۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

     

شاعران پرآوازه مسلمان با بهره گیری از کیمیای قرآن مس وجود انسان راطلا و با پیروی از پیشوایان دینی نقش ممتاز و وحدت آفرین خویش را در تاریخ به نمایش گذاشته و پیمان برادری را محکم و مسلمانان را در برابر فتنه های دشمنان هم آوا نموده اند.



بسم الله الرحمن الرحیم

پیام  حضرت آیت الله علم الهدی نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی به کنگره شعر اهل بیت علیهم السلام

 

قال رسول الله صلی الله علیه و آله :"انَّ المؤمِنَ یُجاهدُ بِسیفهِ و لِسانِهِ و الّذی نَفسی بِیدِهِ لَکانَّما ینضحونهم بالنِّبل    "                                                                    

                  میزان الحکمه، ج 6، ص2766، ح 9433

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مؤمن، با شمشیر و زبان خود جهاد می کند. سوگند به آن که جانم در دست اوست، گویی که شاعران، با گفتار خود، دشمنان را تیرباران می کنند.

 

در آسمان اندیشه بشر کلامی مؤثرتر و نافذتر از شعر روح افزا و عشق افروز وجود ندارد. تاریخ اسلام گواه آن است که مردمان  جزیره العرب در عرصه بیان اندیشه در قالب ادبیات تهییجی و تخدیری گوی سبقت از همگان ربوده بود، تا اینکه کلام وحی نازل و تومار شعر ونثر را درهم پیچید ودر رهگذر آن، شعر شاعران از دریای زلال وحی سیراب و در بستر معارف اسلامی، ارزش های الهی را متجلی و آیینه تمام نمای کرامت و فضایل انسانی برای همه زمان ها گردید.

ادب برآمده از معارف اسلامی ظرافت هایی داشت که رفتار، گفتار و نوشتارانسان را اصلاح و او را به صراط مستقیم الهی رهسپار و تقوا، دانش، ایثارو جهاد را جایگزین معیارهای جاهلی نمود.

این موهبت الهی که پایایی آن مرهون پویایی علوم وحیانی است، با رایحه دل انگیز، روح مشتاقان را مصفا، دایره دوستان خدا را گسترش و نهضت مجاهدان برای دفاع از حریم اسلام در برابر ددمنشان را فراگیر ساخته است.

در این راستا پیشوایان دینی توجه ویژه‌ای به نفوذ شعر و زبان احساس داشته و همواره پیروان خویش را به آموختن شعر آیینی سفارش تا در پرتو آن احساس تعلق به معارف الهی و پاسداری از میراث گرانبهای نبوت نهادینه گردد.

بی تردید ادبیات فاخر قرآن مجید، بلاغت استوارآن، و گفتار نافذ رسول اعظم صلی الله علیه وآله جامعه ویران شده جاهلی را که بر کینه، ستیز و درگیری های قبیله ای استوار بود، آباد و فلاح را جایگزین طلاح و تقوا را جایگزین طغیان و ایثار را جایگزین راهزنی و غارت نمود و کیمیای نوعدوستی، مهرورزی ، همزیستی مسالمت آمیز را پیشکش جامعه بشری نمود. یکی از مهمترین این دستاوردها وحدت و همدلی و تشکیل امت واحده و پیامد آن شکل گیری تمدن شکوهمند اسلامی است.

شاعران پرآوازه مسلمان با بهره گیری از کیمیای قرآن مس وجود انسان راطلا و با پیروی از پیشوایان دینی نقش ممتاز و وحدت آفرین خویش را در تاریخ به نمایش گذاشته و پیمان برادری را محکم و مسلمانان را در برابر فتنه های دشمنان هم آوا نموده اند.

پژواک محبت و دلدادگی به پیامبر و خاندان مطهر ایشان در دستاورد قریحه شاعران آیینی نمایان گشته، کلک اهل قلم را معطر ساخته و شخصیت ممتاز آنان را در صحیفه تاریخ ماندگار و آنان را مصداق این فرموده امام صادق علیه السلام نموده، که فرمود: هرکه در باره ما یک بیت شعر بگوید، خدوند متعال در بهشت خانه ای برایش می سازد.

اکنون که به همت والای شما  منظومه وحدت اسلامی از رهگذر شخصیت ممتاز خاتون نور و تحفه آسمانی، رایحه دل انگیز شجره طوبای رسالت و ودیعه گرانبهای رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم سروده می شود، همگان را به بهرگیری از این ظرفیت تاثیر گذار در توسعه ارزش های الهی وسبک زندگی فاطمی که همان سبک زندگی نبوی است سفارش و توصیه می کنم با زبان نیایش، ستایش و زبان آیینی شعر، مفاهیم بلند کتاب و سنت را به مردمان تشنه معارف ناب انتقال دهید.

در این راستا به منظور پویایی و شکوفایی این دستاورد بزرگ نکاتی را به شاعران مسلمان یادآور می شوم:

  1. تکیه به مفاهیم بلند کتاب و سنت که هم اشعار را آسمانی و هم مایه برکت در تاثیر گذاری برمخاطب وبروزعواطف انسانی آنان دارد؛
  2. ترویج وگسترش هویت انقلابی ومقاومت اسلامی برای مقابله با جریان های تکفیری و ارایه تصویر شفاف از آموزه های اسلام ناب؛
  3. پرهیز از مفاهیم اختلاف برانگیز وتلاش در گسترش مفاهیم وابعاد وحدت آفرین درآینه شعر آیینی؛
  4. بهره گیری از قالب ها ومفاهیم کاربردی وتربیتی برای رویارویی با چالش های فرهنگی و ارایه سبک زندگی اسلامی.

ضمن تشکر از اداره کل تبلیغات اسلامی استان، امیدوارم خداوند متعال به قلم، قدم و بیان شما برکت عنایت و از رهگذر این همایش آیینی، انوار درخشان پیامبر و خاندان طاهرینش زینت افزای زندگی امت اسلامی گردد.

والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته

سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه دراستان خراسان رضوی

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     شانزدهم اسفند1396 و 18جمادی الثانی 1439ه.ق

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی