۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

 

روز خبرنگار ـ نقش عظیم خبرنگار، مشارکت در تصمیم‌گیری است، خبر برای عناصری که مدیریت جامعه را در دست دارند و عناصر مؤثر در زندگی اجتماعی مردم هستند، تصمیم‌ساز است.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در نشست صمیمی با مدیران، خبرنگاران و اصحاب رسانه خراسان رضوی به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز به خبرنگاران و اهالی رسانه، اظهار کرد: ایام پرفضیلت متعلق به قشر جهادگر فرهنگی جامعه، روز خبرنگاران را به محضر مقدس شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و موقعیت مؤثر و ارزشمند شما را نیز گرامی می‌داریم به‌خصوص نسبت به ساحت مقدس دو عزیز ایثارگر این عرصه، شهید صارمی و شهید خزائی عرض احترام داریم.

 

ایشان ادامه داد: در شرایط امروز که موج رسانه علیه اسلام و نظام است، شما جبهه مقدم دفاع از نظام و انقلاب را تشکیل داده‌اید.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: دنیای امروز که عصر ارتباطات است و توسعه قدرت را در توسعه ارتباطات می‌بیند، خبر و خبرنگاری به‌عنوان یک جریان مؤثر و عظیم در کشاکش قدرت و حاکمیت‌های مسلط بر جهان قرار گرفته است و از این زاویه به خبر، خبرنگاری و رسانه نگاه می‌شود اما در دیدگاه اسلام، محور خبر و عمق اثرگذاری خبرنگار در جهت دیگری است.

 

خبرنگاری شغل پیامبران

 

ایشان با بیان این‌که خبرنگاری در امتداد شغل انبیا است، خاطرنشان کرد: شغل اصلی پیامبران الهی خبرنگاری بود و رسالت پیامبری‌شان در جنبه خبرنگاری آنان صورت می‌گرفت، پیامبران خبر را از خدا به خلق می‌رساندند و رسالت هدایتی خود را اجرا می‌کردند، قداست این شغل به اندازه‌ای است که عزیزان شاغل در آن همکاران انبیا الهی هستند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: علی‌رقم این که دنیا بر اساس مبانی ماده پرستی با این قداست و رسالت عظیم، تعامل قدرت و ثروت دارد، اسلام نگاه دیگری به این قشر ارائه کرده است؛ آیه‌ای وجود دارد به بخش اول آیه توجه می‌شود و به بخش دوم که بخش اصلی آیه است، کمتر توجه می‌شود، در سوره مبارکه حجرات می‌فرماید «...إِن جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا...»، اگر فاسقی خبری برای شما آورد، تحقیق و بررسی کنید در حالی که نکته مهم مربوط به بقیه آیه است «...أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»، اگر به جریان خبر اهمیت داده نشود، با قومی از روی جهالت و ناآگهی مواجه می‌شوید و نسبت به نوع برخورد خود پشیمان خواهید شد.

 

نقش خبرنگار، مشارکت در تصمیم سازی و تصمیم گیری است

 

ایشان تصریح کرد: نقش عظیم خبرنگار، مشارکت در تصمیم‌گیری است، خبر برای عناصری که مدیریت جامعه را در دست دارند و عناصر مؤثر در زندگی اجتماعی مردم هستند، تصمیم‌ساز است، قرآن بررسی خبر را واجب می‌کند، این یعنی خبر جریان اثرگذار در تصمیم‌گیری است؛ در منطق ما، مهم‌ترین منطق خبر و شخصیت امین خبرنگار، شرکت در تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز بودن خبرنگار است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری به نقش خبرنگاران جنگ به خصوص شهید خزائی اشاره کرد و گفت: اگر نقشی که شهید خزائی در انعکاس خبر جبهه دفاع از حرم در رسانه‌های کشور و انعکاس این خبر در رسانه‌های دنیا را ارزیابی کنیم، با مجاهدت شهیدی که پشت تانک نشسته یا سلاحی به دست داشت، این مجاهدت که زیر باران آتش دشمن جلو برود تا منظره دفاع را منعکس و جهانی کند، بسیار بالاتر است.

 

ایشان افزود: در هر شغلی، هم حرام، حلال، هم واجب و هم مستحب وجود دارد، خطرناک‌ترین شغل‌ها، شغلی است که در آن حرام زیاد داریم، با موقعیتی که خدا برای خبر و خبرنگار مهیا کرده است، اگر بخواهیم شغل خبرنگاری را تعریف کنیم، از شغل‌های خطرناک است زیرا یک خبر باعث تصمیم‌سازی در سرنوشت اجتماعی مردم می‌شود که اگر به صورت غلط انجام شود، جامعه‌ای را بدبخت می کند؛ گاهی یک خبر سبب شده جریان حرکتی مردمی عوض شود در حالی که خبر ناحق بوده است.

 

خبر تبدیل به ابزار توسعه قدرت و ثروت شده

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: چیزی که جریان خبر را به این خطر نزدیک‌تر می‌کند، این است که خبر، ابزار تعامل و توسعه قدرت و ثروت شده است، قدرت‌مداران ماده‌پرست جهان، اولین کارشان استخدام خبرنگار و خبر است، افراد چپاولگر دنیا که میخواهند به ثروت‌های بادآورده کلان برسند، اول سراغ خبر و خبرنگار می‌روند.

 

ایشان، ارتکاب گناه‌های اجتماعی را سخت‌تر از گناه‌های فردی دانست و خاطرنشان کرد: آدم دو نوع گناه مرتکب می‌شود، یک گناه مربوط به خودش است و گناه دیگری، سرنوشت یک فرد و جامعه را با خاک یکسان می‌کند، عقوبت این گناه تنها در آخرت نیست بلکه باید هم عقوبت دنیایی و هم عقوبت اخروی بدهد، چنین فردی در همین دنیا به ذلت می‌افتد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که وقتی یک شایعه پخش می‌شود و یک خبرنگار نیز آن شایعه را در خبر خود منتشر می‌کند، آن فرد به کلی ساقط می‌شود، تصریح کرد: از پخش شایعات و تقطیع صحبت‌هایم راضی نیستم اما از طرف دیگر، راضی نیستم خدا به خاطر من کسی را عذاب کند.

 

 

در ادامه این نشست، آیت‌الله علم‌الهدی در پاسخ به دغدغه‌ها و مطالب مطرح شده توسط خبرنگاران و اصحاب رسانه، به دیدار سال گذشته خود با آنان اشاره کرد و گفت: سال گذشته که خدمت دوستان بودیم، مسئله بیمه را مطرح فرمودید و بنده نیز دنبالش رفتم؛ حرف دوستان این است که دو جور بیمه داریم، یک بیمه خودفرمایی است که می‌توانند خودشان اقدام کنند اما یک بیمه تشکیلاتی است که یک مجموعه باید آنان را بیمه کند.

 

ایشان ادامه داد: افراد یا وابسته به یک نهاد و خبرگزاری هستند که آنان این کار را می‌کنند، اما پیشنهاد می‌کنم خبرنگارانی که آزادانه فعالیت می‌کنند، در یک اتحادیه طرحی مشخص برای بیمه مبتنی بر مقررات بیمه بدهید که بنده نیز در خدمت دوستان هستم، این طرح را در مشهد شروع کنید.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: عزیزان در بسیج رسانه یا مجموعه‌های دیگر، طرحی برای بیمه خبرنگاران آزاد ایجاد کنند تا بیمه شوند.

 

امنیت کاری خبرنگار

 

ایشان با بیان این‌که خبرنگاری مثل کار طلبگی است، خاطرنشان کرد: کار خبرنگاری باید بگیرد، هرچه بیشتر کارش بگیرد، افراد بیشتری به کار او اهمیت می‌دهند، بسیاری از همکاران شما، عزیزانی هستند که مهم‌ترین و قدرتمندترین جریان‌های کشور به وسایل مختلف می‌خواهند با آن رسانه و آقای خبرنگار ارتباط برقرار کنند، مقداری از امنیت شغلی مربوط به هنر شما و مقداری به انسجام صنفی شماست؛ هرچه انسجام صنفی و وحدت صنفی شما بیشتر باشد، امنیت شغلی شما افزایش پیدا می‌کند.

 

ایشان افزود: خواه ناخواه کار شما، کاری است که در کشور و جامعه بازار دارد و این بازار، تمام عظمت و اهمیت شما را تأمین می‌کند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به مسئله حمایت از خبرنگاران اشاره کرد و گفت: باید طرحی داشته باشید و با نمایندگان مجلس تصمیم بگیرید، بنده نیز در خدمت شما هستم؛ مسائل باید به سمت قانون مطبوعات برود و در خصوص مصونیت خبرنگاری قانون داشته باشیم، قانون مصونیت خبرنگار باید تصویب شود که اگر خبرنگار راجع به بنده خبری نقل کرد، اگر دروغ بود بتوانم پیگیری کنم اما اگر خبر درست بود و من خوشم نیامد، نتوانم پیگیری کنم.

 

به شورای رسانه‌ای مشهد نیاز داریم

 

ایشان با بیان این‌که به شورای رسانه احتیاج داریم، اظهار کرد: مشهد به‌عنوان قطب رسانه، شاید برجسته‌ترین نقطه کشور باشد، استانی مثل خراسان رضوی نداریم که صاحب چنین قدرت رسانه‌ای باشد؛ با موقعیت رسانه‌ما، باید شورای رسانه‌ای مخصوص مشهد تشکیل شود، اگر این شورا تشکیل شود، بسیاری از آفات در تصمیم‌گیری‌ها اصلاح شده و انسجام‌های خبری و رسانه‌ای در شهر ایجاد می‌شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا، وقتی مسئله عکاسی از مناظر و مراسم‌های سیاسی به وجود می‌آید، بحث سر، شانه و کمر مردم مطرح نیست؛ روزی که امام راحل از پاریس تشریف آوردند، شهید آیت‌الله دکتر مفتح گفتند همه برنامه‌ها خوب پیش رفت اما آنچه برنامه‌ها را بهم زد، عکاسان بودند!

 

ایشان افزود: این عکاسان که از سراسر دنیا هم آمده بودند، نه نرده، نه سر و نه شانه مردم را می‌شناختند، در حرکات مختلف امام، پایین آمدن و نشستن یا در تمام برنامه‌ها، برنامه‌های ما را بهم می‌زدند؛ این مختصات کار، حرفه و فن شماست که امکانات و تجهیزات را فراهم کنید که کارها را خوب انجام دهید.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به برخی سوءاستفاده‌ها از عکس و جایگاه عکاسی اشاره کرد و ادامه داد: کاربرد برخی عکس‌ها فرق می‌کند، ]به طور مثال[ من در حرم در مقابل ضریح نشستم، زیارت می‌کنم، در این حالت اجز و لابه دارد، ابتحال دارد، منِ 84 ساله در این حالات هستم، در حالات مختلف عکس برداشته می‌شود، گاهی یک عکس از بنده ممکن است برای یک جریان یک میلیارد ارزش داشته باشد تا روی آن جریان بسازد.

 

ایشان خاطرنشان کرد: آدم‌هایی که واقعأ مسئله‌دار هستند، عکس می‌گیرند و عکس را پخش می‌کنند؛ یک آقایی را اخیرأ بازداشت کردند که به اسم شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ساختمان، ساختمانی ساخته بود و چندین میلیارد اموال مردم را گرفته و قبل از فرار دستگیر شد؛ در دفترش، عکسی بزرگ با من بالای سرش زده بود، هرکس سراغ او می‌رفت نیز می‌گفت من با فلانی مرتبط هستم و من را هدایت می‌کند، این حرف‌ها را می‌زد و مردم نیز پول می‌دادند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: وقتی چنین چیزهایی وجود دارد، توقع دارید افراد روی عکس مراقبت و احتیاط به خرج ندهند؟ امروز هرکسی با یک موبایل عکاس است، مشکل دیگر این است که دوستان شما در بسیاری از مراسم و برنامه‌ها با موبایل عکس می‌گیرند، چه کسی می‌داند این عکاس، عکاس خبری است یا برای خودش عکس می‌گیرد؟ قبلأ عکاس تجهیزات و نشانی داشت که همه متوجه می‌شدند عکاس خبری است، امروز با یک موبایل عکس می‌گیرد، اینجا از کجا می‌توان متوجه شد عکاس خبری است؟

 

ایشان، راهکار حل این مشکلات را استفاده عکاسان از نشان یا لباسی مشخص دانست و گفت: عکاسان خبری با لباس یا نشان مخصوصی در مراسم حاضر شوند که همه بشناسند این فرد عکاس خبری است، وقتی با یک نشان مشخص شوند، دیگران نیز متوجه می‌شوند با عکاس خبری روبرو هستند.

 

تقسیم ائمه جمعه به سیاسی و اجتماعی درست نیست

 

آیت‌الله علم‌الهدی تقسیم ائمه جمعه به ائمه جمعه سیاسی و اجتماعی را رد کرد و اظهار کرد: هیچ نهادی چنین تقسیم‌بندی ندارد، این قصه از بیرون مدیریت می‌شود؛ رهبری در حدود سه سال پیش فرمودند امام جمعه، فرمانده قرارگاه فرهنگی هر شهر و استان است و توضیح دادند به دلیل حضور در شرایط نبرد فرهنگی از این اصطلاح استفاده کردند، در این شرایط، امام جمعه در حال جهاد و نبرد فرهنگی است.

 

ایشان یادآور شد: مبارزه محور انقلاب است و امام جمعه سرباز ایشان، سرباز باید در خط فرمانده حرکت کند، اگر بنا شد ما عنصر مبارزاتی نباشیم و در جبهه مبارزه نکنیم، دشمن ما را تسخیر می‌کند؛ رسالت اصلی امام جمعه این است که به‌عنوان یک سرباز وسط میدان بایستد و با هر انحراف و جریانی که در خط مقابله با نظام است، مبارزه کند که باید روش و سیره زندگی خودش نیز در شرایطی باشد که دیگران به عنوان الگوی آموزنده به او نگاه کنند.

 

مراقب باشید مدیریتتان نکنند

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مراقب باشید کسی نتواند شما را مدیریت کند، تصریح کرد: با برنامه آمدند تا امام جمعه‌ای که تمام قد ایستاده و با هیچ شگردی ازمیدان خارج نمی‌شود را از چشم بیندازند و برجستگی امامت جمعه را در چیز دیگری ببینند؛ برادر عزیز ما که مرد با اخلاص و انقلابی به تمام معناست، برای هماهنگی با مردم یک روز به استادیوم، سینما و غذاخوری دانشگاه می‌رود، حالا اگر یک روز این کار را نکرد، نمی‌خواهد تظاهر کند، بر حسب معاشرت اجتماعی این کار را کرده اما دستگاه‌های رسانه‌ای آن را برجسته و مدیریت می‌کنند، رسانه‌های ما نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند، برای این که مسئله مبارزه، انقلابی‌گری و استکبارستیزی را از یک تریبون جامعه بیندازند.

 

هویت مشهد زیارتی است

 

ایشان پیرامون موضوع هویت مشهد و تلاش برای تغییر آن، اظهار کرد: هویت مشهد برای ما به عنوان شهر زیارتی یک مسئله است که جریان قدرت و ثروتی می‌خواهد از وضعیت خاص مشهد در مسئله سرمایه‌گذاری و توسعه قدرت و ثروت خود استفاده کند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به ورود بیش از 30 میلیون زائر و بالغ بر 4 میلیون زائر خارجی به مشهد، خاطرنشان کرد: عده‌ای فکر کردند می‌توانند با این عدد زائر، کاسبی کنند که نیاز به سلسله سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تفریح، اقتصاد و گردشگری دارد، نتیجه آن این می‌شود که مشهد دیگر شهر زیارتی نیست و به شهر گردشگری تبدیل می‌شود؛ از قدیم می‌گفتند زائر و مجاور، به یک مشهدی بگوییم مجاور یا شهروند؟ این عبارات بار معنایی دارد، مجاور یعنی همسایه امام رضا که رعایت شئون همسایگی را می‌کند اما اگر شهروند شد، می‌خواهد در یک شهر زندگی کند که فرقی نمی‌کند چه جایی باشد و می‌خواهد از تمام امتیازات شهروندی استفاده کند.

 

پیشنهاد برای حل مشکل پدیده

 

ایشان افزود: همه خرابکاری‌هایی که علیه بنده انجام می‌شود، به دست همین جریانات قدرت و ثروت پشت پرده است؛ آقایی از سرمایه‌داران بزرگ است همه دستگاه گردشگری‌اش را به یک شرکت فروخته، می‌خواهد با همه سرمایه خود به مشهد بیاید و اینجا سرمایه‌گذاری کند، اینجا که نمی‌خواهد زائرسرا درست کند، برای استفاده از این ظرفیت زائر در شهر آمده.

 

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که فرهنگ مجاوری امام رضا باید محفوظ باشد، یادآور شد: در موضوع پدیده، هرچه التماس کردم که چنین جایی درست نکنید، بیایید در امکانات و دستگاه‌های خوبی که در حوزه صنعت و کشاورزی داریم سرمایه‌گذاری کنید، نپذیرفتند؛ به من می‌گویند به حل مشکل پدیده کمک کن، حاضرم همه کار برای حل این مشکل انجام بدهم اما در شرایطی که پدیده به قطب گردشگر سلامت در کشور تبدیل شود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به ظرفیت پزشکی و درمانی مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: همه امکانات را فراهم کرده و شهر شفا و درمان بسازید زیرا از همه کشورهای همسایه برای درمان به ایران می‌آیند، بسیاری از پزشکان نیز حاضرند در این شهر سرمایه‌گذاری کنند؛ طرحی نیز به وزارت بهداشت ارائه شده که آقای قاضی‌زاده موافقت کرده و گفته‌اند طرح خوبی است؛ اگر محقق شود، هم مشکل سهامداران حل می‌شود و هم این امکانات هدر نمی‌رود.

 

ایشان تأکید کرد: حقی که امام رضا به گردن همه ما و شما دارند این است که این شهر را برای امام رضا حفظ کنیم.

 

برای مشاهده گزارش تصویری دیدار به لینک اینجا مراجعه کنید

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی