۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی شانزدهم

دوشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۰۰ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

برای اینکه مانع یا اخبار احتیاط است که همانطور که گذشت دلالت بر ارشادی دارند ولذا مانعیت ندارند ویا علم اجمالی است که آن هم مانعیت ندارد زیرا احتیاط در باب علم اجمالی به خاطر وجود احتمال عقاب واجب می شود ودر شبهات غیر محصوره چون اطراف آن زیاد است لذا عند العقلا احتمال عقاب ضعیف است از اینرو وجوب احتیاط وجهی ندارد.

جلسه ی شانزدهم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 47 دقیقه 6 ثانیه

دلیل پنجم بر عدم وجوب احتیاط در شبهه غیر محصوره : مقتضی جریان اصل برائت موجود ومانع نیز مفقود است. وجود مقتضی – موضوع برائت عقلیه – عدم البیان  وموضوع برائت شرعیه عدم العلم است که هر دو عنوان در اینجا تطبیق دارد.

واما عدم مانع : برای اینکه مانع یا اخبار احتیاط است که همانطور که گذشت دلالت بر ارشادی دارند ولذا مانعیت ندارند ویا علم اجمالی است که آن هم مانعیت ندارد زیرا احتیاط در باب علم اجمالی به خاطر وجود احتمال عقاب واجب می شود ودر شبهات غیر محصوره چون اطراف آن زیاد است لذا عند العقلا احتمال عقاب ضعیف است از اینرو وجوب احتیاط وجهی ندارد.

حاصل : وقتی عقل حکم نمی کند به وجوب دفع عقاب محتمل در احتمالات کثیره پس بنا بر این اجتناب از هر محتملی بر مکلف واجب نیست وعقاب آن بدون دلیل خواهد بود.

فتامل : این دلیل را رد نمی کند ولی دلیل درستی نیست . اگر در اطراف شبهه غیر محصوره اجتناب نکنید وتمام اطراف را مرتکب شوید زیرا مخالفت قطعیه لازم می آید. مگر اینکه دلیلی داشته باشیم که اذن به ارتکاب تمام اطراف شبهه غیر محصوره داده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی