۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی هفتم درس حوزه

يكشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۳۹ ق.ظ

فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره

علم داریم که تکلیفی برای ما منجز شده است لذا در این صورت لازم است از اطراف شبهه محصوره اجتناب کنیم تا یقین پیدا کنیم که دیگر تکلیفی نداریم.

جلسه ی هفتم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 44 دقیقه 58 ثانیه

تنبیه چهارم : علم داریم که تکلیفی برای ما منجز شده است لذا در این صورت لازم است از اطراف شبهه محصوره اجتناب کنیم تا یقین پیدا کنیم که دیگر تکلیفی نداریم.

وجوب اجتناب از باب مقدمه علمی واجب است اما سایر آثار شرعیه بر او مترتب نمی شود . سوال این است که ما نمی دانیم یکی از دو ظرف نجس است وباید اجتناب کنیم ولی این سوال پیش می آیداگر لباس با این ظرف ملاقات پیدا کند این مسئله چه حکمی دارد؟ دو قول مطرح است علت اینکه می گوید دو وجه است به خاطر اینکه دو مبنی وجود دارد. 1- اجتناب واجب است از ملاقی با نجس دلیل روایت می گوید از میته باید اجتناب کرد از ملاقی با میته هم باید اجتناب کرد(نظریه ابن زهره )2- نظریه مرحوم علامه : آنچه که اجتناب واجب است از عین نجاست است اما در ملاقی با نجس که حکم وضعی است چون از آثار شرعیه است لذا اجتناب واجب نیست در ابتدا گفتیم وجوب اجتناب از باب مقدمه علمیه واجب است اما سایر آثار شرعیه بر او مترتب نمی شود (اصل طهاره را جاری می کنیم )

نظریه مرحوم شیخ :قول علامه را می پذیرند که اجتناب از ملاقی با نجس واجب نیست واستدلال ابن زهره کامل نیست و.......

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی