۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

 

خطبه دوم ـ مسؤولان متدین و کارگزاران مؤمن این نظام، این فکر غلط مصدق بود که به قیمت ربع قرن اسارت این ملت تمام شد که بدون ارتباط با قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم، این پندار غلط را از سر خودتان بیرون کنید.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 26 مرداد ماه مشهد در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد 1332، اظهار کرد: معمولأ در روزهای آخر مرداد هر سال، جریان 28 مرداد در اذهان تداعی می‌کند، جریان 28 مرداد برای ما دو نقطه عبرت‌آموز دارد؛ نقطه اول این‌که بعد از قرن‌ها در حاکمیت‌های استبدادی و استعماری در دوران قاجار و رضاخانی، کشور فاقد یک نظام مردمی بود و مردم خودشان برای خودشان تصمیم نمی‌گرفتند.

 

ایشان ادامه داد: در سال 1330 با نهضتی که از یک شخصیت برجسته روحانی و دینی، مرحوم آیت‌الله کاشانی با هماهنگی با حبهه ملی و نهضت آزادی تشکیل شد، یک حکومت مردمی به وجود آمد به‌عنوان حکومت ملی که خود مردم این حکومت را ایجاد کردند و این حکومت به مدت دو سال ادامه داشت.

 

نقاط عبرت‌آموز حکومت ملی دهه 30

 

امام جمعه مشهد مقدس به نقاط عبرت‌آموز دولت دهه 30 شمسی در ایران اشاره کرد و گفت: این حکومت دو نقطه عبرت داشت، جریان های ملی که با نهضت دینی یک روحانی هماهنگ شدند، اعتقاد به دین نداشتند و دین را قبول نداشتند، می خواستند از دین به عنوان یک ابزار قدرت استفاده کنند، در همان بهبوبه ای که این دولت و حکومت تشکیل شده بود، در جراید و مجلاتشان، علیه مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو مقاله می نوشتند، علیه مرحوم شهید شیخ فضل الله نوری دشنام می دادند و به مشائر روحانیت و ارزش های دین توهین می کردند، این ها از دین می خواستند از دین به عنوان یک قدرت استفاده کنند، به دین اعتقاد نداشتند و چون اعتقاد نداشتند، نتوانستند پای دین در ادامه استقلال کشور بایستند و شکست خوردند، این یک عبرت است که اگر کسی به سراغ دین آمد در سیاست، سیاست فرع دین است نه دین ابزار سیاست، به عنوان تکلیف دینی و شرعی باید وارد عرصه سیاست بشود نه این که بخواهد دین را در عرصه سیاست ابزار کند.

 

تلاش ملی‌گرایان برای کنار زدن دین از انقلاب

 

ایشان افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب نیز متأسفانه ملی‌گراها همین انحراف را داشتند که دین‌داری مردم آن‌ها را عقب زد؛ خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌فرمودند در یک جلسه شورای انقلاب، آقای مهندس بازرگان گفت «آقایان علما شما قیام کردید، مبارزه کردید، نظام ستمشاهی را ساقط کردید و قدرت به دست مردم افتاد، برگردید به مسجدها، حسینیه‌ها، منبر و روضه بروید، نماز جماعتتان را بخوانید، مردم را هدایت کنید و مملکت را بدهید ما اداره کنیم».

 

ایشان افزود: مرحوم آیت‌الله مهدوی هم جواب دادند «آقای مهندس بازرگان، آن روزی که مبارزه می‌کردیم شما آمدید در مسجد مرحوم آیت‌الله طالقانی به‌عنوان سخنران و آیت‌الله طالقانی از همه علمای تهران دعوت کردند که پای سخنرانی شما بیایند، ما توانستیم و نظام ستمشاهی را ساقط کردیم، حالا می‌خواهیم این حکومت را تشکیل دهیم، حالا می‌گویید اسلام سیاست و اقتصاد ندارد؟» این تجربه را برای بار سوم تکرار نمی‌کنیم؛ گفتند یک بار تجربه ما در انقلاب مشروطیت بود که به دست شما دادیم، اسلام را کنار زدید، در نهضت ملی نیز از اسلام دست کشیدید و با آمریکا دست دادید، برای بار سوم این کار را نمی‌کنیم، این عبرت جریان 28 مرداد.

 

تجربه شکست وابستگی به قدرت خارجی

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این که اروپا و آمریکا در دشمنی با ایران تفاوتی ندارند، یادآور شد: نکته دوم عبرت این که روزی که با انگلیس‌ها مبارزه کردند تا نفت را ملی کنند و سرمایه در دست خود مردم باشد، مصدق که فکر کرد بدون وابستگی به قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم، بر حسب این اشتباه بزرگ آمد با آمریکایی‌ها دست داد و آنان را وارد کشور کرد، نمی‌دانست آمریکا و انگلیس هردو یک جنس‌اند، هر دو شیطان‌اند و هر دو عامل شیطان، آمریکایی‌ها را ایشان آورد و نتیجه‌اش را دیدید.

 

ایشان تصریح کرد: برادران و خواهران، آمریکا هم‌پیمان نمی‌خواهد، آمریکا نوکر می‌خواهد، آمریکا که آمد دید امر دایر بین مصدق و شاه است، به ماجرا ورود کرد، مصدق را کنار زدند، دولت ملی را ساقط کردند و یک ربع قرن، 25 سال این ملت بدبخت، خودشان، ناموسشان، جانسان و مالشان را در اسارت چکمه پوشان مستشاران آمریکایی در این مملکت درآوردند، این عبرت دوم 28 مرداد.

 

مسؤولان از عبرت تاریخی اعتماد به دشمن درس بگیرند

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به مسؤولان و کارگزاران نظام، گفت: برادران و خواهران، مسؤولان متدین و کارگزاران مؤمن این نظام، این فکر غلط مصدق بود که به قیمت ربع قرن اسارت این ملت تمام شد که بدون ارتباط با قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم، این پندار غلط را از سر خودتان بیرون کنید، اگر بنا شد آمریکا نباشد، اروپا هم نباید باشد.

 

ایشان خاطرنشان کرد: این را بدانید، این ضربت را خوردیم و 25 سال مردم ما اسیر شدند، این همه خون و جان دادند تا از این اسارت نجات پیدا کردند، شما می‌خواهید با اروپایی که یک عضوش انگلیس، فرانسه و آلمان، آلمانی که سلاح شیمیایی به دست صدام داد و عزیزان جانباز شیمیایی ما هنوز در این کشورند، انگلیسی که با همه جنایتگری‌ها، 200 سال جز جنایت و ظلم در کشور ما روا نداشته، تنها مسئله کشتار در جنگ نبود، انگلیس در سال 1298، 2 سال قبل از روی کار آمدن رضاخان ملعون، شاید به اندازه 10 جنگ جهانی اول، مردم ما را از گرسنگی و قحطی کشتند، شما می‌خواهید با این‌ها دست بدهید، حالا که آمریکا نشد، با این‌ها رفیق شوید و برجام را ادامه دهید؟

 

آیت‌الله علم‌الله به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با اقشار مختلف مردم اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری چند روز قبل صریحأ این فرمایش را فرمودند «آقای رئیس جمهور هم اعتراف کرد که اگر محدودیت‌های شما نبود، امتیازات بیشتری می‌دادیم»، اگر مقام معظم رهبری وسط نبودند و مانع نمی‌شدند، به همین برجام ورشکست شده بلای این مملکت، این دولتی‌ها بیشتر امتیاز می‌دادند به اقرار آقای رئیس جمهوری، چشم باز کردند آمریکا زد زیر حساب، صدها سانتریفیوژ ما آهن پاره شد، چاله آب سنگین ما پر از سیمان شد و برای ما این ماند، آمریکا هم چنین کرد؛ خود آقای رئیس جمهور اعتراف کرد اگر محدودیت‌های شما نبود، بیشتر از این‌ها مملکت را می‌دادیم می‌رفت.

 

به جای فکر دست دادن با دشمن، مشکل مردم را حل کنید

 

ایشان اظهار کرد: با این وضعیت آمدیم و روی این مسئله ایستادیم؟ به جای این حرف بنشینید فکر کنید مردم را از چنگال مضیقه معیشتی نجات دهید، یک مشت افراد سودجو راه نیفتند از موقعیت اقتصادی کشور سوءاستفاده کنند، بدزدند، ببرند و بخورند و دستگاه‌های اجرایی ما به آنان کار نداشته باشند، درگیر این باشیم که آمریکا نشد، انگلیس، فرانسه و آلمان؛ فرانسه در گذشته تاریخ و این چند سال با ما چه کرده؟ هواپیماهای بعثی صدام نبود به قیمت‌های ارزان؟ مگر انگلیس‌ها انقدر فساد نکردند از اول انقلاب تا الان؟ بیاییم به‌عنوان سرسخت ترین دشمنانمان، آن دشمن که زیر حساب زد، با این‌ها شروع کنیم، این واقعأ عقل و فکر است؟

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم عزیزان ما متوجه شوند وقتی مقام معظم رهبری با این صراحت می‌گویند در همین مقدار که جلو رفتیم و اجازه دادیم، اشتباه کردیم و می‌گویند اگر به خطوط قرمز من عمل کرده بودند، اینقدر گرفتار نمی‌شدیم، عمل نکردیم و ضربه‌اش را خوردیم، برگردیم و نسبت به وضعیت الان، با رهبری با یک اخلاص هماهنگ کنیم نه این که در داخل کشور معیشت و چرخ زندگی مردم را طوری بچرخوانیم که رهبری در فشار داخلی قرار بگیرد، بعد هم بگوییم شما در این فشار چه می‌گویید، هرچه می‌گویید عمل کنیم؛ این واقعیت خیانت و جنایت است و درست نیست، برخورد خالصانه و مهربانانه با خدا، پیغمبر و امام زمان نیست، بیایید با همه قدرت مشکلات مردم را حل کنید و رهبری هر رهنمودی دارند پایش بایستید و عمل کنید.

 

چهار سال است رهبری می‌گویند اقتصاد مقاومتی و به‌اندازه یک دهم آن در کشور اجرا نشده؛ از 28 مرداد عبرت بگیریم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی