۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

 

نماز عید قربان ـ مسؤولان باید با جهاد بیشتر و حرکت‌های جهادی قوی‌تر به میدان بیایند و مشکلات را حل کنند؛ تنها آمار دادن، رقم دادن و گزارش دادن مشکلی را حل نمی‌کند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در خطبه دوم نماز عید سعید قربان در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به اعمال روز عید قربان، اظهار کرد: اعمال روز عید قربان در مناسک حج، سه عمل است؛ اول رمی جمره عقبه، دوم قربانی کردن و سوم، سر تراشیدن یا تقصیر کردن و از احرام خارج شدن؛ در بین جمرات سه‌گانه، عمل اول امروز، رمی جمره عقبه س، عرب‌ها رمی جمره عقبه را میگویند «الشیطان الکبیر»، این جمرات سه‌گانه نماد حرکت حضرت ابراهیم خلیل الرحمان است در مقابل ترد شیطان و برائت از شیطان.

 

ایشان ادامه داد: وقتی به ابراهیم در شکل خواب وحی نازل شد و به فرزندش گفت «ای پسرم خواب دیدم من تو را ذبح می‌کنم»، جواب اسماعیل این بود که «پدر، آنچه به فرمان داده شدی، عمل کن»، از نظر اسماعیل، خواب ابراهیم وحی الهی و دستور الهی بود؛ آن‌قدر مسئله قطعی و یقینی بود که اسماعیل نمی‌گوید تعبیر خوابت چیست، می‌گوید «یا ابت افعل ما تومر»، بابا آنی که به تو فرمان دادند عمل کن.

 

سه نقطه تلاش شیطان برای وسوسه ابراهیم

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که پدر و پسر تسلیم فرمان خدا بودند، خاطرنشان کرد: گذشته از شخص ابراهیم، از نظر اسماعیل به‌عنوان یک جوان متدین وابسته به وحی و اعتقاد به نبودت، این خواب وحی و فرمان الهی است؛ پدر و پسر تسلیم در برابر فرمان خدا آماده اجرای امر الهی در سرزمین منا در نقطه معبود هستند، به آن نقطه راه افتادند، شیطان در جمره اولا برای ابراهیم مجسم شد، خواست او را مانع بشود، ابراهیم او را رجم کرد، سنگ بارانش کرد و شیطان را ترد کرد و آمد.

 

ایشان به تشریح چرایی نام‌گذاری «جمره عقبه» پرداخت و افزود: برای مرتبه دوم در جمره وسطی، شیطان برای ابراهیم مجسم شد و خواست او را از اجرای فرمان خدا باز بدارد، با رجم حضرت ابراهیم و ترد او روبرو شد تا رسید به جمره عقبه، علت این‌که می‌گویند جمره عقبه، به خاطر این‌که این جمره در انتهای گردنه‌ای است که عرب‌ها آن را عقبه می‌گویند، به آنجا که رسید، که تقریباً قسمت آخر سرزمین مناست و باید اسماعیل در این نقطه قربانی بشود، باز شیطان با اصرار بیشتر مجسم شد، در جمره عقبه هم ابراهیم رو را رجم کرد.

 

جمره عقبه، نمادی برای زندگی

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: فاصله بین جمره اولا و عقبه، حدود یک کیلومتر شاید هم کمتر است، در این فاصله کوتاه، شیطان سه مرتبه سراغ ابراهیم و اسماعیل آمد، آیا در این سه بار، تنها آنان را وسوسه و تبلیغ کرد که به اجرای امر الهی اقدام نکنند؟ نه! هر دفعه که شیطان برای ابراهیم و اسماعیل مجسم می‌شد، با یک شگرد خاص، با یک قیافه مخصوص برنامه ویژه به سراغ آنان می‌آمد، برنامه اول اثر نکرد، نقشه و شگرد اول به نتیجه نرسید، شیطان در مرحله دوم و در شگرد دوم وارد شد برای این‌که ابراهیم و اسماعیل را مانع شود، این هم نگرفت و در مرحله آخر، تمام نقشه‌ها، برنامه‌ها و شگردهایی که شیطان از روز خلقت عالم تا آن روز تجربه کرده بود، در این جمره عقبه همه این‌ها را به کار برد تا ابراهیم و اسماعیل را از فرمان خدا منصرف کند، با رمی و رجم این دو بنده موحد پروردگار روبرو شد.

 

امام جمعه مشهد مقدس، جمره عقبه را نمادی برای جریان زندگی امروز دانست و گفت: این نماد به ما نشان می‌دهد شیطان و شیاطین انسی در عرصه زندگی ما مخصوصاً در جریان زندگی اجتماعی ما، جمره عقبه، آن آخرین مرحله‌ای که ظهور و بروز دارند، جایی است که کاری‌ترین شگرد خود را به کار می‌برند و اگر این جمره عقبه را رد کردیم، شیطان را راندیم، ترد و ناامید کردیم، دیگر برای همیشه از شگردهای شیطانی این شیطان نجات پیدا کردیم.

 

در جنگ پایانی مقابله با شیطان کبیر هستیم

 

ایشان یادآور شد:40 سال از این انقلاب می‌گذرد، شیطان کبیر، آمریکای ملعون سه شگرد برای ما اجرا کرد، جمره اولا جنگ بود، 8 سال دفاع مقدس با وسوسه‌های این شیطان و به‌وسیله عامل مزدورش، صدام کافر بر ما تحمیل شد و هشت سال دفاع، مردم ما، جوانان، مردان و زنان ما با پایمردی قهرمانانه ایستادند و دشمن را شکست دادند و شیطان را رجم کردند.

 

تهاجم اقتصادی، جمره عقبه در مقابل آمریکا

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: جمره وسطا، فتنه‌هایی بود که امریکا در این دوران و پهنه 40 ساله در کشور ما ایجاد کرد، هرزمان با یک فتنه موجی در کشور به وجود آورد اما همه فتنه‌ها را مقاومانه پشت سر گذاشتیم و شیطان کبیر، امریکای ملعون رجم و لعن شد، این جمره عقبه است یعنی حمله اقتصادی، تهاجم اقتصادی، این‌که سفره و معیشت مردم ما را هدف قرار داده، این جمره عقبه است، اگر این گردنه را رد کنیم و از این پیچ بگذریم، برای همیشه از شرور این شیطان کبیر خلاص شدیم به این‌که او نابود شده و تمام نقشه و وجودش خاک و خاکستر شده است.

 

ایشان ادامه داد: مهم این است که این جمره عقبه را پشت سر بگذاریم، یعنی شما مرد و زن، نیروهای انقلابی و انقلاب گر با همه قدرت پشت سر مقام معظم رهبری و در شعاع رهنمودهای حکیمانه مقاومت بخش مقام ولایت بایستید، مقاومت کنید و این جمره را رد کنید؛ مسؤول کشور ما و عزیزان کارگزار ما با همه قدرت به سراغ فعالیت‌های مجاهدانه و فعالیت‌های جهادی بیایند، مشکلات را حل کنند و راه را برای مردم ما هموار کنند تا همه از این گردنه و جمره عقبه بگذریم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مسؤولان با حرکت جهادی، مردم را از گردنه مقابله با دشمن عبور دهند، خاطرنشان کرد: برادران و خواهران، اگر امروز کسی در این مملکت مسؤولیتی به عهده می‌گیرد، یعنی با حرکتی جهادی و برنامه انقلابی، مردم پایمرد مقاوم را از این جمره عقبه عبور دادن است، این معنای مسؤولیت پذیری و شرکت در کارگزاری نظام است نه این‌که بی‌تفاوت گوشه‌ای بنشیند و چشم به دست دشمن بدوزد، نه این‌که دروازه غرب و اروپا را نصب العین خود قرار دهد و بخواهد از راه تعاملات شیطانی بخواهد از جمره عقبه بگذریم، گیر می‌کنیم و شیطان بر ما مسلط شده و شکست می‌خوریم.

 

شاهد اقدام انقلابی از مسؤولان نیستیم

 

ایشان اظهار کرد: متأسفانه علی رقم این‌که این مسئله در شعاع و پرتو رهنمودهای حکیمانه رهبری توضیح داده و روشن شده و در همه وضعیت خاص امروز کشور، همه متوجه این مسائل و مشکلات هستند، ولی از کارگزاران و مسؤولان نظام، یک اقدام مؤثر جهادی مشاهده نمی‌کنیم؛ معیشت‌ها در همان شرایط است، به صرف این‌که چهارتا انبار احتکار را گرفتیم، تمام شد؟ اثری در وضع معیشت مردم به وجود نیامد، گرانی‌ها در همین وضع توسعه پیدا کرد، مردم هنوز در تأمین زندگی روزمره خود دچار مشکل‌اند و این مشکلات از سر راه مردم برداشته نشده.

 

ایشان ادامه داد: وقتی میگوییم این شگرد آخرین شیطان و جمره عقبه آمریکا است، باید با جهاد بیشتر و حرکت‌های جهادی عزیزان مسؤول ما قوی‌تر به میدان بیایند و مشکلات را حل کنند نه این‌که هر روز شاهد باشیم وضع زندگی ما به همان وضع روز قبل بلکه بدتر از روز قبل شده؛ تنها آمار دادن، رقم دادن و گزارش دادن مشکلی را حل نمی‌کند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که همه می‌گویند مشکلات کشور لاینحل نیست اما اقدامی نیز صورت نمی‌دهند، تصریح کرد: حرکت جهادی کجا بود؟ قیام و اقدام جهادی که مردم شب را بخوابند و امروز را ببینند، از دیروزشان وضعشان متفاوت شد و از مضیقه معیشتی و اقتصادی نجات پیدا کردند، همه هم می‌گویند مشکلات قابل‌حل است، مشکلات لاینحل نداریم و امروز قدرتمان در تمام ابعاد زندگی چه در شئون اقتصادی و امنیتی، قدرت رفاه آفرین و آرامش‌بخش بر ملت و مردم ما هست، چرا این قدرت به کار نمی‌افتد؟ چرا این مسؤولیت‌ها درست اجرا نمی‌شود؟ مردم وظیفه دارند از این جمره عقبه بگذرند و مسؤولان وظیفه دارند مردم را از این جمره عبور دهند، به چنگ شیطان کبیر و ازناب اروپایی‌اش این مردم را گرفتار نکنند، انگلیس، فرانسه و آلمان با امریکا در جنایت و خیانت در طول تاریخ استعماری هیچ تفاوتی نداشتند بلکه این‌ها جاده‌صاف‌کن آنان بودند، ما به چه چشم داریم؟ به چه دل بستیم؟

 

ایشان ادامه داد: امیدواریم عزیزان مسؤول ما با احساس قوی‌تر نسبت به مسؤولیت نه‌تنها در برابر مردم، نه‌تنها در برابر خون شهدا، به یک احساس مسؤولیت نسبت به ساحت ولایتمدار بقیه‌الله و در برابر خدا حرکت عظیم‌تری انجام دهند و قیام جهادی قابل‌توجهی را به جا آورند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی