۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

       

محور دوم این است که «شیطان بدبینی به خدا را در دل انسان آرایش می دهد.» معادله بندی های غیر الهی در عالم سیاست، تزیین شیطان است که به واسطه برخی جریان ها در برابر چشم مردم جلوه می کند.

به گزارش alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر چهارشنبه؛ شانزدهم خردادماه در هجدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه فتح که روزهای ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری دوازدهمین آیه از این سوره مبارکه پرداخت و گفت: خداوند در این آیه جریان عذرتراشی کسانی را بیان می کند که با پیامبر(ص) همراه نشدند و به مکه عزیمت نکردند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: پیامبر(ص) با 1400 نفر به سمت مدینه حرکت کردند؛ در حالی که جمعیت انصار و مهاجرین بیش از این حرف ها بود چرا که وقتی فتح مکه اتفاق افتاد، 10 هزار نفر ایشان را همراهی می کردند. آیا تمام کسانی که در جریان صلح حدیبیه همراه پیامبر(ص) نبودند، منافق بودند؟ خیر؛ این درست نیست که بگوییم هرکس همراه پیامبر(ص) بود، مؤمن خالص بود و هرکس به حدیبیه نیامد، منافق بود. در بین این افراد عده ای بودند که بیمار بودند و یا مشکلات دیگری داشتند.
وی افزود: پس از حرکت پیامبر(ص) به سمت مکه و تصمیم ایشان، جریانی به وجود آمد که این جریان سیاسی رفتار پیامبر(ص) را تخطئه می کرد و معتقد بود در نتیجه تصمیم پیامبر(ص)، مسلمانان همراه ایشان کشته می شوند و آن ها دیگر به مدینه باز نخواهند گشت.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: خداوند به پیامبر دستور داد که وقتی منافقان برای عذرتراشی آمدند، به آن ها بگوید «هرچه خدا اراده کند همان محقق خواهد شد» و از اندیشه فاسد آن ها به خودشان یادآوری کند تا گمان نکنند که پیامبر(ص) از اهداف آن ها بی اطلاع است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: این که ما ولایت را قبول داشته باشیم اما در جایی که عقل ما نظری خلاف نظر ولایت به ما داد، تابع نظر خود باشیم، صحیح نیست. نظر ولایت یا مستقیم اتصال به خداوند دارد و یا بر اساس خداباوری است و از همین رو بر نظر سایران ارجح است.
امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: منافقان حساب یک چیز را نکرده بودند. آن ها نمی دانستند که وقتی خداوند اراده کند، بر خلاف تمام محاسبات، مسلمانان از خطر حفظ خواهند شد و ضمنا حرکت آن ها مقدمه ای برای پیروزی های بزرگ خواهد شد.
وی تصریح کرد: این آیه می خواهد به مسلمانان یادآوری کند که اگر امر خدا را مدنظر قرار دهید و تابع ولایت باشید، ژیروزی با شما خواهد بود.
آیت الله علم الهدی گفت: سه نکته در این آیه به عنوان سه محور وجود دارد؛ اولا تفاوت منافقان با مؤمنان در این بود که منافقان نسبت به خداوند بدبین بودند. امیرمؤمنان(ع) در عهدنامه مالک اشتر جمله ای دارند که می فرمایند «سه خصوصیت در انسان وجود دارد که نتیجه بدگمانی به خداست؛ بخل، ترس و حرص.» وقتی انسان رازق و یاری کننده را کسی جز خدا قلمداد کند، به بدبینی دچار می شود. کسانی که دشمن را بزرگ دیدند و با پیامبر همراهی نکردند، به خدا سوءظن داشتند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ادامه داد: محور دوم این است که «شیطان بدبینی به خدا را در دل انسان آرایش می دهد.» معادله بندی های غیر الهی در عالم سیاست، تزیین شیطان است که به واسطه برخی جریان ها در برابر چشم مردم جلوه می کند.
وی تصریح کرد: امروز در جامعه ما، معادله بندی هایی توسط برخی افراد که به حق یا ناحق نخبه سیاسی شناخته می شوند، صورت گرفته که مردم را فریب می دهد و جوان های کم تجربه را جذب می کند. از همین روست که می بینید در برخی انتخابات ها، سر مردم کلاه می رود.
آیت الله علم الهدی تأکید کرد: انسان یا بنده خداست و یا بنده شیطان است. اگر انسان خدا را از معادله بندی های خود حذف کند، شیطان در فکر او ورود پیدا می کند و معادله بندی های او را آرایش می دهد.
امام جمعه مشهد مقدس در تبیین سومین محور راهبردی این آیه شریفه، با اشاره به این که خداوند از منحرفان نسبت به مسیر ولایت، با عنوان «قوم بور» یاد فرموده، گفت: «بور» به معنای رکودی است که بازار را کساد می کند. وقتی خداوند منافقان را «قوم بور» نامیده، به یک معنا یعنی وضعیت آن ها را راکد کرده است.

وی گفت: کسانی که در معامله بندی خود خدا را در نظر نگیرند بازارشان نمی گیرد و مشتشان وا می شود و رسوا می شوند.ریشه دوم بور از بایر است که زمین شوره زاری است که قبلا در آن کشاورزی میشده و دیگر قابل زراعت نیست،

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: شمایی که در معادله بندی سیاسی خود خدا را حذف کردید زمین دل شما زمین بایر است و دیگر قابل استفاده نیست و بر این دل هیچ کلامی و توجی از ناحیه حق اثر نمی گذارد و این محور سوم در ای آیه است

وی گفت: اگر انسان قوم بور شد بین کار خوب بد فرق نمی گذارد و از کار خوب ناراحت و از کار بد لذت میبرد و فقط فکر پول و ثروت و قدرت و مقام است. وای بر جامعه تسلیم قدرت و ثروت که در معادله بندیشان قدرت و ثروت را در نظر میگیرند و اینها بدترین مردم و بزرگترین خطر برای دیگر مردم هستند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی