۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

دیدار با بسیج هنرمندان

شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸ ق.ظ

هنر یک ابزار است در استخدام احساس و عواطف

شما به عنوان بسیج هنرمندان باید مسئله دان شرعی باشید برای دیگران و با تحقیق در فتاوای مراجع در رشته های هنری مصادیق حلال و حرام را بشناسید. بسیج هنرمندان باید یک مرجعیت دینی برای هنرمندان پیدا کند. شما می توانید به این وسیله به دین کمک کنید.

دیدار با بسیج هنرمندان


آیت الله علم الهدی در دیدار با مسئولین بسیج هنرمندان بیان داشتند: خود مسئله  تشکیل بسیج هنرمندان تشکلی بسیار مقدس و ضروریست،  چون عناصر متدینی که در جریان هنر هستند در این بسیج متشکل و منسجم میشوند که هم رویکرد هنر را عوض می کنند و هم رویکرد افراد را نسبت به هنر و این تنها یک تشکل سیاسی و اجتماعی نیست بلکه تشکلی ضروری است.
در عرصه ی هنر مندان این عرصه سبب ایجاد ابزاری قوی برای استخدام هنر در دین است. شما قبل از بسیجی بودن متدین هستید. کسی که به طرف بسیج می آید اگر متدین نباشد یک انگیزه ی دینی دارد. بسج یک دستگاه سازنده است و این افراد با گرایش دینی وارد این عرصه میشوند ساخته می شوند.


ایشان در ادامه افزودند: ابتدا باید نگاه دین به هنر و مصرف دین در هنر باید روشن باشد. هنر یک ابزار است در استخدام احساس و عواطف، همان نقشی که علم در جهت پرورش فکر دارد هنر در پرورش احساس و عاطفه دارد. بشر در زندگی با دو بال عقل  و احساس حرکت می کند. عقل راه را می بیند و احساس  انسان را راه می اندازد.اسلام به کلیت هنر نظر منفی ندارد و آنچه در دین مطرح می شود مسئله ی مصرف هنر است. آنچه برای شما اهمیت دارد مشخص شدن موقعیت هنر است. هنر در همه ی ابعاد بحث فقهی دارد وحلال و حرام مطرح است.


آیت الله علم الهدی تاکید کردند: شما به عنوان بسیج هنرمندان باید مسئله دان شرعی باشید برای دیگران و با تحقیق در فتاوای مراجع دررشته های هنری مصادیق حلال و حرام را بشناسید. در تمامی رشته ها حتی شعر و ادبیات حلال و حرام وجود دارد. شما باید این رسالت را برای خود قائل باشید که حلال و حرام هنر را بشناسید.
ایشان افزودند: بسیج هنرمندان باید یک مرجعیت دینی برای هنرمندان پیدا کند تا مصادیق حلال و حرام هنر در بسیج مشخص شود و هر هنرمندی برای این امر به بسیج مراجعه کند. شما میتوانید به این وسیله به دین کمک کنید اما نکته ی مهم بحث هنرهای تصویری و سینما و تئاتر است. معمولا به گونه ای برداشت می شود که زمانی که بنده ی امام جمعه در خطبه ی نماز جمعه از فیلمی انتقاد کردم بنده به عنوان جریان ضد هنر و ضد فیلم .و سینما و تئاتر شناخته می شوم و افراد برای فرد تعیین موضع میکنند که اکثرا از سوی هنرمندان است.


آیت الله علم الهدی در ادامه تصریح کردند: این برخورد برخورد درستی نیست، سینما یک واقعیت در تمام دنیاست و کسی نمی تواند منکر آن بشود. آنچه برای ما مهم است سینما را در خدمت دین در آوردن و به آن جهت دادن است. الان 35 سال از عمر انقلاب می گذرد و بیشتر این هنرمندان پرورش یافته در این انقلاب هستند. جریان هنر سینما در این کشور در بستر انقلاب رشد کرده و هنر مندان قبل انقلاب یا پیر شده اند و یا در حاشیه قرار گرفتند. سینمای ایران در منطقه حرف اول را می زند. این سینما را نظام سینمای اول کرده با امکانات و بودجه اما متاسفانه شکر گزار این نعمت در این سینما بسیار کم است.





نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی