۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

 

خطبه دوم ـ مذاکره کردیم تحریم‌ها را بردارند، تحریم‌ها برداشته نشد و لذا برجام شکست‌خورده، این را قبول کنیم، یک برجام آمریکایی شکست‌خورده، نیاییم روی آن برجام اروپایی استوار کنیم که این هم شکست بخورد، آدرس غلط ندهیم.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 4 خردادماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، اظهار کرد: امروز چهارم خرداد، روز دزفول، روز مقاومت و پایداری است، امروز دارای موقعیت خاصی است، دیروز سالروز آزادی خرمشهر، امروز روز دزفول و فردا سالروز وفات جان‌گداز حضرت خدیجه کبری است؛ در لفافه سه مناسبت و سه جریان قرار داریم، آزادی خرمشهر، مقاومت و پایداری قهرمانانه مردم به پا خاسته و انقلابی یک شهر به‌عنوان یک نماد اصلی در دوران دفاع مقدس و شخصیت با عظمت قهرمان مقاومت در تاریخ صدر اسلام، حضرت خدیجه کبری (علیها سلام)؛ هر سه نمادهای برجسته مقاومت برای ما هستند.

 

ایشان ادامه داد: این جمله از حضرت امام که فرمودند «خدا خرمشهر را آزاد کرد»، سه جنبه، معنا و منظور دارد؛ منظور اول این‌که خدا خرمشهر را آزاد کرد، نیروها، فعالیت‌ها، قهرمانی‌ها و حماسه‌سازی‌های ما، ما را مغرور نکند که منحصراً کار ما بوده، شهری که 50 هزار نیروی بعثی در آن مستقر هستند، با هیچ قدرتی جز قدرت خدا قابل آزادی نبود.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که آزادی خرمشهر را خدا تضمین کرده است، افزود: جهت دومی که امام فرمودند خدا خرمشهر را آزاد کرد، به خاطر این‌که بعد از آزادی خرمشهر در همان روزها، افرادی مردد بودند که این کار انجام گرفت و این اتفاق افتاد، از کجا معلوم لشکر بعثی عراق تجدید قوا نکند و بازگردد و شهر را دوباره بگیرد، امام فرمود خدا خرمشهر را آزاد کرد یعنی آزادی خرمشهر، آزادی تضمین‌شده خدا است.

 

پیروزی، مزد مقاومت و مجاهدت

 

ایشان، پیروزی را مزد مقاومت در مقابل ظلم دانست و خاطرنشان کرد: منظور سوم، یعنی مزد مقاومت شما بود، این مزد مجاهدت‌های شما بود، مردمی که در این شهر مقاومت کردند، چند ماه با دست‌خالی شهر را حفظ کردند و نگذاشتند دشمن بر شهر مسلط شود و با مجاهدت شهر را پس گرفتند، مزدشان در این مقاومت و مجاهدت این بود که بر این پیروزی نائل شوند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: برادران و خواهران، حضرت خدیجه به‌عنوان یک نماد ایثارگر در راه اسلام، این‌که در تمام فضائل و برجستگی‌های این بانوی اسلامی متبلورتر است، مقاومت حضرت خدیجه است حتی تعبیر کردند وفات حضرت خدیجه، وفات شهادت گونه بوده است به خاطر تحمل شداید و دشواری‌هایی که حضرت خدیجه در دوران تبعید دوساله شعب ابی‌طالب و تحریم اقتصادی، به خاطر تحمل دشواری‌ها و مقاومت‌ها بود که حضرت خدیجه علیل شدند و از دنیا رفتند، این وفات، وفات شهادت گونه است، خداوند این نماد مقاومت را در زندگی رسول اکرم به‌عنوان یک تابلوی مقاومت در مقابل چشم ما قرار داده است.

 

ایشان تصریح کرد: قضیه دزفول هم مردم زیر آن بمباران‌ها ایستادگی کردند، شهر را تخلیه نکردند، شهر را حفظ کردند و به‌عنوان یک نماد و شاهد دفاع مقدس، جریان دزفول در دوران دفاع مقدس شکل گرفت، با این کیفیت، توجه کنیم که ما از همان نسل و فرهنگ هستیم، ما همان مردمیم، آن روزی که این مقاومت‌ها شد، وضعیت ما از امروز خیلی نگران‌کننده‌تر بود و امروز پر بارتر و مطمئن‌تر از آن روز هستیم و چرا امروز در مقابل دشمن ایستادگی نکنیم و خودمان را ببازیم، آن‌هم در مقابل چی؟ در مقابل یک پایین افتادن شکم، در مقابل ضربه خوردن اقتصاد و یک تکه کاغذ بی‌ارزش ارز و دلار خود را ببازیم و تسلیم دشمن شویم؟

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به برجام و خروج آمریکا از آن اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات پریروزشان فرمودن «کسی راجع به جریان برجام بحث نکند که تقصیر و گناه کی بود، دو قطبی نکنید و موافق و مخالف درست نکنید»، ما به فرمان مقام معظم رهبری در این موضوع بحثی نداریم اما آنچه در این قضیه حساب می‌کنیم آمریکا و اروپا و قدرت‌های دنیا سر میز نشستند در مقابل ما به خاطر چه بود؟ به خاطر مذاکره بود؟ خیر، به خاطر قدرت ما بود؛ همین اروپا و آمریکایی که در سال 85 و 86 اجازه به کار انداختن یک سانتریفیوژ به ما نمی‌دادند و حاضر نبودند کوچک‌ترین حرکتی برای غنی‌سازی اورانیوم در این کشور انجام بگیرد، می‌گفتند هرکس در این کره زمین این فناوری را از ما نگرفته، نباید این فناوری را داشته باشد، حرفشان این بود.

 

قدرت علمی ایران غرب را پای میز مذاکره آورد

 

ایشان ادامه داد: قدرت نیروهای علمی ما، توان بالای جوانان و اندیشه برازنده عزیزان ما، آن روزی که در اجلاس استانبول نماینده ایران گفت حالا که شما با ما درست معامله نمی‌کنید و اورانیوم غنی‌شده 20 درصد را برای حل مشکلات دارویی‌مان در اختیار ما قرار نمی‌دهید، خودمان اورانیوم 20 درصد غنی می‌کنیم، تمام نمایندگان قدرت‌های بزرگ شروع به خندیدن و مسخره کردن کردند، مگر شما می‌توانید 20 درصد غنی کنید؟ بعد از چند ماه، اورانیوم غنی‌شده 20 درصد را به دنیا نشان دادیم. «تکبیر»

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: این اقتدار باعث شد دنیا حاضر شود ما را به‌عنوان یک کشور هسته‌ای بشناسد و سر مسئله فناوری هسته‌ای با ما سر میز مذاکره بنشینند قدرت‌های دنیا، این نه به‌واسطه وضعیت مذاکره و کیفیت حرف زدن بود، به خاطر قدرت علم و دانش ما بود، ما پیشرفت کردیم که مجبور شدند و به‌زانو درآمدند.

 

برجام آمریکایی شکست خورد، برجام اروپایی دیگری ایجاد نکنیم!

 

ایشان تصریح کرد: رهبری فرمودند آدرس غلط به مردم ندهید، در قضیه برجام که حاضر به مذاکره شدیم، حاضر به مذاکره نشدیم که آمریکا و اروپا بیایند با ما سر میز بنشینند، حاضر به مذاکره نشدیم که آبروی آمریکا در دنیا برود وقتی قرارداد را به هم می‌زند، ما مذاکره کردیم تحریم‌ها را بردارند و تحریم‌ها برداشته نشد و لذا برجام شکست‌خورده، این را قبول کنیم، یک برجام آمریکایی شکست‌خورده، نیاییم روی آن برجام اروپایی استوار کنیم که این هم شکست بخورد، آدرس غلط ندهیم، ما برای برداشتن تحریم‌ها برجام را قبول کردیم، تحریم‌ها را این‌ها برنداشتند، بعدش هم برنمی‌دارند.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی، وندی شرمن آمده می‌گوید آن روزی که مذاکره می‌کردیم، به ایرانیان تضمین ندادیم که سر این قرارداد بمانند که حالا بگویند چرا قرارداد را به هم زدید، می‌گوید همتایان ما در هیأت ایرانی گفتند از کجا معلوم این قرارداد را که می‌بندید، بعد شما این قرارداد را به هم نزنید، من هم جوابشان را دادم هیچ راهی برای مشخص شدن این موضوع وجود ندارد، رئیس اتحادیه اروپا هم با کمال وقاحت می‌گوید ما تضمین نمی‌دهیم، آن روز رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی گفت تضمین نمی‌دهیم، آخرش این شد، رئیس اتحادیه اروپا هم می‌گوید تضمین نمی‌دهیم، آخرش همین می‌شود، چرا این‌قدر دم از برجام اروپایی زدن و دنبال این باشیم؟

 

ایشان، گره زدن سرنوشت کشور به تصمیمات بیرونی را اشتباه دانست و گفت: رهبری فرمودند ما مسائل خودمان را نه با برجام و نه غیر برجام، با هر مسئله‌ای که تصمیم‌گیری‌اش خارج از کشور است گره نزنیم؛ امروز روی کره زمین تنها کشوری هستیم که ادعا می‌کنیم غیر از خودمان برای ما هیچ‌کس تصمیم نمی‌گیرد، حتی آمریکا این خصوصیت را ندارد، برای آمریکا لابی صهیونیستی تصمیم می‌گیرد، ما تنها کشوری هستیم که ادعا می‌کنیم تنها کشوری هستیم که هیچ‌کس برای ما تصمیم نمی‌گیرد، وقتی چنین ادعایی داریم، چرا بیاییم با اقتصادمان را با جریانی گره بزنیم که آنان برای ما تصمیم بگیرند، دستگاه‌های اقتصادی، سرمایه‌داران و کارآفرینان ما بنشینند که آیا برجام را قبول کردند یا نکردند، اگر قبول کردند، آیا می‌مانند یا می‌روند!

 

نباید سرنوشتمان را به دیگران گره بزنیم

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که نباید سرنوشتمان را به دیگران گره بزنیم، افزود: اقتصاد را به سرمایه‌گذار خارجی گره بزنیم که تا صدایی بلند می‌شود، بساطشان را جمع می‌کنند و از اینجا می‌روند، آمدن این‌ها به این آسانی نبوده که به‌آسانی بروند، شرکت توتال که به اینجا آمده، اطلاعات تمام مخازن نفتی ما را به دست آورده و مخازن مشترک ما با قطر و سایر کشورها را تشخیص داده، اطلاعات ما را به دست آورده، بعد هم می‌گوید آمریکا راضی نیست، من می‌روم، بعد هم با فلان کشور خارجی می‌سازد و تمام سرمایه کشور ما را می‌کشد برای خودش؛ باید به این نکته توجه داشته باشیم که نباید سرنوشتمان را با دیگران گره بزنیم، 40 سال در این انقلاب تجربه داریم، در این 40 سال تحریم بودیم و همه‌اش فتنه و توطئه آمریکایی بوده اما ایستادیم و مقاومت کردیم.

 

ایشان تصریح کرد: مگر 8 سال دفاع مقدس را چگونه پشت سر گذاشتیم؟ ما همان آدم‌هایی هستیم که با این امکانات موجود و صنایع پیشرفته نظامی و دفاعی موجود، در این کشور لوله توپ و خمپاره‌انداز نداشتیم، خمپاره‌انداز را وسط دفاع مقدس ساختیم، مگر تحریم نبودیم؟ حتی سیم‌خاردار به ما نمی‌فروختند، چطور 8 سال دفاع مقدس به پیروزی رسید؟ از آن روز مملکت به‌روزی رسیدیم که آمریکا از موشک‌های ما می‌ترسد. «تکبیر»

 

مردم و مسؤولان عالم‌اند، به حرف حجت امام زمان عمل کنید

 

امام‌جمعه مشهد مقدس، مردم و مسؤولان را عالم و با تجربه توصیف کرد و اظهار کرد: عزیزان، ما قرآن را قبول داریم، این قرآن است می‌گوید «ذَٰلِکَ أَن لَّمْ یَکُن رَّبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَافِلُونَ»، ولو موضوع آیه چیز دیگر است اما از اطلاق آیه می‌توان برداشت کرد؛ خداوند می‌گوید خدا قریه‌ها را به‌وسیله ظلم هلاک نمی‌کند در خالی که اهلش غافل باشند، در آنجا نمی‌گذارد ظلم آنان را از بین ببرد اما اگر اهلش عالم بودند اما پیرو ظلم شدند، خدا این را هلاک می‌کند؛ مردم و مسؤولان ما عالم‌اند، 40 سال تجربه انقلاب جلوی‌شان است، دیدند چطور خدا به ما کمک کرد، امدادهای غیبی و مقابله با دشمن را دیدند، با همه توطئه‌های 40 ساله، امروز دشمن ما ضعیف‌تر، ذلیل‌تر و بیچاره‌تر است و بازهم به سراغ دشمن بروند، برجام آمریکایی شکست خورد، سراغ برجام اروپایی بروند، ول‌کنید شما را به خدا، یک مقدار با بینش دینی و قرآنی، عزیزان و مسؤولان ما بیندیشند، این آقا حجت امام زمان است این حرف‌ها را زد، به حرفش گوش کنید.

 

ایشان اضافه کرد: یک برجام آمریکایی را بدون شرط او که گفت رئیس‌جمهور آمریکا امضا کند تحریم‌ها برداشته‌شده، بدون شرط او عمل کردید و این شد، برجام اروپایی را هم اگر بدون توجه به شرط ایشان که پریروز فرمودند، عمل کنید، همین می‌شود، ما نیاییم خودمان را با دشمن مشترک کنیم تا دشمن برای ما تصمیم‌گیری کند.



دریافت


دریافت 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی