۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

 

خطبه دوم ـ یک آقای مدیرکل، وزیر و وکیلی که سوار اتومبیل خارجی آخرین سیستم می‌شود، هیچوقت نمی‌تواند مدیر دلسوز در این انقلاب باشد، او در پرتو تجمل خود، زن و بچه اش و تفریحات خارج کشور نمی‌تواند مدیری باشد که نسل انقلاب را مدیریت کند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 11 اسفندماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این که امروز مصادف است با سالروز رحلت جان‌گداز حضرت ام‌البنین، مادر قمر بنی هاشم (علیه‌السلام)، اظهار کرد: این خانم با فضیلت، تمام ویژگی‌های اخلاقی و ایمانی که در کانون مغزش حاکم بود، یکی از منابع وراثت انفعالی مهین فرزند برومندش، قمر بنی هاشم (علیه‌السلام) بوده است.

 

ایشان ادامه داد: آن عشق بی‌نظیری که ابالفضل (علیه‌السلام) نسبت به وجود اقدس سیدالشهدا داشت که یک بخشش مربوط به ذوب در ولایت بودن و ذوب در مظهر حق بودن ابالفضل است، یک بخشش هم مربوط به وراثت انفعالی از چنین مادری هست.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: آن روزی که مولا (علیه‌السلام) با این خانم با فضیلت ازدواج کردند، اسم این خانم فاطمه بود، در اولین دیدارش با وجود اقدس مولا، عرض کرد آقا، مرا با اسمم در خانه خطاب نکنید، به من فاطمه نگویید، به من که فاطمه بگویید، فرزندان زهرا، امام حسن، امام حسین، زینب کبری و ام‌کلثوم به یاد مادرشان زهرا می‌افتند، مرا ام‌البنین خطاب کنید، بر حسب این معرفت ارزشمندی که بر اساس عشق و ارادت به صدیقه اطهر این خانم با فضیلت در زندگانی خودش با امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نشان داد، ذات مقدس پروردگار در طلایه نسل او، یک ماه درخشانی مثل قمر بنی هاشم (علیه‌السلام) قرار داد که باعث افتخار او در تمام نسل‌های بشر قرار بگیرد.

 

ایشان، عشق قمر بنی هاشم به امام حسین (علیه‌السلام) را برگرفته از وراثت انفعالی از حضرت ام‌البنین دانست و افزود: عشقی که اباالفضل به سیدالشهدا (علیه‌السلام) داشتند و فرمودند «ای نفس خار بشوی، تو می‌خواهی آب بیاشامی در حالی که حسین هنوز لب‌تشنه است؟»، این عشق اباالفضل به وجود اقدس سیدالشهدا، یک بخشش مربوط به وراثت انفعالی این خانم بود که آن پستانی که در دهان قمر بنی هاشم گذاشت و شیری که با عشق به زهرا و بچه های زهرا به این پسر داد، چنین عشقی در این پسر آفرید.

 

اولین سهم بر از شهدا، مادران شهید هستند

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: وقتی غافله به مدینه برگشت، خبرهایی که آوردند، وقتی خبر می‌گرفت که عباست شهید شد، اونت شهید شد و جعفرت شهید شد، اعتنا نمی‌کرد، می‌گفت بگویید بر سر حسینم چه آمد؟ با حسینم چه کردند؟ این باعث می‌شود ما امروز در پرتو شخصیت این خانم بزرگوار، پی به عظمت مادران شهدا ببریم.

 

ایشان، اولین سهم بر از شهدا را مادران شهید بیان کرد و گفت: عزیزان من، این که یک آقاپسر جوان در سن 20 سالگی مثل حججی در مقابل خنجر بران یک جلاد با کمال قدرت می‌ایستد چون از تبار قمر بنی هاشم است، به خاطر اثر و وراثت انفعالی از یک مادر هست، در این شهادت‌هایی که شهدای ما داشتند، سهم بر اول این ها در این شهادت، مادر شهدا هستند که در حقیقت این آثار را در روح و جان آنان در جریان ایثارگری گذاشتند؛ بر ما لازم است به عنوان یادگار شهید، از مادران شهید تکریم و احترام کنیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: تا زمانی که فرهنگ شهادت در کشور ما حاکم باشد و مردم ما در برابر بینششان، شما مردم متدین و برادران و خواهر با ایمان در آینه فکرتان، تصویر شهید باشد، این نظام، انقلاب، اسلام و این ولایت در جامعه و کشور آسیب‌پذیر نیست.

 

 

ورود هر شهید به جامعه، تکلیفی سنگین بر دوش مردم است

 

ایشان افزود: این خون‌ها، این شهدا و مادران شهید بر گردن و عهده ما، بار، مسؤولیت و تکلیف هستند بر این که نسبت به این نظام و مقابله با دشمنان اسلام و ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان خدا، یک احساس تکلیف بیشتری بکنیم، هر شهیدی که چه جنازه و چه آثار جسدش از دوران دفاع مقدس وارد جامعه ما می‌شود، یک بار سنگین از تکلیف مقاومت در برابر دشمنان خدا بر عهده و گردن ما ایجاد می‌کند که باید پاسخگوی این مسؤولیت و بار تکلیف باشیم.

 

آیت‌الله علمالهدی با بیان این که عوامل نفوذی دشمن در جامعه و مدیریت نظام، حرکت ما را مدیریت می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید مقاوم‌تر و قوی‌تر از زمان آنان امروز در مقابل دشمنی که به‌مراتب جنایات، فتنه و توطئه هایش شدیدتر و قوی‌تر شده و جنگی پر زورتر هست، باید بایستیم، مقاومت و مقابله کنیم منتها مشکل امروز ما این است که متأسفانه عوامل نفوذی چه در جریان های اجتماعی و چه در مدیریت‌های نظام، دارند ما را ندانسته مدیریت می‌کنند، یعنی مسئله اول ما، استکبارستیزی است، مسئله اصلی امروز ما، مقاومت در مقابل دشمن است، طوری دارند ما را مدیریت می‌کنند که حتی در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نیروهای انقلابی، به‌جای پرداختن به مسائل اصلی، به سلسله مسائل حاشیه‌ای می‌پردازیم.

 

شگرد دشمن در جداسازی جامعه و نظام، ناامید کردن مردم است

 

ایشان تصریح کرد: دشمن امروز در جداسازی شما مردم از نظام و انقلاب، شگردش ناامید کردن شما از نظام و ناکارآمد نشان دادن این نظام در برابر بینش شماست، این نقشه دشمن است و آنچه ما در مقابل داریم و وظیفه مندیم در مقابل خون شهدا، مسئله مقاومت شما در برابر حرکت نابکارانه دشمن هست؛ باید توجه باشیم این نظام امروز بر روی کره زمین قوی‌ترین نظام‌ها است، تنها کشوری که مردم آن کشور، خودشان برای خودشان تصمیم میگیرند، همین کشور است حتی مردم آمریکا برای خود تصمیم نمی‌گیرند، از این نظام قوی‌تر کجاست؟ چرا به این نظام امیدوار نباشیم؟

 

امام جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این که مسؤولان باید وابستگی مردم به بیرون از کشور را کم کند، گفت: این نکته را باید مسؤولان ما بدانند، امروز که دشمن سفره ما را هدف قرار داده، ازیک‌طرف می‌خواهد سفره دین را از زیر پای ما بکشد، از طرف دیگر می‌خواهد در عرصه‌های اقتصادی و معیشتی مردم ما را مستأصل کند و جامعه را زمین گیر کند، مسرولین نظام هستند که باید در مدیریت نظام و در مقابل شگردهای دشمن، وابستگی مردم را از دشمنان و از بیرون کشور روز به روز بیشتر قطع کنند و مردم را بر مقاومت خودشان و روی پای خودشان و تکیه‌بر قدرت‌های درونی خودشان امیدوارتر کنند، این وظیفه مسؤولان ماست و رهبری راهکارش را در اقتصاد مقاومتی نشان دادند.

 

«فرهنگ‌سازی»، بزرگ‌ترین حرکت در تحقق اقتصاد مقاومتی

 

ایشان، بزرگ‌ترین حرکت در تحقق اقتصاد مقاومتی را «فرهنگ‌سازی» دانست و خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین حرکت در اقتصاد مقاومتی، فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مقاومتی است، این که هر روز بگذارید کشور ما نمایشگاه تجمل، عیاشی ها و خوش‌گذرانی‌ها شود، نمایشگاه زندگی‌های رنگارنگ در عرصه مسؤولان و مدیران کشور بشود و هر روز، اتوموبیل چنان، زندگی، فرش و خانه چنان باشد در مقابل مردمی که در اولیات زندکی خودشان در تنگنا قرار دارند و در برابر نسل جوانی که در تشکیل خانواده، تأمین و کار و اشتغال زندگی خو در بحران واقع‌شده است، بیایید ماشین‌های خارجی رنگارنگ را نمایش دهید، این ها هر روز بهقیافه یک مسؤول نگاه می‌کنند، یک رنگ و تجمل جدیدتر در او مشاهده کنند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: امام بزرگوار ما فرمودند «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست مسؤولان، پشت کردن به محرومان و روی آوردن به اغنیا باشد»، یعنی قشر آسیب‌پذیر نادیده گرفته شود در برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌ها، فقط یک عده پولدار را در نظر بگیرند و برای رفاه آنان برنامه‌ریزی کنند؛ مشکل اصلی ما امروز این است که فرهنگ اقتصاد مقاومتی را گیر داریم.

 

اقتصاد مقاومتی، نسخه اصلی رفع مشکلات و دغدغه مردم

 

ایشان اظهار کرد: در مسئله اقتصاد مقاومتی که سومین سال است دارد می‌گذرد و وارد چهارمین سال می شویم که مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی را به عنوان جریان مقاومت در برابر دشمن و نسخه اصلی رفع همه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به ما دادند، راهکار تعیین کردند، شاخصه‌ها را مشخص کردند، چالش ها را معین کردند، ظرفیت‌های اجتماعی را معین کردند، اگر امروز ستاد اقتصاد مقاومتی و عزیزان ما می‌خواهند به عنوان آخرین روزهای سالی که مقام معظم رهبری، سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» به مردم گزارش دهند، بر اساس شاخصه‌های رهبری گزارش دهند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ارائه آمار اشتغال، گزارش اقتصاد مقاومتی نیست، گفت: آمار اشتغال، گزارش در مسئله اقتصاد مقاومتی نیست، مقام معظم رهبری ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی را مشخص کردند، چالش ها را مشخص کردند و حرف اولشان، ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی بود، با این تجمل پروری‌ها و پشت پا زدن به ساده‌زیستی‌ها، واقعاً مروج فرهنگ اقتصاد مقاومتی هستیم؟ برادران و خواهران، بخشی از نسخه اقتصاد مقاومتی، خود ما هست، بخش دیگر آن مربوط به مسؤولان دولتی، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه است، فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید در زندگی ما اجرا شود، سه سال است از مسوله اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، این بازار پوشاک ما هست که بازار اجناس خارجی، بافته های دیگران است و هنرمندان ما در بافت، ساخت و تولید پوشاک در عین فقر و بیکاری به سر می‌برند.

 

ریشه محقق نشدن اقتصاد مقاومتی، نبود فرهنگ آن است

 

ایشان تصریح کرد: ریشه آن، انتخاب شما مردم، ریشه اش فرهنگ انتخاب ما مردم است، فرهنگ اقتصاد مقاومتی در ما پیاده نشده، باید روی فرهنگ اقتصاد مقاومتی توجه کنیم، متأسفانه مسؤولان ما در توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی کم آوردند، بی‌حساب‌وکتاب اتومبیل‌های خارجی رنگارنگ وارد کردن و در خیابان‌ها نمایش دادن، کجای قضیه با فرهنگ اقتصاد مقاومتی سازگار است؟ این بازار واردات را به روی بیگانگان گشودن، 70 میلیون، 80 میلیون بازار مصرفی کشور را برای دشمنان درست کردن، کجایش به اقتصاد مقاومتی می‌خورد؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی به تعلل دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی در توسعه صادرات غیر نفتی کشور اشاره کرد و گفت: جوانان ما رفتند به عنوان حمایت از حریم، حرم و دفاع از مسلمانان در سوریه و عراق جان دادند، شهید شدند، بازار اقتصاد سوریه و عراق را ترکیه و کشورهای دیگر تصاحب کردند و شما نتوانستید از این موقعیت برای توسعه اقتصاد این کشور استفاده کنید، مسئله توسعه صادرات غیر نفتی، یکی از مؤلفه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی فرمودند؛ سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال گذشت، آمار اشتغال دادن مشکل را حل نمی‌کند، شما آمار بیکار بدهید.

 

ایشان ادامه داد: امروز آخر سال، جریان بیکاران ما در خانواده‌هایی که وجود دارند، با اول سال چه تفاوتی کرده است؟ از طرفی، در اشتغال نیز باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، این که نسل جوان ما صف بکشد و همه بخواهند حقوق‌بگیر دولت شوند و شغل دولتی پیدا کنند، این هم درست نیست، مگر در گذشته جامعه ما، چند درصد مردم ما کارمند دولتی بودند که صف بکشند، در اداره ای کار کنند و حقوق‌بگیرند؟ مگر شغل همین است؟

 

فرهنگ اقتصاد مقاومتی در اشتغال، دوری از تجمل و تولید نمایش داده شود

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: وقتی بحث فرهنگی اقتصاد مقاومتی می‌شود، هم در اشتغال و هم در دوری از تجمل در زندگی مردم باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی نمایش داده و پیاده شود و هم در مسئله تولید باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی نمایش داده شود که افراد جهادی در عرصه تولید کار کنند و کالایی را بازار وسیعی که در کشورهای اطراف ما هست، نمی‌خواهیم به دنبال آمریکا، اروپا و کشورهای دیگر برویم که بگوییم درها را به روی ما بسته اند، همین کشورهای اطراف خودمان، بازار وسیعی که از همه جا آمدند این بازار را اشغال کردند و سهم ما به حداقل هم نرسیده است، این هم برنامه‌ریزی می‌خواهد و هم کار جهادی در تولید و هم در مسئله انتخاب شغل در فرهنگ اقتصاد مقاومتی، انتخاب کار می‌خواهد نه انتخاب منبع حقوق و درامد سر میخ اول برج.

 

ایشان به فرهنگ اداره مملکت توسط امیرالمؤمنین اشاره و بیان کرد: این فرهنگ اقتصاد مقاومتی است، اگر این فرهنگ را پیاده نکنیم؛ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جمله‌ای دارند که می‌فرماید «هیهات که گرسنگی من، مرا بکشاند به طرف انتخاب غذای لذیذ در حالی که در گوشه‌ای از بیابان یمامه یا حجاز، گرسنه‌ای وجود دارد که به یک قرص نان جو خشک به چیز دیگری دسترسی ندارد پس من هم باید همین قرص نان جو خشک را بخورم»، این جمله را می‌گویند و بعد می‌فرمایند «علت این که من باید ساده زیست باشم، غذایم نان جو خشکیده باشد، علتش این نیست که من عابد ترین آدم هستند و زاهدترین و عالم ترین انسان‌ها به احکام دین و مفسر قرآن هستم، علتش، امیرالمؤمنین بودن من است، مدیریت من نسبت به جامعه و ریاست من به این مردم و به دست گرفتن سیاست معیشتی این مردم اقتضا می‌کند من غذای لذیذ نخورم».

 

لازمه مدیریت بر اقتصاد کشور، روی آوردن به اقشار محروم است

 

آیت‌الله علم‌الهدی، لازمه مدیریت بر اقتصاد کشور را روی آوردن به قشر محروم جامعه دانست و گفت: لازمه مدیریت در این کشور و ریاست را به دست گرفتن، سیاست را به دست کرفتن و سرنوشت این جامعه را در معیشت به دست گرفتن، روی آوردن به قشر محروم و سطح زندگی را تا پایین ترین قشر محروم تنزل دادن است، یک آقای مدیرکل، یک آقای وزیر، یک آقای وکیلی که سوار اتومبیل خارجی آخرین سیستم می‌شود، هیچوقت نمی‌تواند مدیر دلسوز در این انقلاب باشد، این در پرتو تجمل خود، زن و بچه اش و تفریحات خارج کشور نمی‌تواند مدیری باشد که نسل انقلاب را مدیریت کند و جامعه انقلابی را مدیریت کند.

 

ایشان اضافه کرد: امیرالمؤمنین می‌فرمایند «به خاطر امیرالمؤمنین بودن باید با سختی‌ها با مردم زندگی کنم و شریک زندگی مردم باشم نه به عنوان عالم و عابد بودن»؛ وقتی عزیزان ما مدیریت را در این کشور به دست گرفتند، چه در حوزه مسائل اجرایی، چه برنامه‌ریزی و مجلس و چه در حوزه قضایی، باید شما نیز مشارک باششید با پایین ترین افراد قشر محروم و آسیب‌پذیر در عرصه زندگی تا بتوانید فرهنگ اقتصاد مقاومتی را پیاده کنید، در غیر این صورت نمی‌توانید فرهنگ اقتصاد مقاومتی را پیاده کنید، نمی‌توانید خودتان به رنگ اقتصاد مقاومتی نباشید و به مردم و جامعه بگویید به رنگ اقتصاد مقاومتی باشند.

 

هزینه نو کردن بی جهت لوازم زندگی را صرف قشر آسیب‌پذیر کنید

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این که مردم هزینه نو کردن‌های بی جهت لوازم خانه را برای عید فشر آسیب‌پذیر هزینه کنند، خاطرنشان کرد: واقعیتی است که شما مردم به فرموده حکیمانه مقام معظم رهبری دنبال فرهنگ اقتصاد مقاومتی باشید، شب عید است، در مقام به هم زدن ابزار خانه، فرش، پرده و اساس و نو کردن بی جهت و بیرون انداختن برنیایید، در مقام تعویض مدل اتومبیل برنیایید، اگر بنا شد بخواهید زندگی خودتان را در تجمل به رنگ تازه‌ای دربیاورید، ببینید چقدر مصرف دارد، این مصرف را در شب عید قشر محروم و آسیب‌پذیر این مصرف را استخدام کنید، در شب عید خودتان نیز این فقیر و یتیم را شرکت دهید، او هم شب عید دارد، این فرهنگ اقتصاد مقاومتی است و ما سعی بر این داشته باشیم که ان‌شاءالله این فرهنگ در زندگی ما پیاده شود و مسؤولان عزیز ما نیز سعی بر این داشته باشند که فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جریان ظاهری زندگی آنان از یک نمایش کاملی برخوردار باشد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی