۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت

     

مساله تربیتی امروز، ایجاد فضای فرهنگی و ارزشی در مدارس برای طلاب است تا حس مقاومت و مبارزه را در آن‌ها تقویت کند.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه برادران استان‌های خراسان که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزارشد، به بحث موقعیت شناسی اسلام در شرایط امروز جامعه پرداخت. 

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمایشات امام علی(ع) نسبت به خودشناسی، مهمترین شناخت در زندگی را، موقعیت شناسی برشمرد و گفت: آنچه که در وهله نخست برای ما لازم و ضروری می باشد، شناخت موقعیت خود در مقام عبودیت و بندگی خداوند است.

آیت الله علم الهدی افزود: شناخت موقعیت در به انجام رساندن کارها و رسالتی که بر دوش داریم، دومین مرحله موقعیت شناسی شخصیتی است.

امام جمعه مشهد با اشاره به آیه «بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ» ادامه داد: ارزیابی و تحلیل از وضعیت خود، به عنوان یکی از شاخصه های موقعیت شناسی مطرح است و عمده ضرر و زیان ما آن زمانی است که ارزیابی الهی با کارنامه ما مطابقت نداشته باشد.

آیت الله علم الهدی به تفسیر آیات 59 و 65 سوره یس اشاره و اضافه کرد: این دو آیه مصداق کسانی است که از میان فرق، ادیان، مذاهب و نهله های مختلف بشری، گمان می کنند که وابستگی به اهل بیت(ع) داشته و در صراط مستقیم و مسیر هدایت قرار دارند در حالی که تنها ادعا دارند.

ضرورت شناخت ظرفیت اجتماعی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، مرحله سوم موقعیت شناسی را، شناخت ظرفیت اجتماعی دانست و ابرازکرد: شناخت اینکه روحانیت، جامعه و نظام اسلامی، امروز در چه شرایطی قرار دارد و چه جهادی نیازمند رفع مشکلات آن است، از الزامات شناخت موقعیت است.

آیت الله علم الهدی خطاب به مدیران مدارس علمیه برادران خاطرنشان کرد: نوع مدیریت شما و اینکه چه چیزی و چه کسی را برای چه کاری تربیت می کنید، مهم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اذعان کرد: مساله تربیتی امروز، ایجاد فضای فرهنگی و ارزشی در مدارس و برای طلاب است تا حس مقاومت و مبارزه را در آن ها تقویت کند.

انقلابی بودن و انقلابی ساختن طلاب

آیت الله علم الهدی مساله امروز روحانیون را انقلابی بودن و انقلابی ساختن معرفی کرد و گفت: همه مطلب اینست که ما امروز از منظر انقلاب در کجا و در چه وضعیتی در جهان قرار داریم و چه تفاوت و پیشرفتی با قبل کرده ایم، لذا باید با شناخت آن، در جامعه روشنگری کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امروز اسلام به واسطه انقلاب در موقعیتی قرار گرفته که قبلا نداشته است، تصریح کرد: در بُعد توسعه اسلام، قبل از انقلاب اسلامی در ایران، اسلام، محبوس و زندانی در مساجد و خانه ها بود، اما امروز اسلام در همه برنامه ها وجود دارد و نقشه های استکباری که در جریان مدرن شدن در تمام دنیا مطرح می شود را، برهم زده است.

آیت الله علم الهدی ابرازکرد: اسلامی که دیروز بود به عنوان یک جریان در کنار کلیسا و در کنار مسیحیت به عنوان شعائر و توده ای فکری مذهبی شناخته می شد اما اسلام امروز را دنیای استکبار به عنوان سرسخت ترین قدرت و سنگلاخ در توسعه خود می بیند.

امام جمعه مشهد خطاب به مدیران مدارس تاکید کرد: برای دفاع از دین اسلام و حمایت از پیامبر(ص) باید در خط مقابله با کفر، به عنوان یک رسالت دینی، بلند شوید و قیام کنید.

مدارس علمیه، پادگانی آموزش محور باشد

آیت الله علم الهدی وظیفه یک مدیر را فراتر از تربیت طلاب برشمرد و گفت: مدیر حوزه باید با این نگرش باشد که در یک پادگان آموزشی، افرادی تحت سلطه تربیتی وی هستند که با انواع و اقسام آموزش های محوری آشنا می شوند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، تربیت یک رزمنده را برای مبارزه در جبهه جهاد حق و باطل، وظیفه مدیریت مدارس علمیه خواند و افزود: دروس حوزوی، مسائل فرعی آموزشی برای تربیت مبارز در دفاع، جنگ و مقابله با کفر است و اگر ما همه چیز به طلبه آموزش دهیم اما دفاع و مقابله را به او یاد ندهیم، تربیت ما هیج ارزشی ندارد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به جنگ رسانه ای دشمن، در ادامه خاطرنشان کرد: طلاب امروز باید نسبت به فضاهای جدید تبلیغی از جمله فضای مجازی توانمندی لازم را کسب کرده و در دفاع از دین اسلام و پیغمبر(ص)، قیام کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیات 165 و 166 سوره انفال، گفت: دو آیه در کنار هم، نتیجه میزان ایمان و مقاوت مسلمانان را در مقابله با کفر بیان می کند لذا صبر و مقاومت شاکله اصلی مبارزه است.

آیت الله علم الهدی با تاکید بر اینکه در یک مدرسه طلبه باید بصیر و مقاوم تربیت شود، گفت: طلبه باید نسبت به حزب گرایی های سیاسی بی تفاوت باشد و با توجه به فضای اجتماعی، درگیر بازی های سیاسی نشود.

آیت الله علم الهدی با طرح این سوال که «روح مقاومت و توان مقابله در یک طلبه چقدر است؟» ادامه داد: آن چه در تربیت طلاب مهم است صبر و شکیبایی نسبت به مسائل است؛ آموزش و پژوهش باید فراتر از مباحث روزمره باشد تا آمادگی برای مقابله با کفر در طلبه تجلی یابد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار داشت: اگر بتوانیم مدارس را پادگانی قراردهیم که شاکله همه آموزش های ما محور مقامت باشد، در برابر تمام فعالیت های کفر در جهان، موفق هستیم.

آیت الله علم الهدی در پایان با اشاره به شهادت امام عسگری(ع)، گفت: بزرگترین الگوی ما در عرصه دفاعی ائمه(ع) هستند که با تمام مقام عصمتی که داشتند، تا سر حد توان در مقابل جبهه کفر مقاومت کردند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی