۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

 

اصلاح یک ابزار دارد و ابزار تحقق اصلاح در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر است

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در جمع طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی به عنوان «اصحاب معروف»، با بیان این‌که امیدوارم همه حرکت‌های ارزشمندی که در اجرای این فریضه الهی به جا آوردید، مایه رضایت سیدالشهدا، امام قهرمان آفرین امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد، اظهار کرد: کار بزرگی انجام می‌دهید که نتیجه آن در جامعه دیده می‌شود.

 

ایشان با بیان این‌که اساس نهضت سیدالشهدا(علیه السلا)، طلب اصلاح برای امت بوده است، ادامه داد: طلب اصلاح یعنی اقدام برای اصلاح نه اصلاح کردن؛ امام حسین (علیه‌السلام) حدود را مشخص می‌کنند که ما موظف به اصلاح جامعه نیستیم بلکه موظف به طلب اصلاح برای جامعه هستیم، یعنی هر حرکتی که مصلحانه و در خط اصلاح جامعه است را باید انجام دهیم.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که ما مأمور به نتیجه نیستیم، یادآور شد: اصلاح یک ابزار دارد و ابزار تحقق اصلاح در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر است؛ اگر کسی مدعی اصلاح شد و منکرات شرعیه را نهی نکرد، قصد اصلاح ندارد و منافق است.

 

ایشان خاطرنشان کرد: بسیاری افراد خود را به عنوان مصلح معرفی می‌کنند؛ خداوند نیز در قرآن می‌فرماید «افرادی ادعا می‌کنند اصلاح‌گر هستند اما مفسد هستند»، غیر از آمر به معروف و ناهی از منکر، هرکه ادعا کرد اصلاح‌گر است، دروغ گفته است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: رفتار حضرت، حوزه امر به معروف و نهی از منکر را مشخص می‌کند، یعنی اگر فعل حرامی دیدیم، فرد را نفی کنیم و بگوییم این کار را نکن؛ آیا حوزه آن تنها در محرمات شرعی است? خیر، در درجه اول، حوزه اصول اعتقادی و اجتماعی است.

 

ایشان اضافه کرد: وقتی حضرت می‌گویند «من برای امر به معروف و نهی از منکر بلند شدم»، حرکت اول را انجام می‌دهند و خود را در مقابل دشمن قرار می‌دهند؛ امر به معروف و نهی از منکر اقتضا می‌کند هرجا و در هر قسمتی فساد دیدید، در مقابل آن جریان قیام کنید.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که قیام سیدالشهدا مسلحانه نبود بلکه برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند، گفت: اگر ایشان بنای حرکت نظامی داشتند، نخبگان سیاسی و قدرت‌های نظامی را از همراهی با خود منع نمی‌کردند و با خانواده حرکت نمی‌کردند.

 

ایشان، امر به معروف و نهی از منکر را دارای دو مرحله دانست و افزود: مرحله اول امر به معروف و نهی از منکرشان برای مردم بود، مردم زمینه داشتند که چنین ظلمی بر آنان حاکم شود و ظلم را پذیرفتند، قیام کردند تا مردم بدانند حتی به قیمت جانشان باید در مقابل ظلم ظالم ایستاد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی، مخاطب دومین مرحله امر به معروف و نهی از منکر را جریان حاکم خواند و اظهار کرد: جریان حاکم، هدف دومین مرحله امر به معروف و نهی از منکر است که دست از ظلم بردارد؛ امام خمینی نیز حکومت ستمشاهی را ۱۵ سال به اصلاح دعوت کردند و به مردم اجازه دست به سلاح بردن ندادند، ایشان در سخنرانی‌هایشان فریاد می‌زدند «ای شاه به فریاد خودت برس» امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند، زمانی مردم دست به سلاح بردند که نظام سقوط کرد.

 

ایشان با بیان این‌که قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) نشان داد برای ادای این وظیفه، هیچ مرزی وجود ندارد، تصریح کرد: برای امر به معروف و نهی از منکر باید هم شرایطش وجود داشته باشد و هم مطابق اصول عمل شود، بدون امر به معروف و نهی از منکر توفیق بندگی خدا را پیدا نمی‌کنیم، وقتی باورمندی خدا برای ما محور شد، می‌شویم بنده خدا.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی