۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

وجود شیطان عذر گناه در برابر خدا نیست

جمعه, ۲۱ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۸ ب.ظ

 

خطبه اول ـ خدا اعلام‌خطر کرده است، موارد خشم خود و نکات خطرناکی که انسان را دچار عذاب الهی می‌کند را بیان کرده و امکانات دستیابی به سعادت را نیز در اختیار انسان قرار داده است، روز قیامت هیچ عذری پذیرفته نیست.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نمازجمعه این هفته، 21 دی‌ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که کلام ما در خطبه اول در تکمیل بحث شیطان شناسی از قران، شیطان شناسی از نهج‌البلاغه بود، اظهار کرد: وجود مقدس مولا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در تعابیر خاصی که نسبت به مسئله شیطان شناسی دارند، نکاتی را در نهج‌البلاغه بیان فرمودند که مکمل بیانات ذات مقدس حق در شیطان شناسی در قران است و لذا این مبحث را به‌عنوان تکمیل بحث شیطان شناسی از قرآن بعد از 70 خطبه که در موضوع آیات قرآن در شیطان شناسی به‌حق کردیم، تا امروز 10 خطبه در مورد شیطان شناسی در نهج‌البلاغه بحث کردیم.

 

ایشان ادامه داد: در خطبه 83 نهج‌البلاغه که به خطبةالغرّاء معروف است و به تعبیر برخی مفسرین، بزرگ‌ترین خطبه امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه نیز هست، ایشان در فرازی از این خطبه در تبیین شگردهای شیطان بحث می‌کنند، اول این فراز می‌فرمایند «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذِی أَعْذَرَ بِمَا أَنْذَرَ وَ احْتَجَّ بِمَا نَهَجَ وَ حَذَّرَکُمْ عَدُوّاً نَفَذَ فِی الصُّدُورِ خَفِیّاً وَ نَفَثَ فِی الْآذَانِ نَجِیّاً فَأَضَلَّ وَ أَرْدَى ...»؛ خداوند متعال شما را از دشمنی تحذیر فرموده است که شگرد اولیه‌اش نفوذ در سینه‌هاست به‌طور پنهان سرگوشی در گوش شما و دمیدن در گوش شما به شکل نجوا که نکات قابل‌توجهی است.

 

بعد می‌فرمایند بعد از نفوذی که شیطان در سینه‌ها انجام داد و نجوایی که در کنار گوش‌ها به‌جا آورد، شیطان گمراه و پرت می‌کند که یعنی شیطان به آن نفوذ و نجوا آدم‌ها را به لبه پرتگاه می‌برد و پرت می‌کند.

 

معرفی شگردهای شیطان در فریب انسان

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: حضرت می‌گویند به شما سفارش می‌کنم تقوای خدا و نسبت به ذات حق نسبت به برخورد خدا با بندگان به دو نکته اشاره می‌کنند، دو تعبیری که امیرالمؤمنین از خدا و رویکرد پروردگار با بندگانش و برخورد خدا با بندگان، تقریباً این را مقدمه برای معرفی و تبیین شگردهای شیطان قرار می‌دهند.

 

ایشان خاطرنشان کرد: انذار یعنی چه؟ ذات مقدس پروردگار عذر را نمی‌پذیرد، پوزش را کنار می‌زند و رد می‌کند برحسب انذاری که ذات مقدس حق داشته است، انبیاء الهی با دو رسالت بر بندگان مبعوث شدند، پیغمبر اکرم نیز آن‌طور که قرآن می‌فرمایند، ریشه و محور تمام شئون رسالتی و بعثت رسول‌الله دو نکته است، پیغمبر بشیر و نظیر است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که خداوند مسیر سعادت را در اختیار انسان قرار داده است، گفت: خداوند به‌وسیله پیغمبران و انبیا تبشیر و انذار می‌کند، یعنی ذات مقدس پروردگار تمام امکانات، ابزار و اسباب سعادت، هدایت و نشاط انسان را در عرصه‌های مختلف زندگی برای انسان تبیین کرده که چطور خوشبخت و سعادتمند می‌شود، مسیر زندگانی انسان در صراط مستقیم و حق قرار می‌گیرد، همه این‌ها را مشخص و تبیین کرده، عنوان جامع این خصوصیت، «تبشیر» است؛ پیغمبر مبشر است، آمده بگوید انسان، در پهنه عمر 70، 80 ساله چطور برو، کجا برو، چطور قدم بردار و عمل کن و با چه برنامه‌ای پیش برو و درنهایت، به سعادت ابدی می‌رسی.

 

چه چیز انسان را به بهشت و جهنم نزدیک می‌کند؟

 

ایشان یادآور شد: پیغمبر اکرم در آخر عمرشان جمله‌ای فرمودند که روایت متواتر عامه و خاصه در بین همه مذاهب اسلامی است، فرمودند «مَا مِنْ شَیْ‌ءٍ یُقَرِّبُکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ یُبَاعِدُکُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُکُمْ بِهِ ...»، هیچ‌چیزی شما را به بهشت نمی‌برد و به بهشت نزدیک نمی‌کند و از دوزخ و آتش غضب خدا شما را دور نمی‌کند مگر این‌که من پیغمبر به آن امر کردم؛ «وَ یُبَاعِدُکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَیْتُکُمْ عَنْه» و هیچ‌چیزی نیست که شما را از بهشت دور کند، به دوزخ نزدیک کند مگر با چیزی که من شما را از آن نهی کردم.

 

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که خداوند نسبت به خطرهای مسیر زندگی انسان اعلام‌خطر کرده است، اظهار کرد: تبشیر تبیین امکانات است و انذار، اعلام‌خطر است، خطرهایی که در مسیر زندگی انسان در رهگذر عمر 70، 80 ساله برای آینده انسان وجود دارد، خطرهایی که در گذران عمر او در منتهای ذلت و نکبت قرار می‌دهد، این خطرها از طرف خدا اعلام‌شده و پیغمبر اکرم این خطرها را اعلام کردند؛ این انذار است.

 

ایشان تصریح کرد: با اعلام‌خطری که خدا به شما کرد، دیگر هیچ عذری را قبول نمی‌کند، همه عذرها را با این اعلام‌خطر از بین می‌برد؛ سوره یاسین آیه‌ای دارد که می‌گوید «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ...»، روز قیامت که می‌شود، به دهان‌ها مهر می‌زنیم که حرف نزنند، به کدام دهان‌ها؟ کفار که کافر بودند و حرفی با خدا ندارند، از ابتدا خدا را انکار کردند و آنجا نیز نمی‌دانند چه خبر است، آنی که با خدا در روز قیامت حرف دارد، ما هستیم، ما به خدا می‌گوییم روضه امام حسین (علیه‌السلام) خواندیم، برای بچه‌های ابی‌عبدالله گریه کردیم، زیارت امام رضا و سیدالشهدا رفتیم، ما با خدا حرف داریم؛ خدا می‌گوید به دهان مایی که با او حرف داریم مهر می‌زنند، بعد دست‌وپایشان شهادت می‌دهد که این آقای یکه می‌گوید کربلا رفتم، زیارت امام رضا رفتن و تاسوعا و عاشورا داشتم، این جنایت، خطا، گناه و معصیت را انجام داد.

 

وجود شیطان عذر گناه در برابر خدا نیست

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: چرا نمی‌گذارند عذر بیاورند؟ امیرالمؤمنین می‌فرماید چون خدا اعلام‌خطر کرد، موارد خشم خود و نکات خطرناکی که مرا دچار عذاب الهی می‌کند را خدا اعلام کرد، دیگر چه حرفی داری که بزنی؟

 

ایشان تأکید کرد: این نکته که در اول این فراز از خطبه می‌فرمایند، رابطه‌اش با قصه شیطان چیست؟ آنچه ما در روز قیامت بخواهیم عذر بیاوریم، می‌گوییم دشمن نابکاری بر ما مسلط شد که از لحظه ولادت تا مرگ یک آن ما را رها نکرد و با همه فریبکاری‌ها و شیطنت‌هایی که داشت، راه را بر ما مشتبه کرد و ما را از مسیر حق جدا کرد، خدایا ما گرفتار این شیطان بودیم؛ امیرالمؤمنین می‌فرماید خدا این عذر را قبول نمی‌کند، خدا شما را تحذیر کرده از این دشمن، شگردها و برخوردهایش را به شما گفته، منتهای عداوت و ضربه زدن شیطان را بیان کرده و می‌گوید امروز عذر شما پذیرفته نیست؛ وجود شیطان عذر گناه در برابر خدا نیست چون خداوند خطرات آن را بیان کرده است.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی