۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه ی تفسیر سوره قارعه 92.11.23

چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۱۲ ب.ظ

هرچه در عمل نیت اخلاص و قربه الی الله باشد این عمل سنگین است
عده ای عمل را سبک یا سنگین میکنند و هرچه در عمل نیت اخلاص و قربه الی الله باشد این عمل سنگین است. اما در تفسیر دیگر این میزان را در حسنات دانسته اند و این "ثقلت و خفت" را به اعمال و حسنات نسبت می دهند.و در جای دیگری در قرآن می فرماید وزن اعمال و سنگینی اعمال با حق است. آنکه عملش سنگین و برحق بود رستگار است.
ادامه ی تفسیر سوره قارعه، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر سوره ی قارعه در مهدیه مشهد بیان کردند: بحث تفسیری ما در مورد این دوبخش مردم است در محشر که ارزیابی می شوند. تفاوت ارزیابی ما با خدا همین است، ما در ارزیابی یا آدم بد داریم یا خوب و اگر فردی را بد خوانیم به برخی رفتار های خوب او توجهی نداریم.



ایشان در ادامه افزودند: خدا اینگونه انسان ها را ارزیابی نمی کند بلکه هم خوبی ها و هم بدی های انسان را می بیند، اگر خوبی ها بیشتر از بدی ها بود "فی عیشه راضیه" و اگر بدی ها بیشتر بود" فامه هاویه" انسان ها با اعمال و میزان حسنات و سیئات وزن می شوند. دراینجا آنچه مطرح است اینکه چه چیزی باید سبک یا سنگین باشد؟


آیت الله علم الهدی در تبیین میزان اعمال بیان کردند: عده ای عمل را سبک یا سنگین میکنند و هرچه در عمل نیت اخلاص و قربه الی الله باشد این عمل سنگین است. اما در تفسیر دیگر این میزان را در حسنات دانسته اند و این "ثقلت و خفت" را به اعمال و حسنات نسبت می دهند.و در جای دیگری در قرآن می فرماید وزن اعمال و سنگینی اعمال با حق است. آنکه عملش سنگین و برحق بود رستگار است.


ایشان در ادامه افزودند: در هرعملی که ظلم به خدا هست این عمل با باطل آمیخته و وزن ندارد ولو نماز و روزه و یا گریه بر امام حسین(ع) باشد پس سعی کنید کار خوب را با مقدمه ی حرام انجام ندهید. در اینجا بحث در ضمیر "موازینه" است. در اینجا معلوم میشود ارزیابی افراد یک شکل و یکسان نیست و برحسب امکانات و استعداد ها و شرایط ارزیابی آنها متفاوت است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی