۱۴۰۳ شنبه ۰۶ مرداد

       

خطبه اول_ در عرصه های مختلف زندگی نباید بر مقام ولایت سبقت گیریم و این بیانگر حقیقت و ماهیت ولایت است که در حقیقت یک رشته اتصالیه به خداست؛ بر خلاف این که برخی فکر می کنند در عرصه های سیاسی ولایت یک نظام سلطه فرماندهی مطلق از طرف یک انسان است و معادل مطلق گرایی است؛ اینگونه نیست. 

به گزارش alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر امروز؛ جمعه، سی و یکم فروردین ماه 97 در خطبه اول نماز جمعه مشهد مقدس که در جوار حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: با توجه به این که امروز مصادف است با میلاد اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، استثنائا بحث شناخت شیطان را امروز ادامه نمی دهیم چرا که امروز برای ما به عنوان روز عزیز میلاد امام حسین(علیه السلام) است و تمام کلام ما امروز درباره آن حضرت است. من این عید سعید را به محضر مقدس شما برادران و خواهران تبریک عرض می کنم.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: صبح گاه امروز دنیا به نور جمال دل آرای سیدالشهدا(علیه السلام) نورانی و روشن شد؛ دامن صداقه اطهر(سلام الله علیها) به دومین نور دیده و دومین منبع و معدن ولایت؛ وجود مقدس اباعبدالله(علیه السلام) به برکت و نورانیت رسید. وجود مقدس سیدالشهدا(علیه السلام) قدم به دنیا گذاشت.
امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: اولین مسأله ای که در جریان میلاد اباعبدالله(علیه السلام) پیش آمد، جریان نامگذاری سیدالشهدا(علیه السلام) بود. به مجرد این که وجود مقدس اباعبدالله(علیه السلام) دامن نورانی صدیقه اطهر را برکت بخشید، کسانی که در مقام پرستاری و خدمت صدیقه اطهر(سلام الله علیها) بودند، در اولین مرحله ای که قنداقه اباعبدالله را به دست فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دادند، از آن حضرت سؤال کردند «فرزندتان را چه نام گذاشتید؟»
ایشان با بیان این که تسمیه و نامگذاری حق مادری است که مدت 9 ماه با جنین آمیخته است و خاطرات آینده این فرزند در اندیشه او جولان دارد، یادآور شد: از همین رو نام مولود جدید را از صدیقه اطهر(سلام الله علیها) پرسیدند. حضرت فرمودند من در این زمینه بر امیرمؤمنان(علیه السلام) سبقت نمی گیرم. مولا وارد خانه شد و با مژده ولادت اباعبدالله روبرو شد. قنداقه حضرت را به دست مولا امیرالمؤمنین دادند. از حضرت سؤال شد برای فرزندتان چه نامی را انتخاب کردید؟ حضرت فرمودند «من در تسمیه و نامگذاری فرزندم بر رسول خدا سبقت نمی گیرم.»
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) اعلام شد و حضرت به منزل حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمدند و پرسیدند «یاعلی برای فرزندت چه نامی را انتخاب کردی؟» مولا فرمودند «من بر شما سبقت نمی گیرم»؛ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند «من هم در تسمیه میوه دلم بر خدا سبقت نمی گیرم و خدا باید نام فرزندم را تعیین کند.» جبرئیل نازل شد و گفت «حق به شما سلام می رساند و می فرماید من نام فرزند دوم علی(علیه السلام) را به نام فرزند دوم هارون قرار می دهم چرا که علی(علیه السلام) برای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به منزله هارون برای موسی(علیه السلام) است.»
آیت الله علم الهدی افزود: این جریانی که در مراسم نامگذاری و تسمیه اباعبدالله(علیه السلام) امروز صبح اتفاق افتاد، یک جریان راهبردی سازنده خط ساز برای امت است؛ یعنی جریان ولایت بر بیت ولایت تا این درجه حاکم است که فاطمه(سلام الله علیها) به خاطر ولایت علی بر ایشان سبقت نمی گیرد و مولا نیز به خاطر ولایت پیامبر پیشی نمی جوید و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز به خاطر ولایت خدا در تسمیه فرزند خود سبقت نمی گیرد. این در حقیقت هم یک راهبرد عملیاتی برای ماست که در عرصه های مختلف زندگی نباید بر مقام ولایت سبقت گیریم و هم بیانگر حقیقت و ماهیت ولایت است که در حقیقت یک رشته اتصالیه به خداست؛ بر خلاف این که برخی فکر می کنند در عرصه های سیاسی ولایت یک نظام سلطه فرماندهی مطلق از طرف یک انسان است و معادل مطلق گرایی است؛ اینگونه نیست.
امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: ولایت یک جریان متصل به حق است که در زمان حضور معصوم این ولایت الله است که در یک مظهر خدا؛ وجود مقدس معصوم تبلور و ظهور پیدا می کند؛ یعنی اتصال به معصوم جریان اتصالیه به ذات مقدس پروردگار است و از طریق معصوم به خدا وصل می شود اما در زمان غیبت معصوم از طریق اطاعت از حجت معصوم است یعنی در یک زمان با برجسته ترین عناصر خلقت محقق می شود و در زمان غیبت به یک عنصر نخبه که ولی فقیه است متصل به معصوم و سپس خدا می شود.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: شما می بینید وقتی وجود مقدس سیدالشهدا(علیه السلام) خانه صدیقه اطهر(سلام الله علیها) را روشن می کند، در خانه و بیت امیرالمؤمنین(علیه السلام) این موجود آسمانی نمی ماند و او را به آسمان ها می برند تا فرشتگان قنداقه حسین(علیه السلام) را زیارت کنند و فطرس ملک که یک فرشته پر و بال ریخته است، با شفاعت اباعبدالله(علیه السلام) به رتبه اولیه می رسد و ترمیم پیدا می کند.


نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی توضیح داد: فرشته موجودی است که یک دستگاه اتوماتیک عبادت است و همانطور که من و شما با غذا خوردن و تنفس کردن زندگی می کنیم، فرشته با عبادت زندگی می کند و عبادت ابزار قوام فرشته است و اگر بنا شد فرشته و ملکی در عبادت خود کوتاهی کند، نقص جسمانی برای او به وجود می آید و لذا پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند در شب معراج به هر آسمانی می رسیدم، در یک آسمان فرشتگان در حال رکوع بودند و در آسمان دیگر در حال سجود.
ایشان افزود: این عبادت عامل قوام زندگی آن هاست و در نتیجه اگر در عبادت یک فرشته اشکالی پیش آید، نقص جسمانی پیدا می کند و از نظر جسم دچار نقص می شود. فرشته ای که در عبادتش مسأله دار شده، وقتی قنداقه اباعبدالله را بدند، با تماس قنداقه نقص جسمانی اش ترمیم شد.
آیت الله علم الهدی گفت: حسین(علیه السلام) تجلی عشق کامل به حق است و در عرصه آفرینش دلدادگی سیدالشهدا(علیه السلام) مظهری از عشق خداست که دیگر نمونه ندارد؛ یعنی آنچه در زمینه دلدادگی خدا بود، به طور کامل در وجود سیدالشهدا(علیه السلام) دیده شد و زمانی که گلوی فرزند شش ماهه ایشان را بریدند، فرمود «آسان است چون در راه خداست.» این عشق کامل که جوهره عبادت هر انس و جن و ملک است، فرشته را ترمیم می دهد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در پایان این خطبه خاطرنشان کرد: به امام حسین(علیه السلام) سفینه النجاه می گویند. یعنی چه؟ مگر همه ائمه(علیهم السلام) وسیله نجات نیستند؟ علتش این است که کشتی ها معمولا در کنار اسکله لنگر می اندازند و کشتی های مسافرتی که می خواهند در امواج سید کنند و به مقصد برسند، مسافران سوار می شوند و کشتی امواج را می شکافد تا آن ها را به مقصد برساند. در کشتی ها یک کشتی نجات وجود دارد که کشتی های غرق در آب را نجات می دهد. سیدالشهدا در روز قیامت کشتی نجات غرق شدگان است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی