۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

 

آنچه امروز در زندگانی اجتماعی ما به‌عنوان دفاع از حرم شکل‌گرفته است، دیگر به‌عنوان یک خاطره تاریخ مطرح نیست، به‌عنوان یک نماد باقی‌مانده از نهضت عاشورای سیدالشهدا مطرح است که برای پاسبانی، نگهبانی و حفاظت از حریم مطهر دردانه سیدالشهدا باید جان دهیم، سر و پا دهیم و مقاومت کنیم.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی شامگاه یکشنبه در اجتماع عظیم «وارثان ولایت» که در سالن شهدای مدافع حرم برگزار شد، بابیان این‌که بر حسب بعضی نقل‌ها، امشب شب شهادت دردانه سیدالشهدا (علیه‌السلام)، حضرت رقیه خاتون است، اظهار کرد: در دوران گذشته، تجدید خاطرات، صرفاً تجدید خاطره تاریخ بوده است.

 

ایشان ادامه داد: همان‌طور که عصر تاسوعا و عاشورا عنوان اجرای یک برنامه سوگواری و عزاداری نسبت به حوادث گذشته و مظلومیت عزیزان خدا در1400 سال قبل اجرا می‌کنند، در نیمه شبی مثل امشب، دردانه سیدالشهدا در کنار سر بریده پدر جان داد و یکی از مظاهر دل‌خراش مظلومیت اهل‌البیت را در خرابه شام به وجود آورد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بابیان این‌که امروز دیگر تنها به‌عنوان تجدید خاطره تاریخ مطرح نیست، خاطرنشان کرد: تجدید این خاطره از 14 قرن گذشته، اقتضای برگزاری مراسمی به‌عنوان برگزاری مراسم سوگواری و در حواشی آن، درخواست حوائج و حل مشکلات از ساحت ولایت اهل بیت بوده است اما امروز مسئله شب پنجم ماه صفر به‌عنوان شب شهادت حضرت رقیه در تجدید یک خاطره سوگ و عزا مطرح نیست.

 

ایشان به تقدیم شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: پدرها و مادرها با تقدیم خانواده خودشان به فیض داغ‌دیدگان روز عاشورا می‌پیوندند، آنچه امروز در زندگانی اجتماعی ما به‌عنوان دفاع از حرم شکل‌گرفته است، دیگر به‌عنوان یک خاطره تاریخ مطرح نیست، به‌عنوان یک نماد باقی‌مانده از نهضت عاشورای سیدالشهدا مطرح است که برای پاسبانی، نگهبانی و حفاظت از حریم مطهر دردانه سیدالشهدا باید جان دهیم، سر و پا دهیم و مقاومت کنیم.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: آیا مسئله‌ای که امروز در شکل یک نماد از عاشورای امام حسین در مقابل چشم ما جلوه دارد که باید تحت عنوان مدافع حرم از این نماد عاشورایی پاسداری کنیم و در این راه فدایی و قربانی شویم، آیا این برداشت درست است یا آنچه در گذشته نیاکان و پدران ما مرسوم بوده است.

 

ایشان بابیان این‌که در گذشته برای شهادت دردانه سیدالشهدا اشک می‌ریختند اما امروز به‌عنوان فرهنگ جهادی مطرح است، تصریح کرد: این مسئله باید به‌عنوان یک مسئله عقلانی برای ما مشخص شود، دختر شهید می‌گوید چطور پدربزرگ و مادربزرگ من در شب چهارم و پنجم محرم، سفره حضرت رقیه می‌انداختند، عزاداری می‌کردند و عشق و ارادتشان را ابراز می‌کردند اما من به دنبال همان عشق و ارادت هستم اما باید پدر بدهم و عمری را بدون پدر زندگی کنم؟

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، پاسخ این سؤال را در نگاه به سیره سیدالشهدا بیان کرد و گفت: مگر بچه 3 ساله را به میدان جنگ می‌برند که اسیرش کنند، در بازار و بیابان بچرخانند؟ مگر میدان جنگ، محل آوردن زن آبستن و بچه شیرخواره است؟ 84 زن و بچه را به میدان جنگ بردند، درنهایت نیز اسیر شدند و ببرند در خرابه جایشان دهند.

 

ایشان یادآور شد: سیدالشهدا (علیه‌السلام) همه کمک‌های نظامی را رد کردند اما دختر 3 ساله را با خود به کربلا بردند، گفتند تو دختر سه‌ساله باید بیایی، اسیر شوی، تو را آزار دهند، به تو غذا ندهند و در بیابان‌ها بچرخانند، در خرابه جان بدهی و با این جان دادن، با هر استکبار، ظلم و جانی در طول تاریخ بجنگی.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: امام حسین گفت می‌خواهم قیامی انجام دهم تا روز ظهور فرزندم، هرگاه ظلم و استکباری آمد، لشکری پشت سر من راه بیفتند و با آن ظلم و ستم بجنگند، برای این کار نیاز به نماد دارم و این نماد، دختربچه 3 ساله است.

 

ایشان خاطرنشان کرد: شما دخترخانم تحصیل کرده فرزند شهید می‌پسندی فرزند شهید باشی، شهیدی که از تبار شهدای عاشورا و کربلاست و در پای نماد عاشورای امام حسین ایستاد و جان داد؟ این نتیجه تبعیت از سیدالشهدا است؛ سیدالشهدا می‌گوید من برای گریه کردن، بچه‌ام را به خرابه شام نفرستادم، من این کار را کردن تا نمادی از انقلاب عاشورای من در مقابل کاخ یزید به وجود بیاید، این نماد با هرچه یزید در طول تاریخ است، بجنگند و حق را پیروز کند.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که هر حرکتی در توسعه و گستره قیام کربلا تأثیرات اساسی دارد، مربوط به فاطمه صغیره است، گفت: اولین اتفاق در محکوم کردن استکبار اموی و یزیدی در گودی قتله گاه رخ داد که مربوط به همین بچه بود، این دختر را سیدالشهدا برای انقلاب تربیت کردند، او به‌عنوان یک قهرمان دست‌پرورده سیدالشهدا بود، خانم قهرمانی است که در عرصه تثبیت قیام کربلا، نقش حیاتی و اساسی دارد.

 

ایشان تصریح کرد: این کودک در گودی قتله گاه دید یک بدن با سر برید،ه بی‌دست و پاره‌پاره روی دست عمه است، پرسید عمه جان این بدن کیست؟ زینب با کمال شفافیت گفت این بدن بابا حسین است، این بچه سکته نکرد و از بین نرفت، اولین نقطه تحقق انقلاب سیدالشهدا را این دختر اجرا کرد، شروع به حرف زدن کرد، تمام اصول ادب، عشق و عاطفه را در مقابل بدن بی‌جان پدر اجرا کرد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: عزیز تو به‌عنوان مدافع حرم فدای این نماد انقلاب کربلا شده است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی