۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

     

معیار پیشبرد و تعالی انسان در مراتب اخروی و معنوی، ایمان و علم است، پایگاه عظیمی که علوم اهل بیت(ع) را در دنیا توسعه می‌دهد، جریان روحانیت، حوزه علمیه و طلاب و جریان‌های آموزشی مدارس حوزه علمیه است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در همایش بزرگداشت عالم واقف مرحوم میرزا نواب رضوی که در مدرسه علمیه نواب برگزار شد، با اشاره به احداث مدرسه نواب گفت: این بنای عظیم اثر برجسته‌ای از عالم خالص و پاک نیتی است که همراه با موقوفات گسترده تشکیلات عظیم آموزشی آن را وقف کرده است.

وی با بیان اینکه معیار پیشبرد و تعالی انسان در مراتب اخروی و مراحل معنوی ایمان و علم است، گفت: اگر قرار باشد، ایمان با علم آمیخته شود، سبب پیشرفت در تکامل الهی انسان در خط عبودیت و بندگی خداوند می‌شود، اما اگر هر کدام از این دو نباشند، طی مراحل معنوی برای انسان در خط تکامل امکان پذیر نیست و مولفه تعالی محقق نمی‌شود.

امام جمعه مشهد ادامه داد: با گذشت یک هزار و ۱۸۰ سال از ابتدای غیبت امام زمان(عج) دنیای اسلام از معصوم خالی است، اما اینکه بر سفره معارف و علوم دینی زانو زده، مرهون تداوم حوزه‌های علمیه و جریان اصیل روحانیت است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: روحانیت اگر در بستر زندگی اجتماعی امت نبود، معلوم نبود که معارف و علوم ارزشمند به دست ما می‌رسید و از علوم تکاملی برخوردار می‌بودیم یا نه.

وی تصریح کرد: انسانی که در مسیر تکامل است با دو بال ایمان و علم پرواز می‌کند، اما باید نسج‌ها و جریان جسمی او هم از مسیر تغذیه حلالی شکل بگیرد که ظرف اندیشه بندگی خدا واقع شود و در خط بندگی سیر تکاملی قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه روحانیت باید وسیله انتقال و گسترش معارف اهل بیت(ع) و اندیشه‌های ناب محمدی باشند، گفت: گسترش علوم و معارف اهل بیت(ع) همیشه به وسیله انسان‌هایی بوده که در جریان بستر پاک و مقدس و جریان اقتصادی کاملا حلال و نیات مخلصانه رشد پیدا کرده است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه این‌گونه موقوفات، توسعه جریان اقتصادی غذای پاک و حلال را به وجود آورند، گفت:  شیخ الطائف اولین حوزه علمیه شیعه در نجف را تاسیس کرد و قوام و دوام آن بخاطر انسان‌های پاک و خلوص آنها بوده که وقف نهادینه آنها بستر زندگی انسان‌هایی شود که در سایه علم و ایمان باشد و اگر این اخلاص‌ها نبود معلوم نیست، ساختار عظیم این حوزه عامل اجرایی توسعه اسلام و معارف اهل بیت(ع) می‌بود یا نه.

وی اضافه کرد: آن چیزی که امروز دنیا را تشنه اسلام می‌کند و یک جریان ساختار نو و بکر در دنیا برای عرصه‌های سیاست فردسازی و فرهنگی جلوه کرده است، مولود حوزه علمیه‌ای بوده که عمر خود را ادامه داده است.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: پایگاه عظیمی که علوم اهل بیت(ع) را در دنیا توسعه می‌دهد و سبب شده که دنیا به اسلام ناب دلباخته ‌شود، جریان روحانیت و حوزه علمیه و طلاب و جریان‌های آموزشی مدارس حوزه علمیه است.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: عده‌ای روشن‌اندیش مانند نواب رضوی در صدد بودند، جریان اقتصادی نهادینه ایجاد کنند که در بستر آن انسان‌هایی مسیر تکامل خود را طی کنند و جریان تغذیه و زندگی طلاب را تامین کرده، جریان اقتصاد طلبگی جدا از جامعه به یک منبع پاک و مباح وصل باشد.

وی ادامه داد: این گروه تامین‌کننده تغدیه سپاه امام زمان (عج) در قرن‌ها و سال‌ها قرار گرفتند و نتیجه آن آمیختگی همان علم و ایمان است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مسئله معیشت طلاب حرف اول را می‌زند، گفت: اقتصاد در بعضی جریان‌ها نقش اول را دارد و مسئله معیشتی طلاب در جامعه کنونی امر مهمی است و باید کسانی که متولی تامین حوزه و معیشت طلاب هستند سعی خود را در این زمینه انجام دهند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم که سطح زندگی روحانی و طلبه یاید در پایین ترین جریان‌ها قرار گیرد، اما اگر طلبه در زندگی خود دیگران را ملاک قرار دهد و زندگی تجملانه و مرفهانه را سرمشق خود کنند، مسوولان به گرد معیشتی طلاب نمی‌رسند.

وی تاکید کرد: حتی الامکان تلاش کنیم که سطح معیشتی طلاب را بالا ببریم تا طلبه فردی مستغنی باشد و با آرامش خاطر درس بخواند و فعالیت‌های خدماتی خود را انجام دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی