۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

     

اصلی که در شورای فرهنگ عمومی باید بپذیریم، این است که لازم نیست که ما در بینش‌های سیاسی و فرهنگی اتفاق نظر داشته باشیم و بگوییم بینش‌های اعضای شوراها باید با ما هماهنگ شوند.

به گزارش alamolhoda.com ، آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در یکصد و هفدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی که در دفتر امام جمعه برگزار شد، گفت: نهادهای مقدس و سیاست‌گذاری فرهنگی در سطح کشور داریم و شوراهای متعددی در حوزه وزارت ارشاد است، به عنوان، شورای انقلاب فرهنگی که مصوباتش جنبه قانونی دارد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری فرهنگی در کشور این است که هر محیطی اقتضائات خود را دارد، افزود: باید در دو بعد پدافند آسیب‌های فرهنگی و گفتمان‌سازی فرهنگی با توجه به شرایط بومی آن محیط، تصمیم‌گیری شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: اصلی که در شورای فرهنگ عمومی باید بپذیریم، این است که لازم نیست که ما در بینش‌های سیاسی و فرهنگی اتفاق نظر داشته باشیم و بگوییم بینش‌های اعضای شوراها باید با ما هماهنگ شوند.

علم‌الهدی ادامه داد: آن چیزی که مهم بوده، این است که ما کارگزار این نظام هستیم و نظام مولود یک انقلاب است، انقلاب برخاسته از دین و تکلیف شرعی مردم و دفاع از اصول و ارزش‌های دین صورت گرفته و ارزش‌های انقلابی و اسلامی باید احیا شود.

وی با  تاکید بر اینکه ما باید در مساله فرهنگ عمومی در دو محور حرکت کنیم، تصریح کرد: اول باید گفتمان‌سازی فرهنگی کنیم، یعنی اگر گفتمان‌سازی فرهنگی نداشته باشیم، نمی‌توانیم فرهنگ را تثبیت کنیم، به عنوان مثال، رضاخان می‌خواست با اجبار چادر از سر زنان در آورد، ما هم نمی‌توانیم به اجبار چادر بر سر زنان کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه باید فرهنگ انقلاب را در نسل چهارم نهادینه کنیم، تصریح کرد: نمی‌توانیم به گفتمان‌سازی اکتفا کنیم و رسالت پدافند فرهنگی نداشته باشیم، بلکه باید پدافند فرهنگی را در مقابل تهاجم و شبیخون و ناتوی فرهنگی داشته باشیم.

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه اگر گفتمان‌سازی فرهنگی ایجاد کنیم، باید در کنار آن پدافند فرهنگی داشته باشیم، گفت: شورای فرهنگ عمومی باید گفتمان‌سازی فرهنگی منطبق با فرهنگ بومی هر منطقه‌ای تنظیم کند و بعد حرکت‌های پدافند فرهنگی را برای دستگاه‌های مجری تنظیم کند تا آنها اجرا کنند.

وی افزود: در عرصه پدافند فرهنگی دستگاه‌های اجرایی باید کمک و اجرا کنند، نظام یعنی هر کس مسوولیت خود را انجام دهد و اگر یک دستگاهی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد باید به فرماندهی نیروی انتظامی ابلاغ کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه نمی‌توانیم گفتمان‌سازی را بدون پدافند فرهنگی انجام دهیم، تصریح کرد: اوایل قرن بیستم مدرنیزاسیون بود و نتیجه آن جنگ‌های جهانی بود که محصول حاکمیت غربی و مدرنیته و پسامدرنیته بوده، اما امروز مدرنیته شکست خورده است و دنیای غرب اکنون بحث دهکده جهانی دارد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: امروز آن فرهنگی که می‌تواند به دنیا مسلط شود فرهنگ اسلام و ایدئولوژی اسلام است و اگر غرب می‌خواهد بر دنیا مسلط شود باید این فرهنگ را ازبین ببرد.

وی خطاب به مسوولان اجرایی خراسان رضوی گفت: اگر در شورای فرهنگ عمومی جوان نیست، تقصیر شماست، باید مدیرکل و مسوولان را از جوانان انتخاب کنید. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فرهنگ بدون گفتمان‌سازی پیش نمی‌رود و برای همین باید راه‌های گفتمان‌سازی را ایجاد کنیم و آن را باید در محیط‌‌های مناسب فرهنگی فراهم کنیم.

علم‌الهدی ادامه داد: اگر جوان باسوادی جلو بیفتد و حمایت شود، نسل جوان فرهنگی اصلاح می‌شود، بنابراین، باید در محیط‌های رشد جوان گفتمان‌سازی کنیم.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی باید برای گفتمان‌سازی در محیط‌های فرهنگی تلاش کند و در کنار آن باید پدافند فرهنگی را در مقابل شبیخون فرهنگی پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: در ساختار نظام مشکل نداریم و ساختار کاملی داریم، پس نباید کم‌کاری خود را به گردن نظام بیندازیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی