۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت

ایجاد زمینه گناه با «آرزو سازی»

جمعه, ۵ بهمن ۱۳۹۷، ۰۱:۲۸ ب.ظ

 

خطبه اول ـ این‌طور نیست که شیطان از ابتدا خیلی سریع به انسان بگوید بیا این گناه را انجام بده، برای این‌که انسان را منحرف کند و گول بزند، از قبل نقطه گناه به‌وسیله «آرزو سازی» آغاز می‌کند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نمازجمعه این هفته، 5 بهمن‌ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که کلام ما در خطبه اول در موضوع شیطان شناسی از نهج‌البلاغه بود، اظهار کرد: در تداوم بحث شیطان شناسی از قرآن عرض شد وجود اقدس مولا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، نکاتی که درباره شیطان شناسی در نهج‌البلاغه بیان می‌کنند، تبیین شگردهای شیطان و رفتار شیطان با سوژه‌های مورد اغوا و فریب خودش هست.

 

ایشان ادامه داد: در خطبه 83 نهج‌البلاغه که به نام «خطبه الغرّا» نامیده شده است، در فرازی از این خطبه مولا (علیه‌السلام) شگردهای شیطانی را بیان می‌کنند «وَ وَعَدَ فَمَنَّى وَ زَیَّنَ سَیِّئَاتِ الْجَرَائِمِ وَ هَوَّنَ مُوبِقَاتِ الْعَظَائِمِ حَتَّى إِذَا اسْتَدْرَجَ قَرِینَتَهُ وَ اسْتَغْلَقَ رَهِینَتَهُ أَنْکَرَ مَا زَیَّنَ وَ اسْتَعْظَمَ مَا هَوَّنَ وَ حَذَّرَ مَا أَمَّنَ»، از جمله شگردها و رفتاری که شیطان با سوژه خود می‌کند، وعده می‌دهد و آرزو سازی می‌کند.

 

ایجاد زمینه گناه با «آرزو سازی»

 

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که شیطان مستقیم برای ارتکاب گناه به سراغ انسان نمی‌آید، افزود: این‌طور نیست شیطان ابتدا بیاید خیلی سریع به انسان بگوید بیا این گناه را انجام بده، معلوم است انسان برحسب تحذیرهایی که خدا و اولیا خدا نسبت به شیطان دارند، اگر بخواهد انسان را به‌طور مستقیم به طرف گناه وسوسه کند هیچ‌کس این گناه را انجام نمی‌دهد، حتی آن آدم بی‌عقیده هم به وسوسه شیطان عمل نمی‌کند؛ شیطان برای این‌که مسلط شود، انسان را منحرف کند و گول بزند، از قبل نقطه گناه آغاز می‌کند، کار شیطان برحسب فرمایش مولا، «آرزو سازی» است.

 

ایشان خاطرنشان کرد: من ترسناک‌ترین چیزی که بر شما می‌ترسم، دو چیز است؛ برادران و خواهران جوان، امیرالمؤمنین با شما حرف می‌زنند، امیرالمؤمنینی که مقتدای شما و محور همه دلدادگی شما هستند، می‌گویند ترسناک‌ترین چیزی که من بر شما می‌ترسم، بیماری، مرض، فقر، معیشت و بیکاری نیست، ترسناک‌ترین چیزی که من بر شما می‌ترسم، دو واقعیت متقارن در وجود خود شماست، این‌که شما پیرو خواسته‌های نفسانی دل قرار بگیرید و آرزوی دراز داشته باشید یعنی حضرت دقیقاً این شگرد نابکارانه شیطان را به‌عنوان خطرناک‌ترین مسؤول برای ما بیان می‌کنند.

 

هشدار امیرالمؤمنین نسبت به پیروی از خواسته نفس

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: قبل از آرزو سازی، مواد خام آرزو سازی شیطان، هوای نفسانی است، این دوست داشتن‌های غریزی، خیالاتی و توهمی؛ امروز مشکلی که در ادبیات جوانان امروز مواجه هستیم، کلمه «دوست داشتن» است، چرا این کار را کردید، دوست داشتم، چرا این راه را رفتید، چرا این رشته را در دانشگاه انتخاب کردی؟ چرا با فلان کس رفیق شدی؟ دوست داشتم؛ متأسفانه این ادبیات «دوست دارم» و «دوست داشتم» در قشر جوان دختر و پسر ما وارد شده و این همانی است که امیرالمؤمنین آن را ترسناک‌ترین چیز معرفی می‌کنند.

 

ایشان یادآور شد: دوست داشتم و دارم یعنی هوای نفس، برادر و خواهر من، تو فکر کردی، بررسی، مشورت و تأمل کردی که این رشته را انتخاب کردی؟ چرا از رشته‌ای که با مشورت انتخاب کردی خارج شدی و به رشته دیگر رفتی؟ می‌گوید خوشم نیامد، این رشته را دوست نداشتم، این جوان، دوست داشتم را یک منطق استدلالی معرفی می‌کند که مواد خام آرزو سازی شیطان برای انسان است.

 

تحقق خواسته نفس با ارتکاب گناه

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این دوست داشتن‌هایی که از جریان غریزی، هوای نفسانی و گرایش‌های درونی انسان سرچشمه می‌گیرد، با این دوست داشتن‌ها شیطان آرزو می‌سازد، الآن دوست داری و بعد دوست داشتن تو به عنان آرزو در مغزت متمرکز می‌شود، دنبال این می‌گردی که این دوست داشتن که روی آن فکر و مشورت نکردی و عاقبت سنجی و آینده نگیر نکردی، برایت می‌شود آرزو و تمام توان و استعداد تو برای تحقق این دوست داشتن صرف می‌شود، بعد شیطان به این وسیله برای تو آرزو سازی می‌کند که فلان پول، فلان موقعیت، یک‌شبه به آلاف و الوف دست پیدا کردن و در آن واحد در اوجی از لذت و شهوت قرار گرفتن، می‌شود آرزو و نیرویت صرف تحقق این آرزو می‌شود، به این آرزو نمی‌رسی مگر با هزاران گناه و معصیت که خواست شیطان است.

 

ایشان افزود: شیطان نمی‌خواهد بگوید گناه کن، خودت گناه می‌کنی، بعد هم که بگویند چرا این کار را کردید؟ می‌گویید بر شیطان لعنت! شیطان هم می‌گوید بر خودت لعنت، من نگفتم این کار را بکنی، خودت انجام دادی، شیطان جاده‌سازی و آرزو سازی کرد، با آن آرزو سازی جاده را جلوی پای تو گذاشت و تو هم همان راه را رفتی که شیطان برای تو باز کرد.

 

تزیین منشأ فساد در اعمال انسان

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که ارتکاب گناه، عواقب سوء دنیوی و اخروی دارد، اظهار کرد: شگرد دوم این است که انسان به طرف گناه می‌رود، وقتی به طرف گناه رفت، این آدم عقل و فکر دارد، گناه عواقب بد و نتایج سوئی دارد هم در دنیا و هم آخرت او، در آن آبروریزی، افتضاح هست، بریدن از تبار زندگی و خانواده هست، پشت کردن به همه اصول عاطفی بین انسان و خانواده هست، همه این‌ها نتیجه گناه است، شیطان بخشی از گناه را که منشأ فساد می‌شود و نتیجه‌اش مشکلات برای انسان هست را زینت می‌دهد.

 

ایشان افزود: خداوند متعال در قرآن در 6 آیه که درباره «زَیَّنَ الشَّیطان» بحث می‌کند، در این 6 آیه متعلق آرایشگری شیطان و سوژه آرایشگری شیطان را اعمال مردم معرفی می‌کند؛ شما در این 6 آیه از قبیل این عبارات زیاد دارید «...وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، «وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ...»، از این تعابیر در این آیات زیاد داریم، شیطان اعمالشان را آرایش کرد اما همه‌جا می‌گوید اعمالشان را آرایش کرد.

 

سبک کردن نتیجه گناه برای انسان

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وجود اقدس مولا علی در این جمله نهج‌البلاغه دقیقاً مشخص می‌کنند اعمالی که شیطان آرایش می‌کند، چه نقاطی است؟ شیطان کجای اعمال مرا آرایش می‌کند؟ آنجایی که نفعی به غیر می‌رسانم، آنجایی که پول درمی‌آورم، آنجایی که نتیجه لذتی برای من دارد؟ نخیر، شیطان نقطه سیئات گناه را زینت می‌دهد، آنجایی که بدهی‌ها و وقاحت است و جرم می‌کند و آبرویش می‌رود را زینت می‌دهد، این فرد در معرض خطر از نظر سلامتی و تعقیب دستگاه‌های امنیتی و قضایی قرار می‌گیرد، می‌گوید «این‌که چیزی نیست»، نقطه فساد خیز عمل را زینت می‌دهد و نتیجه‌ای که این جرم دارد را پیش آدم سبک می‌کند، این لذت می‌ارزد، حالا یک‌شب هم زندان بخواب یا چند نفر به تو فحش بدهند.

 

ایشان ادامه داد: «...مُوبِقَاتِ الْعَظَائِمِ...» یعنی نتایج سنگینی که این گناه و معصیت چه در شئون دنیوی و چه اخروی برای انسان ایجاد می‌کند، همه را برای انسان آسان می‌کند، طوری آسان می‌کند که حتی امام حسین کشتن برای عمر سعد آسان می‌شود؛ می‌گویند خدا بهشت و جهنمی آفریده، از کجا معلوم راست باشد؟ اگر هم راست باشد، توبه می‌کنی.

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: شگرد شیطان، طوری است که اگر معصیت را انجام دادی، آن نتایج سوء معصیت را که فوق‌العاده سنگین است و دنیا و آخرتت را بر باد می‌دهد، سرنوشتت را سیاه و زندگی‌ات را تباه می‌کند، همه این‌ها را شیطان برایت آسان می‌کند در مقابل زینت و آرایشگری که نسبت به سیئات جرایم دارد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی