۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

     

تفسیر پیدایش احزاب را جریان طبیعی در جامعه دانسته‌اند که عده‌ای هوادار این نظریه یا برحسب احساسات یا برحسب اندیشه‌ای خاص یا بینش بوجود می‌آید و حزب تشکیل می‌‌شود. هم احزاب سیاسی و هم ادیان و مذاهب در حاشیه قدرت بوجود می‌آیند؛ گاهی نیز حزب در حاشیه دین و مذهب به وجود می‌آید تا کسب قدرت کند. این جریان دوم در جامعه ما خطرناک است.

 به گزارش Alamolhoda.com ، آیت‌الله علم‌الهدی شامگاه چهارشنبه در جلسه تفسیر هفتگی قرآن در مهدیه مشهد اظهار داشت: هفتاد و سومین آیه از آیات مهدویت آیه 37 سوره مبارکه مریم است در این آیه ابتدا خداوند جریان حضرت عیسی(ع) و میلاد ایشان در آیات قبل از آن مطرح و در این آیه شریفه درباره اینکه حضرت عیسی در گهواره به سخن درآمد و خودش را معرفی کرد را طرح کرده است.

وی افزود: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید قول حق در رابطه با عیسی چیزی است که ما گفتیم یعنی عیسی بدون پدر از زنی پاک و طاهره به دنیا آمد اما اعتقاد انحرافی زیادی در رابطه با این ماجرا شکل گرفته است.

علم‌الهدی تصریح کرد: مردم در رابطه با عیسی سه نظریه صادر کرده‌اند که منشا پیدایش آنها در منطقه شامات و در منطقه بیت لحم یعنی محل تولد حضرت عیسی(ع) رواج یافته است. نظریه اول که گروهی از مسیحیان که به یعقوبیه شهرت دارند آن را بسط داده‌اند گفته‌اند حضرت عیسی(ع) خداست و این خدا است که در چهره حضرت ظاهر گشته است. 

وی بیان کرد: گروه دوم نسطوریه بودند که قائل شدند بر اینکه حضرت عیسی(ع) پسر خداست و دسته سوم اسرائیلیه هستند که قائل به وجود سه خدا بودند، خدای پدر، خدای پسر و روح القدس که در حضرت مریم دمید و از رحم طاهره مریم عیسی(ع) متولد شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: این عقاید همه عقاید انحرافی بود که خداوند در این آیه می‌فرماید وای بر کسانی که کافر شدند و در روز بزرگ ظاهر می‌شوند و در رابطه با عقاید انحرافی از آنها انتقام گرفته می‌شود. در اسلام نیز چنین مشکل را پیدا کردیم، یعنی مسئله اختلاف برای مسلمانان نیز ایجاد شد و بعد از پیامبر اکرم(ص) و بین مسلمانان بعد از رحلت پیامبر(ص) اختلاف شکل گرفت و به 73 فرقه تقسیم شدند و پیامبراسلام(ص) در این باب می‌فرماید که "امت من بعد از من به هفتاد و سه فرقه تقسیم می‌شوند که فقط یک فرقه از آنها نجات پیدا خواهند کرد".

علم‌الهدی تصریح کرد: خداوند می‌فرماید این اختلاف، اختلاف احزاب است مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در باب تفسیر حزب می‌گوید هر گروهی که یک سلسله مبانی اعتقادی و فکری جدیدی را پیدا کنند و از دیگران جدا شوند حزب است. در اسلام نیز گروه‌ها و فرقه‌هایی جدا از خط پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به وجود آمدند و تشکیل حزب دادند.

وی با طرح این سوال که حزب چگونه بوجود می‌آید؟ ادامه داد: تفسیر پیدایش احزاب را جریان طبیعی در جامعه دانسته‌اند که عده‌ای هوادار این نظریه یا برحسب احساسات یا برحسب اندیشه‌ای خاص یا بینش بوجود می‌آید و حزب تشکیل می‌‌شود. هم احزاب سیاسی و هم ادیان و مذاهب در حاشیه قدرت بوجود می‌آیند؛ گاهی نیز حزب در حاشیه دین و مذهب به وجود می‌آید تا کسب قدرت کند. این جریان دوم در جامعه ما خطرناک است. در زمان بعد از پیامبر(ص) هم یک مبنای انحرافی ایجاد شد که مردم را در برابر خدا قرار دادند و با غصب خلافت در حاشیه قدرت عده‌ای زمامداری را به دست گرفتند.

علم‌الهدی در پایان تاکید کرد: انحرافات مذهبی در طول تاریخ به خاطر قدرت تشکیل شده است، مسیر حق، خط پیامبر و اهل پیامبر است که در زمان غیبت امام عصر(عج) این طور نیست که از وجود ایشان بی‌بهره باشیم بلکه تحت نظر ایشان و مجتهد جامع‌الشرایط سپرده شده‌ایم. گاهی اختلاف احزاب به جایی می‌رسد که تحت عنوان دین و اسلام آدم‌ها به جان هم می‌افتند در حالی که همه مسلمان هستند.

نظرات (۱)

سلام علیکم
صوت تفسیر آیت الله علم الهدی 96 - 97 را به صورت اینترنتی از کجا می توانم، تهیه کنم؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی