرگ بر آمریکا»، بر حسب تشخیص کارشناسان سیاسی آن‌هم نه کارشناسان سیاسی ما، کارشناسان سیاسی دنیا تشخیصشان این است آمریکا در این توطئه هم مانند توطئه‌های قبلی صد در صد شکست‌خورده است.

قطع ارتباط با ایران یا آمریکا؟!

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که به صفر رساندن صادرات نفت ایران امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: در اینجا که گفته‌اند ما دیگر مسئله صادرات نفت ایران را می‌خواهیم به صفر برسانیم و نفت ایران را از صفحه بازار جهانی حذف کنیم، این مشکل در درجه اول متوجه خود آمریکا خواهد بود؛ از دو جهت این کار شدنی نیست چون کشورهای بزرگی مثل هند، چین و ژاپن مصرفی‌شان نفت ایران است، ساختار پالایشگاهی آنان طوری است که اگر بخواهند از ایران نفت نگیرند و از کشور دیگر بگیرند، هزینه تغییری که در ساختار پالایشگاه باید ایجاد کنند، بیشتر از هزینه‌ای است که بخواهند در معاملات با آمریکا خلل وارد شود.

ایشان اضافه کرد: آمریکا نمی‌تواند رابطه خود را با چین و ژاپن قطع کند چون عمده بازار آمریکا مال کالای چین و ژاپن است، اگر بخواهند این رابطه را حفظ کنند و از ایران نفت نخرند، آن تغییری که در ساختار پالایشگاهی می‌دهند، برایشان هزینه سنگینی خواهد داشت.

بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد

آیت‌الله علم‌الهدی به افزایش قیمت نفت جهانی با صدور بیانیه آمریکا اشاره و بیان کرد: بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران از بازار را ندارد، الآن که بیانیه دادند و حرفش را زدند، قیمت هر بشکه نفت از 70 دلار تجاوز کرده و اگر همین روش ادامه پیدا کند، هر بشکه نفت به بیش از 100 دلار خواهد رسید؛ تشکیلات اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کردند هر یک‌دلاری که بر قیمت نفت اضافه می‌شود، 5 دلار بر هزینه حمل‌ونقل در داخل آمریکا اضافه می‌شود، اگر قیمت نفت به 100 دلار برسد، هزینه حمل‌ونقل در آمریکا به کجا خواهد رسید؟ آن‌هم که اقتصاددانان در همه دنیا می‌گویند، قدم اول هزینه در جریان اقتصادی هر کشور، هزینه حمل‌ونقل است، این ضربه اقتصادی بر خود آمریکا چطور به‌وسیله این‌ها قابل جبران است؟

کشورها از منافع واردات نفت ایران نمی‌گذرند

ایشان با تأکید بر این‌که واردات نفت از ایران برای بسیاری از کشورها منافعی دارد که از آن دست نمی‌کشند، خاطرنشان کرد: اگر بنا شد برخی کشورها بخواهند از ایران نفت وارد کنند که به نفعشان است هم ازاین‌جهت که روابط بانکی آنان از طریق بانک‌های بین‌المللی صورت نمی‌گیرد، در مقابل نفت کالا می‌دهند و از هیچ جای دیگر نمی‌توانند نفت وارد کنند که در مقابلش کالا بدهند، این هم برای ژاپن، هند و چین یک صرفه است و از این صرفه دست برنمی‌دارند و اگر آمریکا بخواهد مزاحم این درآمد آنان شود، روابط دیپلماسی‌شان با آمریکا دچار خلل خواهد شد و آمریکا در دیپلماسی و ارتباطات جهانی گیر می‌کند.

امام جمعه مشهد مقدس یادآور شد: روز اولی که این معافیت را قرار داد که صادرات نفت ایران به این کشورها ایراد ندارد به خاطر منافع خودش بود، این از نظر جنبه‌های بین‌المللی، مسئله این‌که این‌ها پیش‌دستی کردند و هنوز ماه می نشده، بیانیه را دادند، عربستان و امارات گفته ما جبران می‌کنیم، تا آنان بخواهند تولید نفتشان را افزایش دهند و نفتشان را به بازار جهانی بیاورند تا حذف ایران را جبران کند، مدتی طول می‌کشد و شکی به بازار نفت وارد می‌کند که در بازار جهانی خلأ ایجاد می‌کند.

اتکای 11 درصدی به نفت در سال 97

ایشان به کاهش اتکای بودجه کشور به نفت اشاره و تصریح کرد: ببینید برادران و خواهران، این شعار نیست، حساب دودوتاچهارتا است؛ در سال 96، نفت ما تحریم نشده بود، حدود 60 میلیارد دلار نفت فروختیم، در سال 97 نفت ما تحریم شد و 60 میلیارد دلار درامد نفتی در سال گذشته به 17 میلیارد دلار رسید، بااین‌وجود کشور ما در سال 97 اداره شد و بودجه‌اش تأمین شد به خاطر این‌که هم صادرات غیر نفتی ما توسعه پیدا کرد و هم دستورات رهبری نسبت به اقتصاد مقاومتی که فرمودند بزرگ‌ترین راه تقابل با آمریکا است، خوشبختانه در سال 97 مردم به میدان آمدند و فعالیت در اقتصاد مقاومتی را توسعه دادند، بودجه و درآمد کشور تأمین شد با این‌که در سال 96، 60 میلیارد دلار نفت فروخته بودند و در سال 97 17 میلیارد دلار فروختند.

آیت‌الله علم‌الهدی با ابراز امیدواری از کاهش بیشتر اتکا به نفت در بودجه سال 98، خاطرنشان کرد: در سال 96 که 60 میلیارد دلار فروختیم، نفت 30 درصد بودجه ما را تأمین کرد و در سال 97، 11 درصد بودجه ما به‌وسیله فروش نفت تأمین شد، یعنی 89 درصد بودجه ما متکی به نفت نبود، حرکت‌هایی که در سال 98 پی‌ریزی شده و ان‌شاءالله انجام بگیرد، یقیناً وابستگی ما به نفت در بودجه 98 بسیار کمتر خواهد بود و ممکن است به 4 درصد برسد، این تحریم نفت به کجای ما برمی‌خورد و چه مشکلی به وجود می‌آورد؟

ایشان ادامه داد: این مملکت صاحب دارد، ما آقا داریم، دنیا هم بر سر ما بریزد، با قدرت و توانمندی آن سر انگشت توانمند آسمانی صاحب و آقای ما، هیچ مشکلی برای ما به وجود نمی‌آید و همه مشکلات ما حل است؛ 40 سال است تجربه کردیم، در این 40 سال، هرچه امام فرمودند و هرچه مقام معظم رهبری فرمودند، بدون چون‌وچرا اجرا شد، سی‌وچند سال قبل امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، در طول 40 سال دیدیم آمریکا هیچ کاری نتوانست انجام دهد و در همه توطئه‌هایش شکست خورد.

مشکل کشور، دلدادگان به غرب است

ایشان اظهار کرد: پریروز مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان فرمودند «هر مقدار لازم باشد و اراده کنیم، نفت صادر خواهیم کرد»، در این دوره 6 ماهه که آمریکا کشورها را معاف کرده بود، کشورهای اروپایی که معاف شده بودند مثل یونان و ایتالیا، یک قطره نفت از ایران وارد نکردند، کشورهای آسیایی مثل هند، چین، ژاپن و ترکیه، نفت ما را وارد کردند، از طرق رسمی و غیر رسمی، الآن هم با کمال قدرت دارند نفت ما را می‌خرند و مابازای آن پولش را می‌دهند، هیچ‌وقت این راه بسته نشده.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که تا آمریکا عطسه می‌کند، عده‌ای در داخل می‌لرزند، گفت: مشکل ما با آدم‌هایی است که اولاً عقیده‌شان به امام زمان (علیه‌السلام) و خدا ضعیف است، غرب سر و مغز این‌ها را پر کرده، متأسفانه هم در جریان‌های سیاسی وهم برخی جریان‌های حکومتی، این آدم‌ها با فکر غلط و بی‌ایمانی رسوخ کردند و در برابر هر عطسه‌ای که آمریکا می‌کند، لرزشان می‌گیرد، مشکل ما با این آدم‌هاست.

انتقاد از تبلیغات سوء داخلی

ایشان تصریح کرد: خواهش می‌کنیم عزیزان من شما که بینش و درک دارید و اهل محاسبه و موازنه هستید، این حرف‌های بنده از طریق آمار، رسانه‌ها و اطلاعاتی که شما و بقیه دستگاه‌های سیاسی دنیا می‌دهند، این محاسبه را بیان کردم، شما این حساب را رفتید، سال 97 را تجربه کردید، واردید چطور از راه غیر رسمی می‌توان نفت فروخت که یک قطره فروش نفت ما کم نشود، چرا از یک عطسه آمریکا حالت شوک به شما دست می‌دهد، چرا لرزه بر اندامتان می‌افتد؟ چرا جریان‌های بانکی و اقتصادی کشور یک‌مرتبه زیر و رو می‌شوند و در صرافی‌ها ارز را بالا و پایین می‌کنند و یک عده هم در داخل مملکت شروع به تبلیغات سوء علیه نظام و مملکت می‌کنند که با این بیانیه آمریکا همه‌چیز تمام شد.

مردم، همیشه در صحنه برای دفاع از کشور

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: آمریکا در این 40 سال کجا توانست همه‌چیز را تمام کند که الآن تمام کند؟ کجا توانست به ما لطمه بزند؟ امروز در همه عرصه‌ها در تمام پهنه این 40 سال، قدرتمندتر، پول‌دارتر، عزیزتر و زندگانی بهتر داریم، یک سیل آمد مردم این‌گونه به میدان آمدند، در مقابل کدام حادثه و بلیه است که مردم در صحنه حاضر نداشته باشند و مشکل را حل نکنند؟ مردم ریختند به اهواز و نگذاشتند آب وارد شهر شود، مردم قدم برداشتند، با این کیفیت چرا وحشت کنیم و چرا این تزلزل‌ها را در بازار ایجاد می‌کنید؟ چرا این افکار بی‌ایمانی به امام زمان را ترویج می‌کنید؟

ایشان افزود: ما متکی به قدرت غیبی پروردگاریم، اتکایمان به خدا، اسلام و قرآن و وجود مقدس صاحب پس پرده‌نشینمان است، اتکای ما به آن اشک‌ها گریه‌ها و مناجات رهبر فرزانه ما در نیمه‌های شب در دلدادگی‌اش به خداست، نه به نفت، نه معادن، نه منابع و نه بازار جهانی متکی هستیم، حد هم ندارد که بگوییم تمام می‌شود؛ وقتی ممکن است اثر نکند که مردم ما به دین و خدا پشت کنند که چنین چیزی نیز امکان ندارد چون مردم 40 سال است امتحان دادند پای دین ایستاده‌اند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی