۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

     

خدای متعال فرصت هایی را در زندگی ما قرار داده که بتوانیم از جاده جهنم نجات پیدا کنیم و به سوی جاده بهشت بازگردیم. تعبیر پیامبر از این فرصت ها، «نفحات» به معنای روزنه هاست. ماه مبارک رمضان و شب قدر جزو این نفحاتی است که انسان را از جاده جهنم نجات دهد. منافقان از این روزنه ها بهره مند نیستند چرا که گردش گاه آن ها در همان جهنم قرار داده شده است.

به گزارش alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر امروز؛ هشتم خردادماه، در یازدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه «فتح» که هر روز ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد مقدس برگزار می شود، به بیان ادامه نکات تفسیری ششمین آیه از این سوره پرداخت و گفت: عبارت «علیهم دائره السوء» که در این آیه شریفه به عنوان وضعیت منافقان و مشرکان بیان شده، به این معناست که آن ها در محاصره مصیبت هستند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که منافقان در تمام ادوار تاریخ مشمول این قاعده قرآنی بوده اند، خاطرنشان کرد: امروز 38 سال از تلاش منافقین در مقابله با امام و انقلاب می گذرد و در نتیحه فعالیت های نظامی آن ها 17 هزار نفر به شهادت رسیدند؛ در هشت سال دفاع مقدس با صدام همکاری کرده و آزادگان ما را شکنجه کردند اما از همان روز اول تا امروز همواره بد آورده اند و یک نقطه پیشرفت در مسیر آن ها به وجود نیامد.

وی افزود: منافقین با شگردهای شیطانی افراد را پیرامون خود نگاه می داشتند و وقتی در مضیقه قرار می گرفتند، آن ها را به قتل می رساندند؛ از طرف دیگر تمام دخترانی که به عنوان حرکت انقلابی و هیجان دینی جذب منافقین شده بودند، درگیر در مفاسدی شدند که شرمناک است. با وجود تمام این فعالیت باز هم منافقین موفقیتی به دست نیاوردند و لذا مصداق عبارت «علیهم دائره السوء» شدند.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: این عبارت نشان می دهد که عذاب منافقان و مشرکان از همین دنیا آغاز می شود. اولین منافقی که در جامعه اسلامی پیدا شد، عبدالله بن ابی بود که انواع و اقسام توطئه ها را علیه پیامبر(ص) برنامه ریزی می کرد اما همزمان اظهار مسلمانی داشت. این شخص جز مصیبت در زندگی ندید و جریان زندگی شخصی او نیز یک جریان نکبت بار بود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: جریان صلح حدیبیه سرآغاز جریان نفاق به صورت جمعی بود که پس از فتح مکه توسعه پیدا کرد؛ چرا که بسیاری از کسانی که مجبور شدند مسلمان شوند، اسلام را نپذیرفته بودند. 

وی با بیان این که «جریان نفاق پس از صلح حدیبیه به صورت یک شبکه زیرزمینی ادامه پیدا کرد و شکل جمعی به خود گرفت»، خاطرنشان کرد: به نقل یکی از علمای اهل سنت، روزی که عثمان به قدرت رسید، ابوسفیان در نابینایی به سر می برد و به خانه عثمان آمد. در آن روز ابوسفیان گفت «به لات و عزی قسم که من مسلمان نشدم و ایمان نیاوردم و اظهاراتم همه برای کسب قدرت بود. امروز قدرت دست شما بنی امیه است؛ آن را در بین خود حفظ کنید.» در آن شرایط برخی از افراد حاضر در جلسه، به ظاهر او را لعنت کردند و عثمان هم او را از منزلش بیرون کرد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که عذاب منافقان و مشرکان، به فرموده قرآن کریم از غضب الهی نشأت می گیرد، افزود: در عالم وجود دو حالت وجود دارد؛ یا ناشی از رحمت خداست و یا غضب خدا؛ یعنی در میانه این دو حالت، حالت دیگری وجود ندارد. به فرموده قرآن کریم، رحمت الهی همه چیز را فراگرفته است؛ مگر چیزی که مورد غضب الهی قرار گیرد.

وی در تبیین شیوه غضب الهی بر منافقان و مشرکان، یادآور شد: نعمت های خدا برای منافقان به صورت نقمت در می آید؛ به گونه ای که از آنچه برای دیگران نعمت به حساب می آید، گریزان می شوند. شرایط برای منافقان و مشرکان به گونه ای می شود که برای نمونه آرزو می کنند کاش ثروت نداشتند و یا از فلان جایگاه برخوردار نبودند.

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: کسی که مورد غضب خدا قرار گرفته باشد، مورد لعن قرار می گیرد. از همین روست که گفته می شود تا دشمنیِ کسی با خدا برای شما ثابت نشده، او را لعنت نکنید.

آیت الله علم الهدی در پاسخ به این پرسش که «آیا دوزخ از قبل آماده شده یا پس از این آماده خواهد شد؟»، اظهار کرد: این که قرآن می فرماید «اعد لهم جهنم» یعنی جهنم برای منافقان و مشرکان از پیش آماده شده است؛ یعنی چه؟ زندگی دو جاده دارد؛ یکی جاده ای که انتهای آن جهنم است و از قبل نسبت به آن هشدار لازم به ما داده شده است. جاده دیگر هم جاده بهشت است که به نعمت، لذت و یک فضای باز مالامال از همه خوشی ها ختم خواهد شد. اگر انسان خودش جاده ای را انتخاب کند که پایانش جهنم است، دیگر نمی تواند توقعی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: خدای متعال فرصت هایی را در زندگی ما قرار داده که بتوانیم از جاده جهنم نجات پیدا کنیم و به سوی جاده بهشت بازگردیم. تعبیر پیامبر از این فرصت ها، «نفحات» به معنای روزنه هاست. ماه مبارک رمضان و شب قدر جزو این نفحاتی است که انسان را از جاده جهنم نجات دهد. منافقان از این روزنه ها بهره مند نیستند چرا که گردش گاه آن ها در همان جهنم قرار داده شده است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی