۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت

   

بسیاری ازجریان هایی که در ماجرای صلح حدیبیه اتفاق افتاد امروز هم در حال تکرار است. افرادی که با ولایت زاویه دار می شوند، دیگر باز نگشته اند و زاویه آن ها روز به روز بیشتر شده است. وقتی رهبری یک خط مشخص را تعیین می کنند و صحت آن مشخص می شود، معمولا افراد زاویه دار به اشتباه خود اعتراف نمی کنند.

به گزارش alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر امروز؛ هفتم خردادماه در دهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه «فتح» که روزهای ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری ششمین آیه از این سوره پرداخت.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: ذات مقدس پروردگار مردم را به دو دسته مؤمنان و منافقان تقسیم می فرماید که دسته دوم هم از نظر ماهیت و هم از نظر سرنوشت با دسته اول متفاوت است. این دسته بندی در نتیجه پیدایش جریانات سیاسی و حوادث و بحران های اجتماعی ایجاد شد؛ در حالی که آن ها از ابتدا یک جامعه بودند تحت عنوان «جامعه اسلامی.»
وی افزود: در انقلاب اسلامی ایران نیز جامعه انقلابی ایران جامعه ای بود که نسبت به حکومت شاهنشاهی در کشور رضایت نداشت اما بعدها این جامعه در نتیجه بحران ها و فراز و نشیب ها، به طبقات و دسته های مختلفی تقسیم شد که یکی از آن ها منافقین بودند. در جامعه پیامبر نیز همین اتفاق افتاده بود.
امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: یکی از بحران هایی که در این تقسیم بندی نقش جدی داشت، جریان صلح حدیبیه بود. در جریان صلح حدیبیه، افراد زاویه دار با پیامبر ایشان را همراهی نکردند و زاویه آن ها به اندازه ای زیاد شد که منافقین نام گرفتند.
آیت الله علم الهدی گفت: وقتی بنا شد پیامبر اکرم(ص) و مؤمنان بدون ورود به مکه، با سلامت به سمت مدینه بازگردند، خود این موضوع نوعی عذاب برای منافقان بود. علاوه بر این، منافقان به راه خود ادامه دادند و اشتباه خود را نپذیرفتند و با شماتت مؤمنان، روی حرف خود ایستادگی کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بسیاری از این جریان ها امروز هم در حال تکرار است، تصریح کرد: افرادی که با ولایت زاویه دار می شوند، دیگر باز نگشته اند و زاویه آن ها روز به روز بیشتر شده است. وقتی رهبری یک خط مشخص را تعیین می کنند و صحت آن مشخص می شود، معمولا افراد زاویه دار به اشتباه خود اعتراف نمی کنند.
وی افزود: برخی مفسران می گویند عذاب منافقان در این آیه شریفه فقط به عذاب اخروی اختصاص ندارد؛ چرا که هر پیروزی مسلمانان پس از جریان صلح حدیبیه، تأییدی بر اشتباه آن ها بود که خودش نوعی رنج برای منافقانی به حساب می آمد که همچنان روی نظر و انحراف خود ایستادگی می کردند.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: خداوند در این آیه ابتدا از منافقان یاد می کند و سپس از مشرکان؛ چرا که منافق از مشرک خطرناک تر است. مشرکان از دین بیرون هستند و تکلیف مؤمنان در برابر آن ها مشخص است اما منافقان از درون جامعه اسلامی به آن ضربه وارد می کنند و تمام مشکلاتی که پس از رحلت پیامبر(ص) برای اسلام ایجاد شد، از ناحیه همین جریان نفاق بوده است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: نفاق از زمانی ایجاد می شود که یک جریان به سم پاشی در میان مؤمنان بپردازد و بگوید «مقام ولایت در حال اشتباه کردن است.»
آیت الله علم الهدی گفت: خداوند در این آیه شریفه منافقان را به دو گروه مرد و زن تقسیم کرده است. گاهی زنانی وجود دارند که شدت نفاق آن ها از مردان بیشتر است؛ کما این که در جریان مؤمنان نیز زنانی وجود دارند که از مردان پیشی می گیرند.
وی در تبیین سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به این که احساسات زنان بر اندیشه آنان غلبه دارد، ممکن است در برابر عقل و اندیشه خود نیز قیام کنند. از همین رو خطر انحراف برای زنان بیش از مردان است.
امام جمعه مشهد مقدس افزود: یکی از ویژگی ها و خصوصیاتی که برای منافقان و مشرکان به صورت اشتراکی بیان شده، بدبینی نسبت به خداست. «الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ» ویژگی مشترکی است که برای مشرکان و منافقان بیان شده؛ یعنی آن ها باور نداشتند که خدا مؤمنان را یاری می کند.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: تحلیل سیاسی بدون در نظر گرفتن قدرت خداوند، انسان را به نفاق می کشاند. کسانی که فکر می کنند خدا انسان را رها کرده و در درگیری با دشمنان ما را یاری نمی کند، به خدا بدبین هستند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به انواع بدبینی، خاطرنشان کرد: سه نوع بدبینی وجود دارد؛ یکی بدبینی انسان نسبت به خودش است که پسندیده است. البته این مسأله با اعتماد به نفس منافاتی ندارد چرا که بدبینی به معنای این است که انسان خود را بدون گناه نپندارد. نوع دیگر، بدبینی به مردم است که امری طبیعی است اما اگر انسان بر اساس بدبینی قضاوت کند، پسندیده نیست. هرچند خوش باوری بیش از حد نیز کار دست انسان می دهد! نوع سوم، بدبینی به خداست که پسندیده نیست.



دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی