۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

مردم کوفه برای زندگی راحت نامه نوشتند، نه یاری اسلام

چهارشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۴۷ ب.ظ

 

ظهر تاسوعا ـ مردم کوفه برای این که زندگی کنند، 12 هزار نامه نوشتند نه برای این که اسلام حاکم شود و سنت رسول‌الله بر سر مردم باشد، آنان گفتند امام حسین قیام کند، مگر لقمه‌ای نان به دست بیاورند.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم عزاداری ظهر تاسوعا در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، به تحلیل وضعیت سیاسی مردم کوفه در جریان انتخاب سیدالشهدا، دعوت از ایشان و تأثیر آنان در واقعه کربلا پرداخت.

 

ایشان با تأکید بر این‌که انقلاب کربلا قیام مسلحانه نبود، اظهار کرد: امام حسین (علیه‌السلام) انقلاب کرد تا مردم مرده را به چیزی دعوت کند که آنان را زنده کند و آن چیز، نجات از حاکمیت ظلم، ذلت و تن دادن به سلطه مقتدرانه یک جریان شیطانی محض بر زندگی‌شان بود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که هر ملت و امتی تحت حاکمیت ظالم، ستمگر و مستکبر زندگی کند، نه تنها امتی اسلامی نیست بلکه اصلأ انسانیت ندارد، خاطرنشان کرد: روزی که معاویه تصمیم گرفت یزید را به‌عنوان خلیفه بعد از خود انتخاب کند، مردم را امتحان کرد تا ببیند مردم آمادگی پذیرش چنین فردی را به‌عنوان خلیفه دارند یا نه که در سه بار امتحان، مردم کوفه را چون قبرستانی مرده دید.

 

ایشان افزود: در این شرایط امام حسین (علیه‌السلام) آمد تا مردم را به چیزی که این قبرستان مرده را به زندگی انسانی باز‌می‌گرداند، دعوت کنند برای همین قیام مسلحانه نکردند؛ اشکال مردم کوفه از زمان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) تا این زمان، این بود که مردم دین، حاکمیت اسلام و امامت امام نمی‌خواستند، می‌خواستند راحت زندگی کنند.

 

زندگی راحت به قیمت براندازی دین

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: مردم کوفه می‌گفتند برای این‌که زندگی بهتری داشته باشیم و زندگی ما را هیچ چیز تهدید نکند، باید به سمت معاویه برویم؛ این اندیشه که می‌خواهیم در جایی به سر ببریم که برای نان خوردن ما هیچ مزاحمی در داخل و خارج وجود نباشده باشد حتی اگر دین براندازی شود، تفکر مردم کوفه بود.

 

ایشان ادامه داد: روزی که امیرالمؤمنین به شهادت رسیدند و مردم کوفه سراغ امام حسن (علیه‌السلام) رفتند که با ایشان بیعت کنند، فرمودند ابتدا باید ریشه ظلم و ستم براندازی شود، بعد دیدند اگر بخواهند با امام حسن (علیه‌السلام) بیعت کنند، حکومت او یعنی عدل علی و هر روز ممکن است یک قداره کش در مقابل آنان سر بلند کند، پس معاویه را انتخاب کردند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری به جنایت‌های معاویه و حاکمان کوفه نسبت به مردم اشاره و تصریح کرد: معاویه در مدت 20 سال، 3 نفر را بر مردم کوفه مسلط کرد، نفر اول «بصربن ارطاد» فردی خون‌ریز و جنایت‌کار که برای براندازی آثار شیعیان علی در کوفه، آدمکشی راه انداخت به‌گونه‌ای که تمام قبایل عراق به معاویه اعتراض کردند، بعد از او «مغیره بن شعبه» آمد، فردی مزور، شیطان و ناپاک که همه مظالم قبلی را با فتنه و توطئه علیه مردم کوفه اجرا می‌کرد، مردم در ظاهر چهره خندان و آرامی بالای سر خود می‌دیدند اما در عمل، بچه‌هایشان را کشته و زندگی خود را خاک و خاکستر می‌دیدند؛ نفر سوم، «زیاد بن ابیه» ملعون بود، کسی که با مدیریت اقتصادی خود، مردم را به صلابه کشیده و به انواع گرسنگی‌ها مبتلا کرده بود.

 

12 هزار نامه برای زندگی راحت

 

ایشان گفت: مردم کوفه برای این که زندگی کنند، 12 هزار نامه نوشتند نه برای این که اسلام حاکم شود و سنت رسول‌الله بر سر مردم باشد، آنان گفتند امام حسین قیام کند، مگر لقمه‌ای نان به دست بیاورند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: عبیدالله بن زیاد رؤسای قبایل را فراخواند، گفت مگر نمی‌خواهید زندگی کنید؟ لشکر شام که به کوفه برسد، همه شما و سپاه حسین را می‌کشد و زندگی بازماندگان شما به مراتب سخت‌تر خواهد بود، اگر زندگی راحت می‌خواهید، باید ثابت کنید با حسین نیستید.

 

ایشان خاطرنشان کرد: مردم کوفه باید نشان می‌دادند با حسین (علیه‌السلام) نیستند و تنها راه، مشارکت با عمر سعد در کشتن حسین (علیه‌السلام) بود، این 120 هزار نفر سپاه عمر سعد از شام نیامدند، همین مردم کوفه بودند که از قبایل و روستاهای کوفه خود را به کربلا رساندند تا ثابت کنند با حسین (علیه‌السلام) نیستند.

 

امام جمعه مشهد با بیان این‌که مردم آن روز کوفه اصلأ انسان نبودند که بخواهند عهدشکن باشند، گفت: اصلأ قصه به پیمان‌شکنی و نقض عهد نمی‌رسید که بگوییم مردم بی‌وفا و عهد شکنی هستند، این‌ها انسان و بشر نبودند، کسی که اینگونه به فکر خوردن و راحت زندگی کردن است، گوسفندی است که به دنبال محل چرا می‌گردد.

 

ایشان افزود: کسی انسان است که می‌گوید می‌خواهم آقا و بزرگ باشم، می‌خواهم سرنوشتم را خودم رقم بزنم و یک سگ یانکی از آن طرف دنیا برای من تصمیم نگیرد، این‌که می‌گوییم «ما اهل کوفه نیستیم»، یعنی ما انسان و آقاییم، سرنوشتمان دست خودمان است و می‌خواهیم مقدراتمان را خودمان به دست بگیریم، حجت امام زمان را به‌عنوان ولی امر انتخاب کردیم و تا آخرین قطره خون پایش می‌ایستیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی