۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

همت جمعی برای بازسازی مناطق سیل‌زده کلات

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۸، ۰۷:۰۱ ب.ظ

سیل کلات ـ در ستاد مدیریت بحران شهرستان کلات که با حضور فرماندار، شهردار و سایر مسؤولان شهرستان و همچنین مسؤولان استانی برگزار شد، در مورد چگونگی جبران خسارت آسیب دیدگان سیل اخیر بحث و تصمیم‌گیری شد.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان کلات ضمن قدردانی از مسؤولانی که از دقایق ابتدایی وقوع سیل در مناطق سیل‌زده حضور داشتند، اظهار کرد: بخشی از جبران خسارت در بودجه بحران استان دیده شده که با تخصیص این بودجه، قسمتی از مسائل قابل‌حل است.

ایشان ادامه داد: خوشبختانه استاندار عمل‌گرایی داریم که فردی کم‌نظیر است، ایشان طرحی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی دارند که هر شرکت اقتصادی، معین یک شهرستان باشد به‌عنوان معین اقتصادی، امروز تولید و اشتغال آن شهرستان را سامان ببخشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کلات منطقه‌ای با ظرفیت بالاست، در مشهد روی دو مسئله کلات بحث است، یکی مسئله آب کلات که بتوان حق آبه ترکمنستان از ذخیره مشترک آبی را خرید تا مردم کلات با این مشکل مواجه نباشند و دیگری مسئله اقتصادی این شهر.

ایشان اضافه کرد: اگر شرکت معین اقتصادی کلات، اقدام مؤثری انجام دهد، آینده کلات بسیار متفاوت خواهد بود که بخش مهمی از مسئله حاشیه‌نشینی در مشهد که مردم از کلات به آنجا آمدند نیز حل خواهد شد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به تجربه وقوع سیلاب‌هایی در سال‌های گذشته، یادآور شد: شما تجربه کردید که ارتفاعات کلات منبع ایجاد سیل است، با ایجاد کانال و مسیر در خود دامنه برای مهار کردن آبریز کوه‌ها، این مشکل حل است، این کار هرچه زودتر انجام بشود، به نفع شهر خواهد بود.

توجه به وضعیت زندگی عشایر

ایشان به مشکل عشایر کلات نیز اشاره کرد و افزود: عشایر به‌خصوص کوچ‌نشینان در فصل تابستان اگر توانستند کاسبی کنند، در همین فصل است اما اگر این امکان را نداشته باشند، وضعیت زندگی‌شان در طول سال با مشکل مواجه می‌شود؛ پیش‌بینی کنید مسئله راه‌ها ولو به‌طور موقت در کوچ عشایر حل بشود، شدیداً در مضیقه هستند و باید این مشکل را حل کرد؛ بزرگان و نخبگان عشایر، نظام عشیره‌ای و عشایری پیدا کنند تا به‌عنوان عشایر شناخته بشوند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که رسیدگی به بحران سیل‌زدگان بسیار مهم است، گفت: بحث الآن ما در مسئله فعلی بحران سیل‌زدگان، راه‌اندازی مرکز زندگی‌شان است؛ وضع فعلی مردم باید جمع شود، قرار بود دو دستگاه کارواش بیاید برای تمیز کردن منازل مردم و مسجد، شست‌وشوی فرش‌های مردم نیز با این دستگاه‌ها حل می‌شود.

تأمین جهیزیه و لوازم خانه‌های از بین رفته

ایشان ادامه داد: در مورد خانه‌هایی که لوازمشان آسیب‌دیده یا از بین رفته، آن‌هایی که قابل‌استفاده است، تمیز و راه‌اندازی شود، برای خانه‌هایی که لوازم منزل آن از بین رفته، 60 بسته لوازم‌خانگی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام تأمین خواهد شد همچنین در میان آسیب دیدگان، جهیزیه دو عروس از بین رفته است، کمیته امداد جهیزیه آنان را همان‌طور که بود، تأمین کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی به تخریب خانه‌های ساخته‌شده در بستر رودخانه اشاره و خاطرنشان کرد: در مورد خانه‌هایی که در بستر رودخانه قرار دارد، این خانه‌ها باید تخریب شود؛ به‌اندازه 100 منزل، زمین در اختیار قرار داده می‌شود و مصالح نیز در اختیار قرار می‌گیرد، تسهیلاتی نیز تخصیص داده می‌شود تا صاحبان منازل بتوانند زمین را دریافت کرده و بسازند.

در ادامه این جلسه، بررسی‌های تخصصی در مورد میزان خسارات و نحوه تقسیم جبران خسارات بین نهادهای مختلف استان انجام گرفت که در نهایت مقرر شد از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) 1000 تخته پتو، 100 تخته چادر، 5000 عدد کنسرو، 6000 بطری آب‌معدنی و 500 قوطی شیر خشک تأمین شود.

همچنین متناسب با خانه‌های تخریب‌شده که 21 واحد مسکونی شهری و 112 واحد مسکونی روستایی است، بازسازی منازل و تأمین لوازم زندگی تحت پوششان کمیته امداد به عهده این نهاد باشد و رسیدگی به سایر منازل در اختیار بنیاد مسکن؛ امدادرسانی به سیل‌زدگان تا بازسازی منازل و بازگشت زندگی به حالت عادی نیز به عهده سپاه و هلال‌احمر قرار گرفت.

مسائل مربوط به مسجد تاریخی کلات نادری نیز از سوی نهادهای مرتبط و ذی‌صلاح پیگیری خواهد شد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی