۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

   

قرن ۲۱ قرن جنگ تمدن‌هاست و اگر ادیان الهی بتوانند با وحدت، تمدن توحید را در جهان غالب کنند آینده جهان بر پایه توحید و دین رقم خواهد خورد.

به گزارش Alamolhoda.com،آیت الله علم الهدی در مراسم اختتامیه نخستین همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: در قرن 21 با زور و پول نمی‌توان حکومت کرد بلکه غلبه با ایدئولوژی و تمدن‌ است.
وی تصریح کرد: اگر غرب بتواند حاکمیت فرهنگ و تمدن خود را حفظ کند، سیادت را در قرن ۲۱ خواهد داشت و در غیر این صورت سیادت از آنِ حکومتی خواهد بود که تمدنش بر جهان حاکم شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم ایجاد تمدن بزرگ دینی در جهان گفت: وقتی بتوانیم تمدنی بر پایه دین برپا کنیم که محور آن توحید و بندگی خداوند باشد؛ چنین تمدنی، تمدن غالب می‌شود که بر خلاف تمدن غرب با فطرت انسان سازگار است.

مدرنیسم بر پایه دین زدایی است
وی در ادامه با اشاره به سابقه دین ستیزی دول غربی در سیر تاریخ گفت: بیش از دو قرن قبل مسئله دین‌زدایی به عنوان یک اصل مسلم در جوامع مدرن شروع شد و با محور دین ستیزی شکل گرفت.
آیت الله علم الهدی اومانیسم، ناسیونالیسم و سکولاریسم که را نافی دین هستند، سه اصل مدرنیته عنوان کرد و گفت: در این سه اصل جریانی به عنوان ذات مقدس پروردگار در زندگی، اندیشیدن و رفتار انسان وجود ندارد. وقتی این سه اصل بر اساس نفی خدا باشد طبیعی است که جریان‌های دین ستیز در عرصه زندگی انسان‌ها ظهور پیدا کند.
وی ادامه داد: جریانات فکری سوسیالیست و لیبرالیسم، برای به قدرت رسیدن و حاکمیت، تمام امکانات و نفوذ خود را در ستیز و براندازی ادیان الهی در قرن نوزده و بیست به کار انداخته است.
امام جمعه مشهد حاصل این جریانات فکری که را با تکیه بر جریانات مادی و جدا شده از خدا و باورهای معنوی شکل گرفته است، توسعه فحشا و اخلاق ستیزی عنوان کرد که در حال حاضر در تمدن غرب دیده می‌شود.
وی جنگ جهانی اول و دوم را محصول این اندیشه باطل دانست و گفت: این محصول بر پایه دین‌ستیزی و براندازی حکومت اسلامی و همچنین تقسیم غنائم بین قدرت‌های غربی شکل گرفت.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه اندیشه‌ای که اندیشمندان مدرنیته به جهان قالب کردند بر پایه دین زدایی و نفوذ بر تمامی مبانی فکری و عملی انسان‌ها بود، تصریح کرد: طبیعی است که تعالیم اخلاقی دینی در این اندیشه جایی نداشته باشد.

قدرت دین در پرتو انقلاب
آیت الله علم الهدی در ادامه سخنان خود به نقش انقلاب اسلامی ایران در ایجاد قدرت دین اشاره کرد و گفت: در ایران نیز قبل از جریان انقلاب، دین در چهار دیواری مساجد بود و آزادی وجود نداشت. با جریان انقلاب که توسط حرکت امام شکل گرفت دین از مساجد و حسینیه‌ها بیرون آمد و به صورت قدرت بر جامعه مسلط شد و جامعه و معادلات جامعه جهانی را برهم زد.
وی ادامه داد: قدرت دین چنان سیطره پیدا کرده که در جریان جبهه دینی، لبنانی‌ها طی جنگ ۳۳ روزه توانستند جبهه صهیونیست را در هم بکوبند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تاکید کرد: نتایجی که از انقلاب به بار آمد نشان داد دین بدون قدرت به حاشیه کشانده می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه این همایش‌ها از برکات ارزشمندی برخوردار است تصریح کرد: این همایش به برکت وجود ولی نعمتمان حضرت ثامن الحجج(ع) برگزار شد و زمینه ساز تعامل ادیان و گفت و گو و اجرای برنامه گفتمانی با پیروان سایر ادیان و مذاهب را فراهم آورد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی