۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

بی تفاوتی دربرابر دستورات الهی نکوهیده است

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۴ ب.ظ

     

عده ای نفی حرج را با تسامح اشتباه گرفته اند در حالی که این کاملا غلط است چرا که خدا در دین کاملا جدی است، کسانی که معاف از جهاد هستند معاف از دفاع از دین و اطاعت از رسول خدا نیستند.

به گزارش Alamolhoda.com ، آیت الله علم الهدی ظهر امروز در سلسله جلسات تفسیری قرآن که در مهدیه مشهد برگزار می شود، گفت: بحث تفسیری در خصوص آیه 17 سوره مبارکه فتح است که در این آیه شرط قدرت انجام عمل برای مکلف بیان شده است.

وی افزود: هر یک از تکالیف شرعی ما دارای سلسله شرایطی است که تکلیف بر انسان واجب شود که برخی از این شروط، شرط تکلیف و برخی شرط مکلف است و گاهی شارع در یک واجبی چیزی را شرط می کند که آن واجب بدون آن شرط صورت نمی گیرد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: گاهی شرط، شرط تکلیف است یعنی این تکلیف زمانی بر انسان واجب می شود که این شرط محقق شود مثلا حج زمانی بر افراد محقق می شود که افراد به استطاعت برسند اما اگر استطاعت ندارند حج برمکلف واجب نمی شود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: شارع مقدس برای هر عبادتی شرطی را قرار داده که برای همه تکالیف است و آن شرط عمومی است که یکی از این شرایط توان انجام دادن کارها است و اگر توان انجام را نداشته باشیم آن تکلیف بر ما واجب نمی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی جهاد در راه خدا را واجب الهی دانست و اظهار کرد: اگر حکم جهاد را ولی فقیه صادر کرد این جهاد بر تمام مسلمانان واجب است اما مسأله جهاد ابتدایی نیز از مسائل اختلافی میان علما است و جهاد زمانی واجب می شود که انسان قدرت جهاد را داشته باشد و اگر فردی توان و قدرت انجام دادن واجبی را ندارد این تکلیف اصلا بر او واجب نمی شود که این یک قاعده کلی در شرع مقدس است.

وی ادامه داد: این حکم کلی دلالت می کند که مردم در انجام تکلیف یکسان نیستند اما به این معنا نیست که تکلیف بر همه به یک نحو واجب می شود، حتی در نتیجه تکلیف نیز همه یکسان قرار نمی گیرند و در جزا و کیفر نیز مردم یکسان نیستند چرا که گاهی ممکن است ذات پروردگار در مقام ترک یک تکلیف بنده ای را به شکلی و بنده دیگر را به شکل دیگری مورد عذاب قرار دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که گاهی اوقات کاری از افرادی خوب است اما همان کار اگر از سوی دیگران صورت بگیرد عمل مناسبی نیست اذعان کرد: نمونه این موضوع جریان حضرت یونس است که یک آدمی که از کفر، شرک و گناه بدش می آید که این عمل نیز به نوع خود فضیلت است که یک بنده خدا از فسق بدش می آید لازمه بندگی خدا این است که نسبت به غضب خداوند بی تفاوت نباشد و اگر ما در مقابل گناهی بی تفاوت بودیم نسبت به غضب خداوند متعال بی تفاوت شده ایم.

آیت الله علم الهدی به شأن نزول این آیه اشاره و خاطرنشان کرد: در جنگ حدیبیه عده ای از منافقین شرکت نکردند و مشمول غضب خداوند قرار گرفتند عده ای که دچار عذر بودند از پیامبر پرسیدند که آیا ما نیز با وجود داشتن عذر مورد غضب خداوند قرار می گیریم که آیه 17 سوره مبارکه فتح نازل شد و افرادی که دارای عذر بودند از عذاب الهی استثنا شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خصوص ترجمه حرج در این آیه تصریح کرد: معمولا در بیشتر ترجمه های قرآن حرج را باک معنا کرده اند به این معنا که بر مریض باکی نیست درحالی که معنای درست حرج این نیست و معنای صحیح این است که دو چیزی که با هم جمع می شوند و در آن فاصله تنگنا وجود دارد و حرج آن تنگنا است.

وی افزود: عده ای نفی حرج را با تسامح اشتباه گرفته اند در حالی که این کاملا غلط است چرا که خداوند متعال در دین کاملا جدی است و حرام الهی حرام است و هیچ گونه تسامحی در خصوص این موضوع نیز شکل نگرفته است و در برابر حرام خداوند غضب می کند.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: اسلام دین تسامح و تساهل نیست و این ابتذال هایی که در شهر به عنوان کنسرت برگزار می شود و می گویند در مقابل این ها سکوت کنیم، اما چرا باید در مقابل این ابتذال ها که سبب غضب خداوند می شود سکوت کنیم.

وی ادامه داد: نفی حرج به این معنا نیست که دفاع از دین بر انسان مریض برداشته شده است چرا که فقط جهاد بر او واجب نشده است اما دفاع بر دین بر او واجب شده است و باید از تصمیم خدا دفاع کند و در مقابل جریان های ضددینی باید مقابله کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پایان سخنان خود گفت: کسانی که معاف از جهاد هستند معاف از دفاع از دین و اطاعت از رسول خداوند نیستند و در صورتی که اطاعت را انجام دهند وارد بهشت خواهند شد و اگر در مقابل دین بی تفاوت شدند مورد عذاب الهی قرار خواهد گرفت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی