بالاترین درجه ی بندگی در اطاعت مطلق از پروردگار است
مسأله ی مهمی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است وحدت جریان ها و امتداد احزاب تا زمان کنونی است بدین معنا که از صدر اسلام افرادی که چالش هایی را برای نهضت های مختلف اسلامی به وجود آورده اند از نظر حکمی با هم فرقی ندارند و همه شامل عذاب هایی می شوند
به گزارش Alamolhoda.com، شامگاه چهارشنبه طی سلسله جلسات تفسیر آیات مهدویت قرآن کریم سخنرانی آیت الله علم الهدی در محل مهدیه مشهد برگزار شد، وی در تفسیر آیه ۸ از سوره مبارکه هود اظهار کرد: تفسیر این آیه بر می گردد به اواسط آیه قبل که خداوند متعال در مقابل مسأله استهزاء کفار به اخبار معاد جبهه گیری هایی می کند و می توان این مسأله را این طور بازگو کرد که خداوند متعال نهایتا بنای خویش را در مقابل این نوع مخاصمت ها و عنادها از سوی بندگان اگر صرفا از روی لغزش و سهو باشد می بخشد و اعتنایی به آنها نمی کند.
بنای خداوند متعال عفو و گذشت از نقص های بشریت است
نماینده ولی فقیه در استان خراسان افزود: گاهی اوقات انسان در مرور خاطرات دوره های مختلف زندگانی خویش به لحظاتی می رسد که لذت بخش بودن و یا تاریخ سازبودن و یا مواقعی احساس غرورکردن را برای او به ارمغان می آورد و در این بین لحظاتی نیز وجود دارد که انسان در آن لحظات در جبهه ی مستقیم به مخاصمت با خداوند پرداخته که اظهار پشیمانی و ندامت و در نهایت احساس تنفر از خویشتن را دارد که بنای خداوند در این اثرات عفو و بخشش گناهان است.
وی تصریح کرد: بندگی وقتی به درجه اعلای خود می رسد که ره آوردی از اطاعت مطلق باشد.
امام جمعه مشهد مقدس در تقسیم بندی گناهانی که انسان مرتکب می شود و تکلیفی که خداوند برآن مترتب می کند اظهار کرد: گاهی اوقات این گناهان از روی لغزش و سهو است که عفو خدا شامل آنها می شود ولی گاهی اوقات در خط شهوت و جریانات نفسانی و گاها در مقام برخورد و عناد از روی عمد و لجاجت است که مطمئنا شامل رحمت و عفو الهی نمیشود.
منکرین وحیانی بودن قرآن در آخرت دچار عذابی دردناک هستند
وی تصریح کرد: مصداق بارز عناد و لجاجت با احکام الهی, منکرین اعجاز قرآن, همان منافقین و کفار عهد پیامبراکرم(ص) هستند.
آیت الله علم الهدی در بیان داعیه و انگیزه های کفار در سحرخواندن کلام وحی خاطر نشان کرد: منکرین اعجاز قرآن یا از روی فصاحت و بلاغت بی نظیر آن و یا از روی محتوای ارزشمند و غنی قرآن کریم است که آنان عاجز از آوردن چنین معجزه ای بودند و در عین حال از روی عناد به مخالفت میپرداختند.
وجود افراد صالح و مهلت دادن به منکرین و احتمال وجود اصلاب پاک و پیشرو در خدمت از دلایل تاخیر عذاب منکرین است
نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد مقدس در باب علل تاخیر عذاب برای منکرین کلام وحی اظهار کرد: از جهتی می توان علت تاخیر عذاب را مهلت دادن به منکرین در جهت پشیمانی و بازگشتن به طریق حق دانست و از سوی دیگر می توان وجود افراد متدین در میان آنها را به عنوان ضامنی در جهت سلامت آنان و یا وجود ذریه و نسلی برتر و پیشرو در خدمت به اسلام قلمداد کرد.
وی تصریح کرد: رویه ی خداوند متعال این است که انسان با اراده و تصمیم خودش طریق وصول به کمال را بپیماید و خود انتخاب کند که به کمال برسد یا نزول را پیشه کند.
آیت الله علم الهدی در تفسیر آیه ۸ سوره هود افزود: قرآن کریم عذاب معاندین را مسلم قلمداد کرده است ولکن آنرا معلق به «الی امة معدودة» کرده است که می توان موعد عذاب آنان را زمان معین یا قوم و اجتماعی معین تفسیر کرد که با رجوع به تفاسیر و منابع روایی متوجه می شویم که مصداق بارز آن خروج حضرت مهدی(ع) و ۳۱۳ نفر از انصار حضرت می باشد.
ملاک در عذاب جریان منکرین صدر اسلام وحدت جریان ها است
وی در پایان ضمن پاسخ به این پرسش که «چطور می شود ظهور امام زمان(عج) برای معاندین و منکرین عذاب باشد؟» گفت: مسأله ی مهمی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است وحدت جریان ها و امتداد احزاب تا زمان کنونی است بدین معنا که از صدر اسلام افرادی که چالش هایی را برای نهضت های مختلف اسلامی به وجود آورده اند از نظر حکمی با هم فرقی ندارند و همه شامل عذاب هایی می شوند که ملموس ترین آن احزاب, همین حزب هایی است که در نظام و انقلاب اسلامی ایران همیشه در صدد برهم زدن این نهضت مقدس بوده اند ولی به برکت مدیریت هوشمندانه ی رهبرمعظم انقلاب تمامی جنبش های مخرب و فتنه انگیز به خاموشی مبدل شده است.