۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی هشتم درس حوزه

دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۴۹ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

اصل سببی مانع از اجرای اصل مسببی است آبی وجود دارد که در پاکی ونجاست  او شک داریم ولباس ما با این آب برخورد می کند آیا می شود اصالة الطهاره رابرای لباس جاری کرد ؟ زمانی می توانیم اصالة الطهاره را بر لباس جاری کنیم که نتوانیم این اصل را بر ظرف مشتبه جاری کنیم .

جلسه هشتم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 39 دقیقه 37 ثانیه

ادامه تنبیه چهارم : قول قوی در فرض سوال : عدم حکم به نجاست ملاقی با نجس بود . مرحوم شیخ اشکالاتی به روایت و آیه وارد کرد ونظریه ابن زهره را رد کرد

ان قلت : وجوب اجتناب از ملاقی مشتبه لازم است

قلت : اصالة الطهاره در ملاقی چون معارضی ندارد جاری می شود اما در ملاقی که معارض دارد جاری نمی شود

اصل سببی مانع از اجرای اصل مسببی است آبی وجود دارد که در پاکی ونجاست  او شک داریم ولباس ما با این آب برخورد می کند آیا می شود اصالة الطهاره رابرای لباس جاری کرد ؟ زمانی می توانیم اصالة الطهاره را بر لباس جاری کنیم که نتوانیم این اصل را بر ظرف مشتبه جاری کنیم .

اصل سببی حاکم است وبا وجود اصل سببی نوبت به اصل مسببی نمی رسد . اصل سببی در چه محلی جاری می شود ودر چه محلی جاری نمی شود ؟ جاری میشود اصل سببی اما یا مخالف اصل مسببی است ( مثل شستن لباس با آب مشکوک الطهاره ) اصالة اطهاره جاری می شود ویا موافق اصل مسببی شرب آب مشکوک اطهاره اصالة الحیه که سببی است جاری می شود ومقدم است . و اصل سببی جاری نمی شود لذا اصل مسببی جاری می شود و اینجا نیز دو حالت دارد 1- موافق با اصل سببی است ( شستن محل نجاست با مائین مشتبهین ) اصالة اطهاره جاری می شود ودر مائین تعارض پیش می آید واصل سببی جاری نمی شود 2- مخالف با اصل سببی است ....

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی