۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

     

ما منکر معجزه تکنولوژی نیستیم اما جایگزینی جریان مدرن دیجیتال به جای سیستم سنتی کتاب و کتابخوانی ظلم به علم است. فرهنگ مقوله‌ای بسیار پراکنده است، نقش کتاب و کتابخانه در توسعه فرهنگ نقش اساسی است اگر با این فکر به‌دنبال ترویج و توسعه این فرهنگ باشیم قطعا به پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم رسید.

به گزارش Alamolhoda.com ، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با مدیران کتابخانه‌های عمومی استان خراسان‌رضوی در محل حسینیه و دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌‌رضوی اظهار داشت: با توجه به اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را می‌گذرانیم سزاوار است دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیشتر از پیش معرفی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز حجم سه میلیون و نیم نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان خراسان رضوی منهای کتابخانه آستان قدس و کتابخانه‌های وابسته به آن دستاورد عظیم علمی و فرهنگی این نظام و انقلاب را نشان می‌دهد. زمانی در این شهر دو کتابخانه بیشتر نبود اما امروز این تعداد به 200 باب کتابخانه رسیده است.

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد: کارگزاران کتابخانه‌ها عناصر فرزانه، ارزشمند، خلاق و تحصیلکرده هستند و این یکی از نمایش‌های شفاف دستاوردهای این انقلاب است.

وی با طرح این سوال که آیا وضعیت خاص کتاب و کتابخوانی ما پاسخگوی نیاز امروز ما هست یا خیر؟ تصریح کرد: اصل مسلطی است که می‌گوید هر نهاد فرهنگی که پویایی و توسعه خود را از دست بدهد و به روزمرگی دچار شود رو به سقوط می‌رود پس ما باید توسعه و پویایی داشته باشیم تا رو به زوال نرویم.

امام جمعه مشهدمقدس اظهار داشت: توسعه و پویایی سال به سال باید افزایش پیدا کند؛ مشکل امروز ما این است که مسئله کتاب با یک رقیب سرسخت و جدی به نام فضای دیجیتال روبه‌رو شده و متاسفانه توسعه و پویایی لوازم دیجیتالی در مقابل کتاب بیشتر است.ما با مسائل نوآوری‌های علم و ابزار مدرن دیجیتال در حرکت‌های فرهنگی و علمی مخالف نیستیم اما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که آن چیزی که با فطرت انسانی در عرصه فکر و اندیشیدن اُنس دارد، کتاب است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه این همان واقعیتی که امروز در جامعه علمی و فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته ادامه داد: جریان دیجیتال به رقابت جریان کتاب و کتابخوانی آمده و تا اندازه‌ای هم در این رقابت پیشی گرفته است؛ مغز انسان و استعداد فکری او با جریان دیجیتال مانوس نیست بلکه این چِشم، اُنسش با خط و قلم و کاغذ است.

وی تاکید کرد: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در رقابت نابرابر با یک رقیب گردن کلفت و سرسخت، رسالت شما عزیزان و کارشناسان متخصص این مسئله است که باید با پویایی و طرح ریزی و عملیاتی‌کردن آن‌ها در این جدال نابرابر سرافراز بیرون بیایید. تاکید مقام معظم رهبری در مسئله توسعه کتابخوانی و ترویج آن در جامعه حاکی از نقش رشد و توسعه علمی و فکری در جامعه دارد و ایشان پیشرفت و توسعه ما را در گرو اهمیت‌دادن به کتابخوانی دانسته‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان با بیان این مطلب که جریان دیجیتال در عرصه اندیشه‌ورزی جوابگو نیست، بیان کرد: ما منکر معجزه تکنولوژی نیستیم اما جایگزینی جریان مدرن دیجیتال به جای سیستم سنتی کتاب و کتابخوانی ظلم به علم است. فرهنگ مقوله‌ای بسیار پراکنده است، نقش کتاب و کتابخانه در توسعه فرهنگ نقش اساسی است اگر با این فکر به‌دنبال ترویج و توسعه این فرهنگ باشیم قطعا به پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم رسید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی