پیروزی انقلاب ما ابزاری برای توسعه اسلام و حاکم کردن آن بر معادلات بین المللی بود.
در انقلاب مقدس اسلامی ما هم که به عنوان یک تکلیف شرعی و قیام الهی صورت گرفت، هدف پیروزی انقلاب نبود که وقتی محقق شود، کار را تمام شده بدانیم. پیروزی انقلاب ابزاری برای توسعه اسلام، نمایان کردن واقعیت مکتب، بیرون کشیدن آن از گوشه مساجد و حاکم کردن آن بر معادلات بین المللی بود.
به گزارش alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی در پنجمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم که با محوریت سوره «فتح» هر روز ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد مقدس برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیات دوم و سوم این سوره مبارکه پرداخت.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: نکته ای که از آیه دوم استنباط می شود، این است که هیچگاه در هیچ انقلاب و تحولی که انسان برای خدا چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی در زندگی خود ایجاد کند، خود پیروزی هدف نیست؛ بلکه ابزار است.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که تفاوت بین خدامحوری و قدرت محوری در حرکات سیاسی نیز همین مسأله است، افزود: یک عنصر دین محور در رقابت های سیاسی، به قدرت رسیدن را هدف خود قرار نمی دهد بلکه آن را ابزاری می داند که از آن برای توسعه اسلام، تقویت دین و خدمت به بندگان خدا استفاده کند.
آیت الله علم الهدی یادآور شد: در انقلاب مقدس اسلامی ما هم که به عنوان یک تکلیف شرعی و قیام الهی صورت گرفت، هدف پیروزی انقلاب نبود که وقتی محقق شود، کار را تمام شده بدانیم. پیروزی انقلاب ابزاری برای توسعه اسلام، نمایان کردن واقعیت مکتب، بیرون کشیدن آن از گوشه مساجد و حاکم کردن آن بر معادلات بین المللی بود.
وی تأکید کرد: حتی قیام امام زمان(عج) هم که با تمام مراکز کفر و شرک مبارزه می کنند و تمام قدرت های کافرانه و ملحدانه را براندازی می کنند، ابزاری است تا اصلاح جهانی و حاکمیت جهانی دین تحقق پیدا کند. از همین روست که خداوند در آیه دوم سوره فتح می فرماید پیروزی مسلمانان در جریان صلح حدیبیه ابزاری بود برای اهدافی مانند تغییر بینش جهان عرب نسبت به پیامبر(ص) تا مقدمه ای شود برای پیروزی بر ستم جهانی.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین وجوه تفسیری عبارت «یتمّ نعمته علیک» پرداخت و گفت: یکی از شیوه های دشمنی کفار و مشرکان علیه پیامبر اکرم(ص)، اسلام هراسی در میان قبایل عرب بود؛ به گونه ای که هدف پیامبر را تشکیل یک امپراطوری برای تسلط بر اعراب عنوان می کردند. جریان صلح حدیبیه این توطئه دشمنان را خنثی کرد.
آیت الله علم الهدی افزود: علیرغم این که حضرت می توانستند با مقابله مستقیم و شبیخون زدن به دشمن، آن هم در شرایطی که اختلاف میان قبایل مکه وجود داشت، مکه را فتح کنند، با مصالحه در حدیبیه جریان اسلام هراسی را باطل کردند. این یکی از همان نعماتی است که خداوند در جریان صلح حدیبیه به مسلمانان عطا فرمود.
وی با اشاره به این که در این آیه و بسیاری از آیات، اتمام نعمت بر پیامبر(ص) و مسلمانان به آینده نسبت داده شده است، تحقق آن را در جریان غدیر خواند و افزود: در آیه مربوط به ولایت امیرمؤمنان(ع)، خداوند می فرماید «أتمَمتُ علیکُم نعمتی»؛ یعنی خداوند در تمام جریان هایی که از صدر اسلام مقدمه اتمام نعمت بر مسلمانان ذکر شده اند، وعده غدیر را داده است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: از نخستین روزی که پیامبر(ص) حرکت خود برای تبلیغ اسلام را آغاز کردند، جانشینی امیرمؤمنان(ع) را اعلام کردند و در تمام مناقشاتی که میان مسلمانان با کفار و مشرکان وجود داشت، امیرمؤمنان(ع) جلودار لشکر اسلام بودند. تمام این قضایا شایستگی امیرالمؤمنین(ع) برای جانشینی پیامبر(ص) را اثبات کرد.