۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

     

متاسفانه امروز در مسئله تعلیم و تربیت بیش از آنکه تکیه و اصرار ما بر اساس پرورش باشد، براساس آموزش است، یعنی جریان تعلیم و تربیت در یک خراطی خلاصه می‌شود. این خراطی کار شما است و کار آسانی نیست، زیرا هم حوصله می‌خواهد که آدمی چوب را در نقشه خاصی بتراشد و آن را زیبا کند، در یک موضعی و در یک ابزاری به‌کار ببرد، این کار دقیق و حوصله‌داری است که سرمایه اصلی آن حوصله است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در دیداربا جمعی از دانش آموزان و معلمان  طرح مفلحون دانش‌آموزی که پیش از ظهر امروز در حسینیه دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، گفت: سند تحول حاکی از یک واقعیتی است که نه تنها واقعیت بومی در داخل کشور ما، بلکه یک واقعیت جهانی است. توسعه ارتباطات امروز آموزش خاصی در فرهنگ‌ها به‌وجود آورده که حرکت جریان استکبار در مدرنیزاسیون و در تلقین‌های فکری و فرهنگی به‌همه اقوام در برابر این آموزش فرهنگی بین فرهنگ‌های مختلف تحت شعاع قرار گرفته است. 

وی با اشاره به‌تاسیس سازمان یونسکو، توضیح داد: فعالیت بین‌المللی‌سازی فرهنگ و آموزش در دنیا، یک حرکت استکباری به‌تمام معنا از عناصر و جریان‌هایی بود که در حاشیه توسعه ارتباطات جهانی می‌خواستند حاکمیت دنیا را به‌دست بگیرند. فکر کردند برای اینکه موانع این جریان استکباری و حکومت واحد جهانی جهان‌خواری را از سر راه بردارند باید فرهنگ‌ها یکتا و یکپارچه شود که با یکنواختی فرهنگ‌ها یک فرهنگ دیکته شده کاملا بی‌دردسر برای توسعه استکبار جهانی به‌وجود بیاید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه این حرکت در ابتدای جریان مدرنیزاسیون و بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد، تصریح کرد: این حرکت زیرپوشش سازمان ملل و مقداری هم در بعضی کشورهای جهان سومی این مسئله پیش رفت، اما توسعه ارتباطات نگذاشت این نوشابه گوارا به‌کام استکبار ریخته شود. آن‌ها ضمن اینکه توسعه ارتباطات را یک نردبان برای تشکیل حکومت جهانی واحد و کدخداسالاری روی کره زمین می‌دانستند ، ولی در عین حال چون اولین اثر توسعه ارتباطات بهم‌ریزی فرهنگ‌های مختلف و مرزشکنی فرهنگ‌ها در دنیا بود، نقشه‌ای که تهیه شده بود به‌کلی از بین رفت.  

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به‌اینکه مرزشکنی فرهنگ‌های مختلف دنیا را به‌یک میدان رقابت فرهنگی درآورده است، تاکید کرد: از اینکه یک فرهنگ دیکته شده استکبارپرور از طریق سازمان یونسکو بخواهد همه ملت‌ها را فرا بگیرد این نقشه نقش برآب شد.

امروز یک میدان وسیع برای رقابت‌های فرهنگی در دنیا به‌وجود آمده است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز ما در یک فضای تحول جهانی زندگی می‌کنیم که مرزهای فرهنگی در دنیا در هم فروریخته بوده و یک میدان وسیع برای رقابت‌های فرهنگی در دنیا به‌وجود آمده است. هر چند ممکن است امکانات و وسایلی که قدرت‌های استکباری در دست دارند، سبب شود شانس بیشتری برای پیروزی جریان استکبار در این میدان رقابت فرهنگی به‌وجود بیاورد، ولی این ظاهر قضیه بوده و باطن مطلب جور دیگری است.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: وقتی رقابت فرهنگی به‌وجود بیاید و مردم دنیا آزادانه در برابر رقابت فرهنگی ملت‌ها و کشورها قرار بگیرند، تنها ابزار ارتباطی و وسایل رسانه‌ای نمی‌توانند نقش اول را ایفا کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در توضیح این مسئله که رسانه‌ها نقش موثر دارند، ولی نقش اول در دنیا را ندارند، گفت: وقتی فرهنگ‌ها به‌فطرت‌های انسان‌ها عرضه شود و جریان‌های فطری در ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها به‌بیداری برسند طبیعی است در میدان رقابت، فرهنگ منطبق‌تر و هماهنگ‌تر با گرایش‌های فطری و انسانی بوده، رسانه نمی‌تواند در مقابل گرایش‌های فطری انسان‌ها کاملا مقاومت کند.

 امروز گرایش به‌اسلام و شیعه با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست

وی شاهد زنده این مسئله را پذیرشی که اخیرا در دنیا نسبت به‌اسلام به وجود آمده است دانست و بیان کرد: با وجود همه فعالیت‌های رسانه‌ای اسلام‌ستیزی روی کره زمین امروز گرایش به‌اسلام و بین مسلمانان گرایش به‌مذهب شیعه با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست، با وجود اینکه تمام فعالیت‌های رسانه‌ای درراستای اسلام‌ستیزی اجرا می‌شود، بنابراین، رسانه به‌عنوان ابزار حرف اول را در زمینه گرایش فرهنگی و تولید گرایش فرهنگی در دنیا انجام نمی‌دهد.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: مهم این است که در بین این فرهنگ‌های مختلفی که در دنیا به‌وجود آمده، کدام فرهنگ با فطرت انسان‌ها بیشتر سازگار است و بحثی که از حدود دو سه دهه قبل، هانگتینتون مشاور عالی کاخ سفید در دنیا به‌راه انداخت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: هانگتینتون گفته، قرن 21 قرن جنگ تمدن‌ها است، با این حرف برای کسانی که در عرصه جهان‌خواری هستند، یک استراتژی به‌وجود آورده که قرن 21 قرن مانورهای ناوگانی وسط اقیانوس‌ها نیست، قرن جنگ تمدن‌ها است، چون توسعه ارتباطات مرزهای فرهنگی را کنار زده، فرهنگ‌ها وارد میدان رقابت شدند و تمدن‌ها با هم مبارزه می‌کنند، اگر شما در این جنگ تمدن‌ها عقب بمانید و شکست بخورید با ناوگان شناورتان در دنیا با قدرت‌های عظیم اقتصادی و نظامی نمی‌توانید سیاست جهان را به‌دست بیاورید.

وی با اشاره به اینکه در این استراتژی سیاست جهان را جریانی به‌دست می‌آورد که در جنگ تمدن‌ها پیروزتر شود، ادامه داد: این استراتژی هانگتینتون را به‌تعبیر دیگری در اواخر قرن بیستم یا دهه 90 در همایشی که در دانشگاه لیون فرانسه برگزار شد، مطرح کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه این همایش با عنوان «تداوم سیادت و آقایی غرب بر دنیا در قرن 21» برگزار شد، یادآور شد: در قرن بیستم آقای مطلق دنیا غرب، اروپا و آمریکا بودند، اما این همایش را گذاشتند که بگویند در قرن 21 آقایی بر دنیا برای غرب قابل ادامه است یا قابل ادامه نیست؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به‌کنفرانس‌های متعدد در این همایش، گفت: یکی از کسانی که کنفرانسی ارائه داد که در موضوع خودش بی‌نظیر و پر سروصدا بود، اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسرائیل بود که 6 ماه قبل از ترور شدنش این سخنرانی را ارائه کرد.

وی با بیان این احتمال که یکی از دلایل ترور اسحاق رابین که به‌دست خود صهیونیست‌ها در اسرائیل صورت گرفت نظریه مطرح شده در این سخنرانی بود، اظهار کرد: نظریه این بود که قرن 21 قرن زور نیست که با قدرت‌های نظامی بر دنیا حکومت کرد و قرن پول هم نیست که با پول بتوان دنیا را خرید.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: اسحاق رابین گفته بود قرن 21 قرن ایدئولوژی است و استدلال کرد که جنگ تمدن‌ها در قرن 21 و میدان رقابت تمدن‌ها در این قرن بوده، در نتیجه توسعه ارتباطات آن ایدئولوژی و تمدنی که با مبانی فطرت سازگار است و پیروزی آن تا اندازه‌ای مظنون و قطعی بوده، ایدئولوژی اسلام محسوب می‌شود، چون با فطرت و باطن انسان‌ها سازگار است.

نماینده ولی ‌فقیه در خراسان رضوی افزود: این تمدن و فرهنگ در قرن 21 پیروز است، بنابراین، آقای دنیا در قرن 21 مسلمانان و اسلام است و اگر می‌خواهید آقایی غرب محفوظ بماند باید از الان با همه قدرت در براندازی اسلام اقدام کنید، اگر اسلام نابود شد ممکن است، قرن 21 قرن آقایی قرن باشد، اما اگر اسلام باقی بماند قرن سیادت مسلمان‌ها است.

وی با اشاره به‌اینکه این کنفرانس بارهایی داشت، توضیح داد: ضمن اینکه اسحاق رابین یک مسیر واقعی به‌دنیا به‌خصوص اروپا و امریکا نشان داد، سبب توسعه‌ای در معروفیت ایدئولوژی اسلامی شد که با سیاست صهیونیست‌ها سازگار نبود و یکی از جهات ترور اسحاق رابین هم همین سخنرانی بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به‌اصرار مقام معظم رهبری درخصوص تدوین سند تحول در خصوص آموزش و پرورش تصریح کرد: این اصرار مبتنی بر یک واقعیت جهانی بود و آن این تحولی بوده که در دنیا به‌وجود آمده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سروصداهای اقتصادی در دنیا را زیاد دانست و متذکر شد: جریان‌های سرمایه‌داری در راستای توسعه اقتصادی امروز در دنیا با موانعی رو به‌رو هستند و ملت‌ها و مردم هم با یک سلسله مسائلی رو به‌رو هستند و این نیست که فکر کنید تنها ما در کشور به‌مشکلات اقتصادی مبتلا شدیم.  واقعیت فرانسه نشان می‌دهد که اگر مشکلات اقتصادی بقیه کشورها از ما بیشتر باشد، کمتر نیست و پندار غلطی است که فکر کنیم مشکلات اقتصادی مال ماست و علت آن هم جدایی ما از غرب و فاصله گرفتن ما با جریان‌های سرمایه‌داری دنیا است.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: این فکر غلطی است که بعضی فکر کردند، اگر ما روابط سیاسی خودمان را با دنیا کاملا تنظیم کنیم و براساس معادلات جهانی استکبار مشکلات اقتصادی در کشور ما حل شده است، این‌ها مشکلات اقتصادی را در کشور خودشان نتوانستند حل کنند، وضعی که در فرانسه به‌وجود آمده مطالبات مردم را با گلوله جواب می‌دهند و آن‌ها را سرکوب می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: این‌ها اگر می‌توانستند مشکلات را برطرف کنند در کشوری که مهد دموکراسی بوده، به‌عنوان کشوری که سیاستش متولی جهانی دموکراسی معرفی شده، در مقابل مطالباتی که نسبت به‌نان و آب مردم است با حرکات سرکوبگری و دیکتاتوری مقابله کند.

وی با اشاره به‌حوادث پنج دی ماه سال قبل در ایران، گفت: در تظاهراتی که خیلی هم خشونت داشت و پرچم آتش می‌زدند وقتی دستگاه‌های امنیتی ما با این تظاهرات خشن برخورد قضایی و نه سرکوبگری می‌کرد، همین مایکل در سخنرانی خودش گفت، نباید مطالبات مردم را با زور و در دادگاه جواب داد، در حالی که دادگاه راهکار عدالتی قضیه است و آدمی که این طور مدعی بود و سال قبل اشکال می‌گرفت به‌برخوردهای ما اکنون خودش این جور سرکوبگرانه عمل می‌کند.

امروز روز تحول جهانی از نظر مسائل فرهنگی و تمدنی است

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید یر اینکه مشکلات آن‌ها از ما بیشتر است، ادامه داد: ما می‌خواهیم به‌آن‌ها متصل شویم که مشکلات اقتصادیمان حل شود؟ اینکه بدتر است. امروز دنیا یک دنیای متحول شده و اقتصاد برش خود را در نظام سرمایه‌داری از دست داده، در نظام سوسیالیستی هم از قبل سقوط کرد، بنابراین امروز روزی نیست که آقای سیاست شود یا حتی آرامش را با برنامه‌ریزی‌های اقتصادی تامین کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی جنگ نظامی را هم بی‌اثر دانست و گفت: جنگ یمن و بقیه جاها نشان داد برد قدرت‌های نظامی محدود و بلکه طرف مقابل است و امروز روز تحول جهانی از نظر مسائل فرهنگی و تمدنی بوده، در عرصه تمدن هم اسلام جلوتر است. هرچقدر بتوانیم در توسعه دین و توسعه اسلام هم در درون جامعه خودمان و هم در عرصه‌های مجاهداتی و تبلیغاتی در بیرون کار کنیم در تامین سیادت و اقایی اسلام بر دنیا کار کردیم، تا سیادت ثابت نشود و زمینه جهانی به‌وجود نیاید، وجود مقدس امام زمان(عج) ظهور نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: در دنیا توسعه ارتباطات آغاز شده، هم دنیا آماده حکومت جهانی شده، هم پیشرو در این قضیه مسائل فرهنگی است که اسلام در این مسائل از همه فرهنگ‌ها جلوتر و قوی‌تر بوده، با مبانی فطری انسان‌ها هم بیشتر سازگار بوده و این اقتضا می‌کند، حوزه تعلیم و تربیت ما هم دچار تحول شود.

عملیات تعلیم و تربیت مهم‌تر از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها

آیت‌الله علم‌الهدی عملیات تعلیم و تربیت را مهم‌تر از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه امروز در مسئله تعلیم و تربیت بیش از آنکه تکیه و اصرار ما بر اساس پرورش باشد، براساس آموزش است، یعنی جریان تعلیم و تربیت در یک خراطی خلاصه می‌شود. این خراطی کار شما است و کار آسانی نیست، زیرا هم حوصله می‌خواهد که آدمی چوب را در نقشه خاصی بتراشد و آن را زیبا کند، در یک موضعی و در یک ابزاری به‌کار ببرد، این کار دقیق و حوصله‌داری است که سرمایه اصلی آن حوصله است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: در محیط مدرسه و در محیط خانه آموزش را بر سر دانش‌آموز بریزند و حتی درون زندگی او را مشمول به‌جریان آموزشی کنند در تربیت کار اشتباهی است، متاسفانه امروز مدارس پیشرفته ما و مراکز آموزشی جلو افتاده در کشور با چنین سیاستی جلو می‌رود، یعنی بهترین مدرسه غیرانتفاعی مدرسه‌ای است که تمام وقت دانش‌آموز را با آموزش و تکلیف پر کند. فضای تربیتی و فضای ساخت‌وساز روحیه انسانی را از یک دانش‌آموز می‌گیرند یعنی در خانه کارهای مدرسه را انجام می‌دهد و در مدرسه هم یک فشار شدید آموزشی دارد.

وی با یادآوری روزی که مدارس غیرانتفاعی در ستاد انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری شدند، خاطرنشان کرد: آقای اکرمی که وزیر آموزش و پرورش بود مخالفت شدیدی با این مسئله داشت و من هم همفکر با آقای امرمی بودم، زیرا پیش‌بینی می‌کردیم آخرش مدارس غیرانتفاعی به‌اینجا می‌رسد.

مدارس غیر انتفاعی عامل ضربه به جریات تربیت و پرورش

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: هم از نظر نوع عمل و برخورد افراد و سردمداران مدارس و هم از نوع ما به‌ازایی که این مدارس دارد یعنی کل جریان تربیت و پرورش در نسل ما از 30 سال قبل لطمه دیده و ناقص است و علتش وجود مدارس غیرانتفاعی بوده و متاسفانه در آموزش و پرورش الگو شدند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: در این شرایط نیرو تربیت نمی‌شود، ممکن است نیروی باردار علمی بیاید اما سبب شده این سیستم آموزش کشیده شود به‌کنکورهایی در رأس دانشگاه که تداوم همین سیستم آموزش است و یک جریان فرمالیته شده و دیکته شده محض بیاید در شکل جریان کنکور قرار بگیرد و آموزش با این کیفیت به‌یک جریان اینچنینی منتهی می‌شود و دانشگاه را در همین عرصه بیاندازد.

وی با بیان اینکه در کنار این مسائل چیزی که مطرح نیست، تربیت و پرورش است، اظهار کرد: نسل ما به‌خصوص بچه‌های امروز از نظر رشد خیلی فرق کردند قدیم رشد طبیعی بود، اما اکنون رشد غیرطبیعی است، یعنی قدیم در سنین کم بچه‌ها از درک بالا برخوردار نبودند و درکشان یک درک ساده بود، اما اکنون از طفولیت درک در سطح بالاتر از سطح طفل است، ولی وقتی به‌رشد می‌رسد، گویی ظرف استعداد پر شده در سنین رشد، رشد قابل توجه نسبت به‌گذشته حاصل نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با مقایسه بچه 9 ساله قدیم با بچه‌های 9 ساله اکنون توضیح داد: استعداد این بچه‌ها قابل مقایسه نیست، ولی در سنین پایان نوجوانی برای بچه 9 ساله الان رشد متوقف می‌شود، امروز یک دختر 20 ساله را با دختر 20 ساله قدیم مقایسه می‌کنیم از نظر رشد اصلا قابل مقایسه نیست، یعنی دختر در سن 20 سالگی مدیریت زندگی را به‌دست می‌گیرد و ناتوان است، در حالی که در قدیم دختر 20 ساله یک زندگی را با تربیت فرزند اداره می‌کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: وقتی با این درک بالا طفل بالا می‌آید رشد درک، در سنین رشد متوقف می‌شود، علت این است که برنامه کودک طبیعی نیست، وقتی به بچه هفت ساله که تازه وارد دبستان شده، جزو برنامه‌های اولیه آموزش مقید هستید یک زبان خارجی هم آموزش ببیند و یک سلسله برنامه‌های خاص علمی هم برای این بچه انجام دهید.

وی با اشاره به‌اینکه این کار در خیلی از مدارس پیشرفته ما انجام می‌شود و کار درستی نیست، خاطرنشان کرد: این روش یعنی باره کردن بر این ماشین استعداد یک انسان بیش از ظرف خودش و نتیجه آن متوقف کردن قدرت او بر بارکشی از دانش و علم بوده و در سنین رشد دیگر رشدی ندارند و متوقف شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر غلط بودن این سیستم گفت: امروز بهترین روش تربیتی این است که ضمن اینکه رشد فرزندان را طبیعی قرار دهیم، رشد را هماهنگ با جریان‌های اجتماعی پرورش دهیم.

رشد اجتماعی رشد اصلی انسان است

آیت‌الله علم‌الهدی توضیح داد: از ابتدا این درک فقط صرف آموزش و درس نشود حالا که سطح درک در سنین پایین آمادگی دارد این درک به‌درک‌های اجتماعی منعطف شود.

وی درک اجتماعی مسلمان را تا اندازه‌ای ضعیف ارزیابی کرد و افزود: این مسئله سبب می‌شود تمام درک صرف آموزش و تعلیم شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی جایگاه اصلی رشد را جامعه دانست و اظهار کرد: رشد اجتماعی رشد اصلی انسان است و باید رشد اجتماعی دانش‌آموز را بالا ببریم، بالابردن این مسئله با فعالیت مسؤولیتی در دوران دانش‌آموزی محقق می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی مسئله مفلحون و اجرای امر به‌معروف و نهی از منکر در قشر دانش‌آموز را بزرگ‌ترین وسیله و ابزار برای بالا بردن رشد مسؤولانه اجتماعی معرفی کرد و گفت: نتیجه این است که از اول با رشد بالاتر از درک یا با رشد هماهنگ با درک بالا بیاید که در سنین رشد درکش متوقف نشود.

وی اجرای امر به‌معروف و نهی از منکر در شکل مفلحون در آموزش و پرورش را یک حرکت بکر ارزشمند در تحول رشدی که برای نسل ما لازم است دانست و افزود: امیدوارم این مسئله سرمشق و الگو برای کل کشور باشد که همه استفاده کنند، استعدادها به‌طرف رشد اجتماعی بروند و استعدادها را منحصر به‌درک آموزشی را قرار ندهیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی