۱۴۰۳ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت

«ولایت ستیزی»، عامل شهادت امیرالمؤمنین

دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷ ق.ظ

 

شب قدر اول ـ عده‌ای منافع اقتصادی و عده‌ای حیات سیاسی خود را با حکومت امیرالمؤمنین در خطر دیدند، به این جهت در خط ولایت ستیزی قرار گرفتند و با ادعای «عدالت‌خواهی»، امام کشی کردند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی شب گذشته در مراسم احیای شب قدر اول، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد، با بیان این‌که شب قدر، شبی بی‌بدیل در تمام سال است، اظهار کرد: خداوند این شب را در رهگذر یک سال عمر ما قرار داده که اگر در مسیر اشتباه هستیم یا مسیر درست را انتخاب نکردیم، بتوانیم تغییر مسیر بدهیم.

 

ایشان با بیان این‌که شب قدر، فرصتی برای جبران تمام گذشته است، ادامه داد: شب قدر اعمال زیادی دارد که یکی از آن، «مذاکره علمی» است، دلیل اول این‌که مذاکره علمی را جزو اعمال امشب به حساب آوردند این است که بر اثر آن، سطح بینش بندگان خدا بالا می‌رود و بصیرت پیدا می‌کنند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر بندگان خدا بصیرت پیدا کنند و بدانند در عرصه‌های زندگی اجتماعی و فردی چطور باید عمل کنند، در مسیر مطلوب بندگی حق قدم برمی‌دارند.

 

ایشان، فهم مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را دومین دلیل اهمیت مذاکره علمی در شب‌های قدر دانست و گفت: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در علم، دلاوری و دانش بی‌مثل و مانند بود اما چرا ایشان باید این‌قدر مورد ظلم قرار بگیرد و به‌عنوان اول مظلوم عالم لقب بگیرد؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی، مذاکره علمی و داشتن بصیرت نسبت به مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را دو وظیفه شیعیان در این ایام خواند و افزود: چند خصوصیت در اسلام وجود دارد که اگر به آن توجه شود، مسیر حرکتی را به‌خوبی درک می‌کند، اولین خصوصیت، نقش پیغمبر در تأسیس امت اسلام، ارشاد و تربیت مردم بود؛ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مقام تصویر زندگی اعراب قبل از اسلام، می‌فرمایند «ای نسل عرب، شما در بدترین دین به سر می‌برد که در مقابل یک تکه سنگ و مجسمه سجده می‌کردید، بندگی می‌ورزیدید و کسی نمی‌دانست در این نقطه زمین، بشر وجود دارد اما پیغمبر شما را از آن زندگی به زندگی متمدنانه آورد».

 

ایشان با تأکید بر این‌که باید نگاهی عمقی داشت که چرا و به چه دلیل این امت امام خود را به شهادت رساند، خاطرنشان کرد: علت آن یک چیز است و آن، «ولایت ستیزی» است که از رحلت پیامبر (صلوات الله) آغاز شد؛ قدرتی که در شبهه جزیره عربستان به‌وسیله اسلام ایجاد شد، همه را به هوس دست‌یابی به قدرت انداخت، برای این منظور، باید رنگ پیغمبر از این قدرت زدوده شده و همرنگی‌اش را با وحی و نبوت از دست بدهد.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: قدرت‌طلبان حساب کردند وقتی بنا شد مردم از پیغمبر و اهل‌بیت او پیروی کنند، دیگر هیچ قدرتی نمی‌تواند بر آنان مسلط شود پس برای تسلط بر مردم باید نسبت به فرزندان پیغمبر و بستگان پیغمبر در ستیز باشند، آنان را براندازی کنند تا بتوانند بر مردم مسلط شوند.

 

ایشان با بیان این‌که دشمنی با شخص پیامبر و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نبود، گفت: اگر تنها مشکل علی (علیه‌السلام) بود، چرا بعد از شهادت ایشان، دشنام، لعن و توهین ادامه داشت؟ رنگ و صبغه امیرالمؤمنین باید از ذهن‌ها پاک شود تا یک سگ‌باز شهوت‌ران بتواند بر مردم مسلط شود و راه آن، تربیت کودکان با دشمنی علی (علیه‌السلام) بود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: دو نوع برخورد در دوران حکومت امام علی (علیه‌السلام) رخ داد، یکی برخورد خشن در جنگ‌ها و دیگری برخوردهای سیاسی بود؛ عده‌ای از ابتدا، حکومت علی (علیه‌السلام) را در راستای منافع اقتصادی خود ندیدند و در جنگ جمل به‌عنوان ناکثین به جنگ امیرالمؤمنین آمدند.

 

ایشان ادامه داد: عده‌ای نیز از روی کینه، برای حذف نشدن در جریان سیاسی امت اسلامی، جنگ و نبرد با امیرالمؤمنین را به‌عنوان قاسطین و خروج از حاکمیت در جنگ صفین مقابل امیرالمؤمنین قرار گرفتند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: آنچه قصه را به شهادت امیرالمؤمنین کشاند، مسئله دوم بود یعنی جریان سیاسی که آمد و از چهره امیرالمؤمنین یک چهره ناکارآمد ساخت، به مردم گفت زندگی شما با حکومت علی نمی‌سازد، او به‌عنوان یک آدم خشن حاضر به سازش با قدرت‌های دیگر نیست، حرف‌هایی که امروز نیز در عرصه‌های سیاسی می‌شنوید.

 

ایشان یادآور شد: یک جریان معترض در مقابل ایشان ایجاد شد، جریانی که به‌عنوان جریان «عدالت‌خواه» وسط آمده بودند، حرفشان با امیرالمؤمنین این بود که سبک کار شما باعث می‌شود انسان‌های نابکار وارد میدان شوند، شما برای اداره امت اسلامی مدیریت ندارید تا جایی که این جریان سیاسی به جریانی نظامی تبدیل شد و به‌عنوان مارقین در جنگ نهروان تا خط براندازی علی پیش رفتند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که جریان سیاسی جنگ نهروان به شهادت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) منجر شد، تأکید کرد: باید با مذاکرات علمی و بصیرت، خط زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود را از علی شناسی بگیریم و در جریان زندگی امروز خود به کار بگیریم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی