۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

 

یک نکته به‌عنوان گلایه و مطالبه مطرح بود، این است که تا امروز جریانی که عزیزان هنرمند را سازمان‌دهی کند، در شهرمان نداشتیم.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با جمعی از هنرمندان خراسان رضوی که به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در حسینیه دفتر وی برگزار شد، با بیان این‌که هنر یک جریان مقدس است، اظهار کرد: هنر و علم در کنار هم هستند، همان‌طور که علم در تربیت و پرورش فکر نقش دارد، هنر نیز در همه انواع و اشکالش در پرورش و تربیت احساس نقش دارد.

 

ایشان ادامه داد: در قداست هنر جای شبهه‌ای نیست همان‌طور که در قداست علم جای شبهه نیست اما آنچه مهم است، مسئله هنرنمایی است، گاهی هنرنمایی‌ها عین خود هنر مقدس هستند و قداست هنر در هنرنمایی‌ها مشخص می‌شود و گاهی از اوقات به‌عنوان ضربه‌ای مهلک بر پیکر هنر وارد می‌شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که هنرنمایی‌های ضد ارزش، قداست هنر در هنرنمایی‌ها را قربانی کند، خاطرنشان کرد: عمده رسالت هنر انقلاب در حفظ قداست هنر و پیشگیری از قربانی کردن هنر در هنرنمایی‌های غیر ارزشی و مبتذل است، مقام هنر مقدس‌تر از این است که در مقابل ابتذال و ارضای غرایض جنسی انسان‌های شهوت‌ران استفاده شود.

 

ایشان تصریح کرد: اگر بنا شد هنرمندی، هنرنمایی خود را در خدمت ابتذال قرار داد، یک جانی و ظالم است و از هر جنایتکاری جنایتکارتر است به خاطر این‌که تنها به انسان‌ها، اخلاق و فرهنگ ظلم نکرده بلکه یک جریان مقدس را به سلاخی کشانده و پوسته قداست را از پیکره او کنده است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: رسالت شما به‌عنوان هنرمند انقلابی، در درجه اول حفظ و صیانت از قداست هنر است، همه شما عزیزان در این قسمت سهم بسزایی دارید در همه ابعاد هنر که برای ما ارزشمند است.

 

ایشان افزود: جریان هنر به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی باستانی و ریشه‌دار مثل شعر و نویسندگی است که جایگاه خود را در بین مردم دارد اما یک جریان، هنرهای جدید است که آن ریشه‌های قدیمی و کهن ما را ندارد مثل مسئله هنر گرافیک و انیمیشن؛ عزیزان ما در عرصه‌های مختلف مثل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس و حوزه هنری خراسان رضوی، این هنرها را احیا کنند و در تملک انقلاب و اسلام دربیاورند.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که می‌توان عرصه‌های جدید هنری را جهت داد، اظهار کرد: یک عنصر ناپاک در تاریخ مثل ایرج میرزا را اگر امروز داشته باشیم و بخواهیم هنر او را در استخدام جریان انقلاب دربیاوریم، کار بسیار مشکل و شاید محال باشد اما اگر جریان‌ها و دستگاه‌های انقلابی بخواهند برای عزیزان هنرمند ما در هنرهای جدید گرافیک و انیمیشن در احیای این هنرها در جریان اسلام و انقلاب کوتاهی کنند و این فرصت از دست برود، این عرصه هنر نیز به بعضی جریان‌های مبتذل دچار خواهد شد همچون جریاناتی که متأسفانه در عرصه موسیقی و شعر به آن مبتلا شدیم.

 

ایشان خاطرنشان کرد: هنرهای نمایشی، از هنرهای ریشه‌دار تاریخی است که نزدیک به 5 قرن تاریخ مدون دارد اما جریان ارزشی در فضای فرهنگی کشورمان و در هنرهای نمایشی دچار غربت است؛ آقای حاتمی کیا، از هنرمندان به نام، سابقه‌دار و معروف در هنر نمایشی در کشور هستند، با حرکت عظیم ارزشی که مجاهده به تمام معنا بود با فیلم «به وقت شام»، مشهود بود جریان‌های ابتذال نمایشی چه برخوردی با ایشان کردند.

 

ایشان ادامه داد: شخصیت شهید آوینی به این بود که نقطه عطف در عرصه هنر بود، کسی که هنر را به عرصه انقلاب آورد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه برداشت انقلاب از عرصه هنر مورد توجه نبود، شهید آوینی هنر را به عرصه انقلاب آورد و این کار شهید آوینی شخصیت او را نمایان می‌کند، متذکر شد: اگر آن کار ادامه و توسعه پیدا می‌کرد، شاید در همه عرصه‌های هنری، شاهد برتری جریان انقلاب بر جریان‌های مقابل بودیم

 

ایشان با اشاره به اینکه شهر و استان ما به‌عنوان استان و شهر هنر معروف است، اضافه کرد: یک نکته به‌عنوان گلایه و مطالبه مطرح بود، این است که تا امروز جریانی که عزیزان هنرمند را سازمان‌دهی کند، در شهرمان نداشتیم، شعر خراسان در همه‌جا معروف است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه یک متولی لازم است تا هنر خراسان را در جهات مختلف سازمان‌دهی کند، اضافه کرد: دنبال یک متولی می‌گردیم، مشکل فعلی ما، پراکنده بودن هنرمندان استان در عرصه‌های فعالیت خود است.

 

ایشان ادامه داد: دو جا این امکان وجود دارد، یکی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس و دیگری حوزه هنری، هماهنگ شوند، نتایج خوبی به دنبال دارد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه اگر چنین تولیتی ایجاد شود و هنرمندان را در مشهد و استان سازمان‌دهی کند، بهتر است، تأکید کرد: عرصه هنر، عرصه‌ای است که باید برایش مشتری پیدا کرد، باید به‌نوعی در عرصه جامعه نفوذ پیدا کند که بگویند این هنر از فلان شاعر و فلان هنرمند، گرفت.

 

ایشان افزود: اگر در برابر هنرمندان غیرورزشی که هنر را از لباس قداست برهنه می‌کنند، توانستید هنر انقلابی خود را جا بیندازید، موفق بوده‌اید؛ شکلی است که در صداوسیما هم شاهدیم، فیلم و سریالی ساخته می‌شود که نمی‌گیرد، اگر برنامه‌های هنری را با کیفیتی اجرا کنید که از شما بگیرد، در عرصه هنر انقلاب این امتیاز را خواهیم داشت که فضای هنری کشور را قبضه کند.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس متذکر شد: هنرمندان و شاعران که با رهبری دیدار می‌کنند، به جرأت می‌شود گفت، با ظرفیت ایشان هیچ عمامه به سری وجود ندارد و در کشور بی‌نظیر است، شاعران که ساعت‌ها در حضور ایشان می‌نشینند، به خاطر این است که از ایشان بالاتر در شعر و هنر نمی‌بینید.

 

ایشان گفت: در عرصه‌های سیاسی بحثمان این نیست که مطیع رهبری باشیم، بحث ذوب بودن در رهبری است

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی